W książce pokazano, że aby odnieść sukces w biznesie oraz prowadzić skuteczną
politykę makroekonomiczną i rozwojową, należy odpowiedzieć na elementarne pytania:
czym jest przedsiębiorstwo, kiedy może być ono zdolne do długotrwałego rozwoju (co
wyznacza granice przedsiębiorstwa), jakie cele powszechne (m.in. dochodowe, prestiżowe)
mogą osiągać interesariusze przedsiębiorstw oraz jakie cele autonomiczne (efektywnej
alokacji, kreacji, podziału, rewitalizacji zasobów, wartości) dla całej gospodarki
może zrealizować tylko przedsiębiorstwo. W ekonomii na te pytania udzielono bardzo
wiele odpowiedzi, budując liczne teorie przedsiębiorstw(a). W książce omówiono zalety
i wady 27 teorii. Ograniczenia analizowanych teorii przyczyniły się do poszukiwania
nowej, autorskiej teorii przedsiębiorstw, w której podstawowym "genem"
przedsiębiorstwa są długookresowe dążenia (użyteczności) gospodarstw domowych -
interesariuszy przedsiębiorstw, akumulujących dla nich kapitał finansowy, rzeczowy i
intelektualny. Poszukiwania te są prowadzone w książce według metody
przedsiębiorczej, która jest doskonale znana w biznesie i stosowana do znajdowania
sposobu na odniesienie sukcesu.
Książka jest adresowana zarówno do badaczy teorii ekonomii, jak i do obecnych oraz
przyszłych przedsiębiorców, menedżerów i polityków gospodarczych, przede wszystkim
więc studentów kierunków ekonomicznych, ale nie tylko.
Adam Noga jest profesorem i prorektorem w Akademii Leona Koźmińskiego w
Warszawie.
Skrócony spis treści
Wprowadzenie
Rozdział 1. Przedsiębiorstwa i ich zdolność przeżycia oraz rozwoju w gospodarce
Rozdział 2. Teorie naukowe i metoda przedsiębiorcza
Rozdział 3. Cele przedsiębiorstw: autonomiczne i powszechne
Rozdizał 4. Identyfikacja ogólnych teorii przedsiębiorstwa
Rozdział 5. Teoria konfirmy: nowoczesne przedsiębiorstwo i powrót do korzeni
przedsiębiorczości
Aneks
Bibliografia
359 stron, B5, twarda oprawa