Prof. zw. dr hab. Stefan Forlicz jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym Wyższej
Szkoły Bankowej we Wrocławiu, a także jej rektorem. Jest autorem wielu publikacji z
zakresu statystyki matematycznej, mikroekonomii oraz ekonomii matematycznej. Obecnie
przedmiotem jego zainteresowań naukowych są przede wszystkim problemy działalności
informacyjnej podmiotów w życiu gospodarczym. I temu problemowi jest poświęcona
niniejsza praca. Informacja współcześnie jest uznawana za jeden z najcenniejszych
zasobów w gospodarce. Dlatego właśnie wszystko, co wiąże się z tworzeniem,
gromadzeniem, przechowywaniem, przekazywaniem, przetwarzaniem, udostępnianiem,
korzystaniem i ochroną ma ogromne znaczenie dla funkcjonowania współczesnych
gospodarek. Autor przeanalizował ekonomiczne, techniczne, psychologiczne, socjologiczne,
lingwistyczne, prawne i etyczne aspekty informacji w biznesie.
Książka jest przeznaczona dla: studentów kierunków ekonomicznych, studentów
informatyki, biznesmenów i menedżerów oraz osób zajmujących się procesami
informacyjnymi (m.in. dziennikarzy, archiwistów, bibliotekarzy).
Spis treści
Wstęp
1. Pojęcia podstawowe
1.1. Pojęcie informacji
1.2. Rodzaje działalności informacyjnej .
1.3. Właściwości informacji
1.4. Wiedza wspólna
1.5. Komunikacja werbalna i niewerbalna
1.6. Ilość informacji
1.7. Wiedza i informacja niedoskonała
1.8. Gospodarcze efekty niedoskonałej wiedzy
2. Przepływ informacji w gospodarce
2.1. Najważniejsze kanały informacyjne w gospodarce
2.2. Obieg informacji
2.3. Natura jako źródło informacji gospodarczych
3. Aspekty ekonomiczne
3.1. Rodzaje korzyści działalności informacyjnej
3.2. Użyteczność informacji i sposoby jej oszacowania
3.3. Koszty działalności informacyjnej
3.4. Opłacalność ekonomiczna działalnosci informacyjnej
3.5. Informacja jako towar
3.6. Rynki informacji
3.7. Problemy niepewności zachowania partnera działalności informacyjnej
3.8. Wykorzystywanie niechęci konsumentów do wysiłku umysłowego
3.9. Opłacalnośc wykorzystania informacji niedoskonalych
3.10. Ekonomiczne efekty rozwoju technik teleinformatycznych
4. Aspekty techniczne
4.1. Kodowanie i dekodowanie informacji
4.2. Właściwości ogniwa kanału informacyjnego
4.3. Łączenie ogniw i budowa kanału łączności
4.4. Techniczne sposoby ochrony informacji
5. Aspekty psychologiczne
5.1. Odbiór informacji
5.2. Wykorzystanie efektów psychologicznych w marketingu
5.3. Ograniczenia przy kształtowaniu informacji
5.4. Ocena wiarygodności przekazu
6. Aspekty socjologiczne
6.1. Efekty zewnętrzne działalności informacyjnej
6.2. Nacisk społeczny
6.3. Myślenie grupowe
6.4. Roznice międzykulturowe
6.5. Informacja a władza
6.6. Społeczne skutki rozwoju technik teleinformatycznych
7. Aspekty lingwistyczne
7.1. Rodzaje i odmiany języka
7.2. Możliwosci perswazyjne języka
8. Aspekty prawne
8.1. Unormowania prawne przekazywania informacji
8.2. Prawo do informacji
8.3. Prawna ochrona informacji
8.4. Bezpieczeństwo informacji elektronicznej
9. Aspekty etyczne
9.1. Etyczne zasady zbierania i gromadzenia informacji
9.2. Przekazywanie informacji
Bibliografia
Akty prawne
Indeks rzeczowy
206 stron, B5, miękka oprawa