Przedmowa
Mikroekonomia jest dynamicznie rozwijaj±cym siê dzia³em ekonomii i doczeka³a siê
na ¶wiecie wielu opracowañ podrêcznikowych. Opracowanie to zawiera nowoczesn± -
wspart± bogat± ilustracj± graficzn± - prezentacjê podstawowych zagadnieñ
wspó³czesnej mikroekonomii.
Niniejszy podrêcznik przeznaczony jest przede wszystkim dla studentów
kierunków ekonomicznych, w tym zarz±dzania. Zakres wiedzy jest skorelowany z programem
mikroekonomii realizowanym w wiêkszo¶ci uczelni ekonomicznych w Polsce.
Niektóre istotne zagadnienia, jak regu³y postêpowania konsumentów w dziedzinie
podejmowania decyzji konsumpcyjnych, formy i cele dzia³ania przedsiêbiorstw, modele
konkurencji monopolistycznej i oligopolu oraz rynki czynników wytwórczych omówione
zosta³y nieco szerzej ni¿ w innych podrêcznikach mikroekonomii, jakie dostêpne s± w
Polsce. Umo¿liwia to stosunkowo du¿e zró¿nicowanie programu nauczania w zale¿no¶ci
od kierunku studiów czy preferencji wyk³adowców. Jednak¿e podstawowym celem
niniejszego opracowania jest ukazanie, ¿e mikroekonomia, to nauka nie tylko matematyczna,
lecz przede wszystkim spo³eczna, silnie powi±zana z innymi dziedzinami wiedzy.
Mimo, ¿e zawarto¶æ merytoryczna podrêcznika oraz stopieñ zaawansowania zawartej w
nim wiedzy s± dostosowane g³ównie do potrzeb studentów kierunków ekonomicznych, to
mo¿e on byæ równie¿ wykorzystany z du¿ym powodzeniem przez studentów politologii,
dziennikarstwa, a tak¿e prawa i administracji.
Podrêcznik sk³ada siê z czternastu rozdzia³ów. W rozdziale pierwszym omówiony
jest przedmiot zainteresowañ mikroekonomii i wyja¶nione s± podstawowe pojêcia
wykorzystywane w analizach mikroekonomicznych. Przedmiotem rozwa¿añ w rozdziale drugim
jest omówienie mechanizmu funkcjonowania rynku i jego podstawowych elementów: popytu,
poda¿y i ceny. W rozdziale trzecim analizowana jest elastyczno¶æ popytu i poda¿y oraz
wyja¶niona na konkretnych przyk³adach metoda mierzenia si³y reakcji popytu na zmiany
czynników determinuj±cych. Rozdzia³y czwarty, pi±ty i szósty wprowadzaj± Czytelnika
w mikroekonomiczne podstawy dokonywania wyboru przez konsumenta i producenta, prezentuj±
niektóre zagadnienia funkcjonowania przedsiêbiorstwa na rynku oraz analizuj± podstawowy
cel funkcjonowania przedsiêbiorstwa, wykorzystuj±c przy tym dorobek wspó³czesnej
my¶li ekonomicznej w tym zakresie. Przedmiotem zainteresowania rozdzia³u siódmego jest
teoria kosztów w krótkim i d³ugim okresie oraz zjawisko korzy¶ci skali. Z kolei
rozdzia³y ósmy, dziewi±ty, dziesi±ty i jedenasty obejmuj± wybrane zagadnienia
postêpowania producenta w ró¿nych modelach rynku, czyli w warunkach konkurencji
doskona³ej i niedoskona³ej. Popyt przedsiêbiorstw na czynniki wytwórcze jest
przedmiotem analizy rozdzia³u dwunastego. Przedostatni rozdzia³ zawiera analizê
niektórych problemów zwi±zanych z ekonomi± dobrobytu, a zw³aszcza zagadnienie optimum
dobrobytu Pareta i niektóre koncepcje, jakie na podstawie tego optimum buduje omawiana
teoria. Ostatni rozdzia³ po¶wiêcono ingerencji pañstwa w mechanizm rynkowy, który
jest prób± naprawienia skutków wystêpowania niektórych niedostatków rynku, tj.
efekty zewnêtrzne, si³a monopolowa, czy niepe³na informacja.
Uzupe³nieniem tego opracowania jest ksi±¿ka pt. Mikroekonomia. Zbiór æwiczeñ
i zadañ, która zawiera bogaty zestaw testów, zadañ oraz problemów do
wyja¶nienia i dyskusji, stanowi±ca doskona³y materia³ do wykorzystania na ró¿nego
typu zajêciach, a tak¿e podczas samodzielnej pracy w domu.
Niniejszy podrêcznik powsta³ w Katedrze Gospodarki Narodowej Wydzia³u Zarz±dzania
Uniwersytetu Warszawskiego. Autor, ¶wiadom u³omno¶ci niedostatków opracowania, z
¿yczliwo¶ci± przyjmie krytyczne uwagi i sugestie, które bêd± wykorzystane w toku
dalszych prac nad ulepszeniem podrêcznika.
Tomasz Zalega
558 stron, B5, miêkka oprawa