Monografia Międzynarodowa wymiana usług to pierwsza publikacja w polskiej
literaturze przedstawiająca w sposób kompleksowy przesłanki, uwarunkowania oraz
dotychczasowe efekty procesu liberalizacji międzynarodowego obrotu usługami.
Autorka omawia miejsce sektora usług w gospodarce narodowej i wymianie
międzynarodowej, rekonstruuje działania państw na rzecz liberalizacji rynku usług w
skali globalnej, regionalnej oraz w bilateralnych umowach handlowych. Dużo uwagi
poświęca analizie barier utrudniających międzynarodowy handel w tej dziedzinie.
Prezentuje także argumenty za i przeciw protekcjonizmowi i liberalizacji.
Publikacja jest adresowana do studiujących stosunki międzynarodowe, ekonomię, finanse i
bankowość. Powinna być też pomocna dla dziennikarzy i polityków oraz dla wszystkich
zainteresowanych problemami współczesnej gospodarki światowej.
Spis treści:
Spis wykresów, tabel i map
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział 1. Podstawy teorii usług
1.1. Kwestie definicyjne
1.1.1. Definicje usług
1.1.2. Cechy usług
1.1.3. Klasyfikacje usług
1.1.4. Rynek usług i jego cechy
1.2. Miejsce usług w historii myśli ekonomicznej
1.2.1. Usługi w teorii ekonomii
1.2.2. Usługi w koncepcjach strukturalnego rozwoju gospodarki
1.3. Teoretyczne ujęcia międzynarodowej wymiany usług
1.3.1. Pojęcie międzynarodowego handlu usługami
1.3.2. Usługi w teoriach handlu międzynarodowego
1.3.3. Usługi w teoriach migracji czynników wytwórczych
1.3.4. Modele międzynarodowej wymiany usług
Rozdział 2. Sektor usług w gospodarce narodowej i wymianie międzynarodowej
2.1. Rola usług w rozwoju gospodarczym państwa
2.1.1. Udział usług w tworzeniu PKB i zatrudnieniu
2.1.2. Przyczyny wzrostu znaczenia usług w gospodarce
2.2. Rozwój międzynarodowego handlu usługami
2.2.1. Struktura geograficzna światowego handlu usługami
2.2.2. Struktura rzeczowa międzynarodowej wymiany usług
2.3. Specyfika międzynarodowych obrotów usługowych
2.3.1. Międzynarodowy rynek usług
Rozdział 3. Protekcjonizm i liberalizacja międzynarodowego handlu usługami
3.1. Narzędzia polityki handlowej odnoszące się do sfery usług
3.1.1. Bariery w handlu transgranicznym
3.1.2. Bariery w zagranicznej konsumpcji usług
3.1.3. Bariery w świadczeniu usług w trybie obecności handlowej
3.1.4. Bariery w migracji osób fizycznych świadczących usługi
3.2. Rola państwa w procesie liberalizacji handlu usługami
3.3. Między wolnym handlem a protekcjonizmem
3.3.1. Podmioty wspierające liberalizację międzynarodowego handlu usługami
3.3.2. Społeczny ruch sprzeciwu wobec liberalizacji międzynarodowego handlu usługami
3.4. Argumenty na rzecz liberalizacji usług
3.5. Podejście globalne i regionalne w likwidacji protekcjonizmu w handlu usługami
Rozdział 4. Polityka liberalizacji handlu usługami w ramach GATT/WTO
4.1. Geneza liberalizacji międzynarodowego handlu usługami
4.1.1. Pierwsze regulacje międzynarodowych obrotów usługowych
4.1.2. Problem włączenia usług do rokowań GATT
4.1.3. Runda Urugwajska GATT
4.2. Układ ogólny w sprawie handlu usługami (GATS)
4.3. Poziom zobowiązań liberalizacyjnych
4.4. Dynamika procesu liberalizacji handlu usługami po zakończeniu Rundy Urugwajskiej
GATT
4.4.1. Porozumienie w sprawie usług telekomunikacji podstawowej
4.4.2. Negocjacje w sprawie usług finansowych
4.4.3. Obecność osób fizycznych świadczących usługi
4.4.4. GATS 2000
4.5. Runda Doha - konfrontacja zwolenników protekcjonizmu i liberalizacji handlu usługami
Rozdział 5. Liberalizacja handlu usługami w układach regionalnych
5.1. Liberalizacja handlu usługami w Unii Europejskiej
5.1.1. Traktatowa swoboda świadczenia usług
5.1.2. Usługi w procesie budowy jednolitego rynku wewnętrznego
5.1.3. Dyrektywa o usługach na rynku wewnętrznym
5.2. Proces liberalizacji handlu usługami na półkuli zachodniej
5.2.1. Integracja gospodarcza państw Ameryki Północnej
5.2.2. Liberalizacja handlu usługami w latynoamerykańskich porozumieniach integracyjnych
5.2.3. Strefa Wolnego Handlu Ameryk
5.3. Liberalizacja handlu usługami w regionie Azji i Pacyfiku
5.3.1. Ramowe porozumienie ASEAN w sprawie usług
5.3.2. Rada Współpracy Gospodarczej Azji i Pacyfiku
5.3.3. Strefa Wolnego Handlu Australia-Nowa Zelandia
5.4. Liberalizacja handlu usługami w wybranych bilateralnych porozumieniach o wolnym
handlu
5.4.1. Strefa wolnego handlu Stany Zjednoczone-Republika Korei
5.4.2. Porozumienie o współpracy gospodarczej Indie-Singapur
5.4.3. Strefa wolnego handlu Japonia-Malezja
Rozdział 6. Znaczenie procesu liberalizacji międzynarodowych obrotów usługowych
6.1. Efekty liberalizacji międzynarodowego sektora usług dla gospodarki
światowej i narodowej
6.1.1. Wpływ na wzrost gospodarczy
6.1.2. Wpływ na dochód narodowy
6.1.3. Oddziaływanie na przepływy czynników produkcji
6.2. Efekty sektorowe
6.2.1. Usługi finansowe
6.2.2. Usługi telekomunikacyjne
6.2.3. Usługi transportowe
Zakończenie
Ocena i perspektywy dalszej liberalizacji międzynarodowego handlu usługami
Aneks
Bibliografia
366 stron, B5, miękka oprawa