wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

EKONOMETRYCZNE MODELOWANIE POPYTU KONSUMPCYJNEGO NA PODSTAWIE DANYCH


BŁAŻEJOWSKI M.

wydawnictwo: UMK TORUŃ, 2009, wydanie I

cena netto: 43.50 Twoja cena  41,33 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

 

Ekonometryczne modelowanie popytu konsumpcyjnego na podstawie danych dziennych


"Dotychczas modelowanie popytu w polskiej literaturze statystyczno-ekonometrycznej bazowało na danych przekrojowych i przekrojowo-czasowych [...]. Książka Marcina Blażejowskiego ma niewątpliwie nowatorski charakter na rynku polskim w zakresie ekonometrycznego modelowania popytu konsumpcyjnego na podstawie danych dziennych [...]. Wyniki prezentowane w recenzowanej pracy są przykładem rzetelnie przeprowadzonych badań, dociekliwości Autora, dbałości o wiarygodność i obiektywność rezultatów".
Fragment recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Marka Walesiaka


Dr Marcin Błażejowski odbył w latach 2001-2005 studia doktoranckie w zakresie ekonomii na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. W 2006 roku obronił dysertację „Ekonometryczne modelowanie popytu konsumpcyjnego na podstawie danych dziennych" zgłoszoną do wyróżnienia, a której fragmenty znajdują się w tej książce. Od 2006 roku pracuje jako adiunkt w Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu. Przez wiele lat pracował w firmie softwarowej, w której zajmował się problematyką wdrażania rozwiązań informatycznych do analizy danych sprzedażowych.


Spis treści:

 

Wstęp    /9


Rozdział 1.  Teoretyczne aspekty analizy popytu konsumpcyjnego /15
1.1.    Rys historyczny modelowania popytu /15
1.2.    Podstawy teoretyczne analizy popytu /21
1.2.1.    Elementy teorii wyboru konsumenta /21
1.2.2.    Popyt oraz funkcje popytu /24
1.3.    Założenia ekonometrycznego modelowania popytu /30
1.4.    Funkcje popytu na podstawie szeregów obserwacji dziennych /36


Rozdział 2.  Ekonometryczne modele popytu konsumpcyjnego /40
2.1.    Charakterystyka szeregów obserwacji dziennych /40
2.2.    Analityczne funkcje popytu, ich charakterystyki oraz własności /43
2.3.    Definicje oraz metody wyznaczania elastyczności popytu / 48
2.3.1.    Elastyczność popytu w punkcie /49
2.3.2.    Różnicowa oraz łukowa elastyczność popytu /52
2.3.3.    Elastyczność popytu według koncepcji metody pomiaru efektów oddziaływania zmiennych /55
2.3.4.    Definicja oraz wyznaczanie cenowej elastyczności opakowaniowej    /58
2.4.    Specyfikacja modelu popytu według koncepcji dynamicznych modeli zgodnych /61
2.4.1.    Podstawowe informacje o metodologii dynamicznych modeli zgodnych   /61
2.4.2.    Wybór postaci analitycznej dla potrzeb modelowania popytu na podstawie danych dziennych /66


Rozdział 3.  Modele „bąbli promocyjnych" /73
3.1.    Charakterystyka zjawiska „bąbla promocyjnego" /73
3.2.    Identyfikacja wystąpienia efektu „bąbla promocyjnego" /86
3.3.    Modelowanie efektu „bąbla promocyjnego" /89
3.3.1.    Modele odpowiedzi rynku oraz funkcje odpowiedzi impulsowych     /89
3.3.2.    Model funkcji transferowej /93
3.4.    Modele wielorównaniowe jako narzędzia opisu efektów promocyjnych   /98
3.4.1.    Funkcje odpowiedzi impulsowych w modelach VAR /101
3.4.2.    Modele strukturalne /107


Rozdział 4.   Funkcje popytu oraz funkcje sprzedaży na przykładzie proszków do prania /115
4.1.    Przygotowanie danych empirycznych /115
4.2.    Modele popytu dla wybranych marek proszków do prania /117
4.2.1.    Empiryczne modele popytu /117
4.2.2.    Wyznaczanie ocen elastyczności popytu w punkcie /127
4.2.3.    Elastyczności cenowe zgodnie z koncepcją metody pomiaru efektów oddziaływania zmiennych /133
4.2.4.    Podsumowanie wyników przykładu empirycznego modelowania popytu na podstawie danych dziennych dla rynku proszków do prania /135
4.3.    Wielorównaniowe modele rynku oraz funkcje sprzedaży na przykładzie rynku proszków do prania /137
4.3.1.    Przykłady identyfikacji wystąpienia efektu „bąbla promocyjnego" /138
4.3.2.    Ekonometryczny model mikrorynku według metodologii wektorowej autoregresji    /140
4.3.3.    Ekonometryczny model mikrorynku o równaniach współzależnych na przykładzie proszków do prania /151
4.4.    Porównanie wyników analizy elastyczności cenowych popytu na podstawie modelowania jedno-i wielorównaniowego /171
4.4.1.    Porównanie ilości wyznaczonych ocen elastyczności cenowych / 173
4.4.2.    Porównanie znaków wyznaczonych ocen elastyczności cenowych /175
4.4.3.    Porównanie różnic w uzyskanych ocenach elastyczności cenowych /176


Rozdział 5.  Przykłady wykorzystania elastyczności cenowych oraz modeli „bąbli promocyjnych" dla rynku proszków do prania  /179
5.1.    Funkcje odpowiedzi impulsowych wyprowadzone na podstawie modelu VAR(3) /179
5.2.    Analiza mnożnikowa oraz symulacje z ekonometrycznego modelu mikrorynku o równaniach współzależnych /190
5.3.    Budowa wariantowych prognoz sprzedaży na podstawie scenariuszy akcji promocyjnych na przykładzie rynku proszków do prania /203
5.3.1.    Scenariusze równoległych jednoczesnych promocji /203
5.3.2.    Scenariusze równoległych promocji pojawiających się w różnych okresach /209

Zakończenie /214
Dodatek A    /222
A.l.   Oznaczenia zmiennych uwzględnionych w poszczególnych modelach   /222
A.2.   Oszacowane modele popytu  /224
A.2.1.   Modele popytu na analizowane proszki do prania sprzedawane w małych opakowaniach /224
A.2.2.   Modele popytu na analizowane proszki do prania sprzedawane w średnich opakowaniach   /226
A.3.   Oszacowane równania modelu VAR(3)  /227
A.3.1.   Blok równań dla logarytmów ilości sprzedanych małych i średnich opakowań analizowanych marek proszków do prania /227
A.3.2.   Przebiegi funkcji odpowiedzi impulsowych dla impulsów z cen pozostałych siedmiu marek proszków do prania /255
A.4.   Pozostałe mnożniki dynamiczne dla impulsów pochodzących z cen czterech marek o największym udziale w rynku  /258
A.4.1.   Scenariusz pierwszy: równoległe promocje dwóch marek proszków do prania /258
A.4.2.   Scenariusz drugi: równoległe promocje trzech marek proszków do prania /261
A.4.3.   Scenariusz trzeci: równoległe promocje czterech marek proszków do prania /263
Dodatek B    /264
B.l.   Wpływ agregacji szeregów czasowych na oceny elastyczności cenowych popytu /264
B. 1.1.   Porównanie ocen elastyczności cenowych popytu uzyskanych z modeli szacowanych na podstawie danych dziennych i tygodniowych /266
B.2.   Analiza porównawcza wielorównaniowych modeli mikrorynku produktów konsumpcyjnych dla danych tygodniowych i dziennych /271
B.2.1.   Założenia scenariuszy do symulacji oraz uzyskane wyniki /273
Literatura /278
Spis tabel /286
Spis rysunków /289
Skorowidz /293
(Summary) /295

 


298 stron, B5, miękka oprawa

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022