Zarówno problematyka bezpośrednich inwestycji zagranicznych, jak i małych i
średnich przedsiębiorstw, są szeroko podejmowane. Ich rozwój ma charakter praktyczny,
który może być podstawą do tworzenia dorobku teoretycznego. Tworzona na tym gruncie
wiedza staje się podstawą do wdrażania nowych rozwiązań oraz ingerowania i nawet
kształtowania nowych zjawisk.
Przedmiotem książki jest porównanie wpływu BIZ na MSP w Polsce i w
Hiszpanii. Szerokie pojmowanie problematyki BIZ i MSP w literaturze polskiej
dotyczy zarówno podejścia praktycznego, jak i teoretycznego, dlatego treść książki
można potraktować jako swoistą rewizję i uzupełnienie dotychczasowego dorobku
naukowego.
Bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ) oraz małe i średnie przedsiębiorstwa
(MSP)stanowią odrębne działy przedmiotowe nauk o ekonomii i zarządzaniu.
Ponieważ dotyczą zagadnień aktualnych, stąd BIZ i MSP można stawiać w świetle
interdyscyplinarnym - zwłaszcza, gdy podejmuje się problem ich interakcji.
Analiza dokiekań opisywanych w książce wymaga odseparowania wpływu BIZ na
działalność MSP. Z jednej strony więc podjęcie przedmiotu książki stanowi o
dualizmie nurtów interpretacyjnych - tj. zarządzania i ekonomii. Z drugiej strony, pewien
zarys sytuacji gospodarczej okazuje się niezbędny do uchwycenia charakteru wpływu BIZ
na MSP w Polsce i w Hiszpanii, stąd można wątpić w separację nurtów na rzecz
holizmu ujęcia przedmiotu książki.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Heterogeniczność bezpośrednich inwestycji zagranicznych
Rozdział 2. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w Hiszpanii i w
Polsce - zbieżność doświadczeń czy problem różnic
2.1. Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Hiszpanii
2.1.1. Geneza różnic między Hiszpanią a Polską
2.1.2. Ekspansja rynków Ameryki Łacińskiej
2.1.3. Kryzys argentyński
2.1.4. Nowe wyzwania
2.1.5. Wnioski
2.2. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w Polsce. Perspektywa nowych doświadczeń
Rozdział 3. Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce i w Hiszpanii przez
pryzmat internacjonalizacji
3.1. Przegląd wybranych teorii międzynarodowej wymiany gospodarczej
3.2. Hiszpański nurt teoretyczny
3.2.1. Doświadczenia MSP hiszpańskich na drodze internacjonalizacji
3.3. Próba implementacji teorii internacjonalizacji działalności gospodarczej do MSP w
Polsce
3.4. Wnioski
Rozdział 4. Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce i w Hiszpanii. Zarys
statystyczny
4.1. Stan sektora MSP w Polsce
4.2. Małe i średnie przedsiębiorstwa w Hiszpanii
Rozdział 5. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne w działalności MSP w Polsce
i w Hiszpanii. Ujęcie empiryczne
5.1. Wprowadzenie
5.1.1. Przedmiot badania
5.1.2. Główne cele badania
5.2. Najważniejsze rezultaty badań i analiz
5.2.1. Tabele krzyżowe
5.2.2. Wnioski na podstawie wielowymiarowej analizy danych
5.3. Podsumowanie
Zakończenie
Spis tabel
Spis wykresów
Bibliografia
Artykuły prasowe
Strony internetowe
88 stron, miękka oprawa