wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

ATRAKCYJNOŚĆ INWESTYCYJNA POLSKICH REGIONÓW


GODLEWSKA-MAJKOWSKA H. RED.

wydawnictwo: SGH, 2008, wydanie I

cena netto: 37.00 Twoja cena  35,15 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

 

Szanowni Państwo!

Książka pt. Atrakcyjność inwestycyjna polskich regionów. W poszukiwaniu nowych miar pod redakcją naukową Hanny Godlewskiej-Majkowskiej, którą oddajemy do rąk Państwa, jest pierwszym tytułem z Serii: Studia i Analizy Instytutu Przedsiębiorstwa. Seria ta pomyślana jest jako forum i sposób prezentacji wyników badań naukowych realizowanych w Instytucie.

Instytut Przedsiębiorstwa jest jednostką naukowo-dydaktyczną w strukturze Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Profi l naukowo- badawczy Instytutu Przedsiębiorstwa wyznaczają badania nad wzajemnymi zależnościami pomiędzy funkcjonowaniem i rozwojem współczesnego przedsiębiorstwa a lokalnym, regionalnym, krajowym, międzynarodowym i globalnym otoczeniem rynkowym, społecznym i instytucjonalnym, nad uwarunkowaniami rozwoju przedsiębiorczości i konkurencyjności przedsiębiorstw i regionów. Wieloletnie projekty badawcze, będące wizytówką Instytutu, dotyczą zmian strukturalnych w polskiej gospodarce w perspektywie tworzenia gospodarki usług, czynników rozwoju przedsiębiorstw, a w szczególności znaczenia zasobów pracy, edukacji i ekologii dla rozwoju przedsiębiorczości oraz poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw i regionów, a także dla oceny atrakcyjności inwestycyjnej polskich regionów.

W ramach tych obszarów badawczych aktualnie prowadzone są prace, których tematami są: „Zasoby pracy jako uwarunkowanie atrakcyjności polskich regionów dla inwestycji w sektory wysokich technologii” i „Atrakcyjność inwestycyjna regionów Polski a kształtowanie lokalnych i regionalnych specjalizacji gospodarczych” oraz realizowany jest grant rozwojowy „Lokalny system edukacyjny jako instrument tworzenia gospodarki edukacyjnej”. Efektem badań w drugim z wymienionych tematów będą coroczne raporty o atrakcyjności inwestycyjnej polskich regionów, podregionów i powiatów. Pierwszy z nich zawiera niniejsza publikacja.

Celem prac badawczych prowadzonych w Instytucie jest włączenie się w tworzenie w Polsce praktycznej teorii przedsiębiorstwa. Teoria ta w Polsce dopiero się rodzi, a współczesna praktyka stawia tej teorii coraz to nowe wyzwania. Prace badawcze Instytutu mają jednak nie tylko charakter teoretyczny, ale także aplikacyjny, zawierają wnioski i rekomendacje dla praktyki gospodarczej. Między innymi Instytut współpracuje z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych, która korzysta z wyników naszych prac w działalności związanej z promowaniem Polski i polskich regionów wśród inwestorów zagranicznych. W badaniu atrakcyjności inwestycyjnej polskich regionów, którego wyniki przedstawiono w książce, wykorzystana została metoda autorska, opracowana przez zespół pracujący pod kierunkiem Profesor Hanny Godlewskiej-Majkowskiej, wicedyrektor Instytutu Przedsiębiorstwa. Nowatorstwo tej metody polega na uwzględnieniu w ocenie obok atrakcyjności potencjalnej także atrakcyjności rzeczywistej i włączeniu do niej wskaźników efektywnościowych. Jest to metoda, która nie wymaga zbierania informacji źródłowych, a bazuje na danych dostępnych w Banku Danych Regionalnych Głównego Urzędu Statystycznego. Umożliwia badanie atrakcyjności inwestycyjnej województw, powiatów, gmin oraz atrakcyjności dla inwestorów z różnych sektorów. Zdajemy sobie sprawę, że metoda ta wymaga dalszego doskonalenia, dlatego w tytule zaznaczono, że jest to krok w poszukiwaniu nowych miar atrakcyjności inwestycyjnej. Zapraszam do lektury tej i kolejnych pozycji z inaugurowanej Serii oraz do dyskusji nad omawianymi w nich zagadnieniami. Mam nadzieję, że przyczyni się ona do wymiany informacji o badaniach prowadzonych w innych ośrodkach naukowych i że włączą się do niej przedstawiciele praktyki gospodarczej. Instytut jest otwarty na współpracę. Uwagi i propozycje mogą Państwo przekazywać na adres Instytutu Przedsiębiorstwa.

Prof. Irena Lichniak

Dyrektor Instytutu Przedsiębiorstwa

Szkoły Głównej Handlowej

 


Spis treści

 

Wstęp (Hanna Godlewska-Majkowska) ........................................................................ 11

Rozdział 1. OCENA ATRAKCYJNOŚCI REGIONU – PROBLEMY

METODYCZNE ........................................................................................ 17

1.1. Istota atrakcyjności inwestycyjnej regionów

(Hanna Godlewska-Majkowska) ............................................................................. 17

1.2. Pomiar atrakcyjności regionu (Hanna Godlewska-Majkowska) ...................... 22

1.3. Badania nad atrakcyjnością inwestycyjną (Hanna Godlewska-Majkowska) ... 29

1.4. Wprowadzenie do wyników badań Instytutu Przedsiębiorstwa SGH

(Magdalena Typa) ..................................................................................................... 34

Rozdział 2. POTENCJALNA ATRAKCYJNOŚĆ INWESTYCYJNA

POLSKICH REGIONÓW ....................................................................... 39

2.1. Zmiany potencjalnej atrakcyjności inwestycyjnej województw

w latach 2000–2005 (Hanna Godlewska-Majkowska, Magdalena Typa) ......... 39

2.1.1. Analiza zmian potencjalnej atrakcyjności inwestycyjnej według klas

(Magdalena Typa) ........................................................................................ 39

2.1.2. Zmiany potencjalnej atrakcyjności województw i podregionów

w ujęciu względnym (Hanna Godlewska-Majkowska) ............................. 47

2.2. Zróżnicowanie przestrzenne potencjalnej atrakcyjności inwestycyjnej

regionów– ujęcie kompleksowe (Agnieszka Komor) .......................................... 49

2.2.1. Województwa ................................................................................................. 51

2.2.2. Podregiony ...................................................................................................... 59

2.3. Zróżnicowanie przestrzenne potencjalnej atrakcyjności inwestycyjnej

regionów dla wybranych rodzajów usług – w układzie według

województw (Mariusz Kopniak) .......................................................................... 63

2.3.1. Pośrednictwo fi nansowe (PKD – sekcja J) .................................................. 64

2.3.2. Handel hurtowy i detaliczny (PKD–sekcja G) .......................................... 69

Rozdział 3. RZECZYWISTA ATRAKCYJNOŚĆ INWESTYCYJNA

POLSKICH REGIONÓW ....................................................................... 75

3.1. Próba oceny rzeczywistej atrakcyjności inwestycyjnej województw

(Magdalena Typa) .................................................................................................. 75

3.2. Koncentracja przestrzenna wybranych usług a rzeczywista atrakcyjność

inwestycyjna regionów (Teresa Pakulska, Małgorzata Poniatowska-Jaksch) .. 80

3.2.1. Metody badawcze ........................................................................................... 81

3.2.2. Lokalizacja usług w Polsce – wyniki badań ............................................... 84

3.3. Zróżnicowanie przestrzenne rzeczywistej atrakcyjności inwestycyjnej

regionów dla wybranych rodzajów usług (Mariusz Kopniak) .......................... 90

3.3.1. Pośrednictwo fi nansowe (PKD – sekcja J) .................................................. 91

3.3.2. Handel hurtowy i detaliczny (PKD – sekcja G) ......................................... 93

Rozdział 4. WYBRANE DETERMINANTY ATRAKCYJNOŚCI

INWESTYCYJNEJ POLSKICH REGIONÓW ................................... 97

4.1. Poziom rozwoju gospodarczego (Paweł Bartoszczuk) ....................................... 97

4.1.1. Rozwój gospodarczy ....................................................................................... 98

4.1.2. Produkt krajowy brutto na jednego mieszkańca ....................................... 99

4.1.3. Atrakcyjność regionów a poziom rozwoju gospodarczego ..................... 101

4.2. Kapitał ludzki (Hanna Godlewska-Majkowska, Irena Lichniak) .................... 110

4.2.1. Kapitał ludzki i społeczny a konkurencyjność regionów

(Irena Lichniak) .......................................................................................... 110

4.2.2. Pomiar kapitału ludzkiego w układzie regionalnym

(Irena Lichniak) .......................................................................................... 113

4.2.3. Wskaźnik waloryzacji kapitału ludzkiego jako narzędzie

diagnostyczne atrakcyjności inwestycyjnej

(Hanna Godlewska-Majkowska) ............................................................... 118

4.2.4. Kapitał ludzki w badaniach rozbieżności potencjalnej

i rzeczywistej atrakcyjności inwestycyjnej regionów w 2005 r.

(Hanna Godlewska-Majkowska) ............................................................... 123

4.3. Pomoc publiczna (Aleksander Werner) ............................................................. 125

4.3.1. Pojęcie pomocy publicznej .......................................................................... 126

4.3.2. Pomoc regionalna ........................................................................................ 128

4.3.3. Udzielanie pomocy publicznej w Polsce .................................................... 131

4.4. Zarządzanie marketingowe jednostkami terytorialnymi (Beata Żelazko) ... 135

4.4.1. Teoretyczne podstawy badanego problemu ............................................. 136

4.4.2. Uwarunkowania aktywności marketingowej jednostek

terytorialnych ............................................................................................... 138

4.4.3. Potencjał inwestycyjny a lokalizacja inwestycji w regionach ................ 140

4.4.4. Aktywność marketingowa regionów ......................................................... 141

Zakończenie (Hanna Godlewska-Majkowska) ......................................................... 147

Aneks .............................................................................................................................. 153

Summary ....................................................................................................................... 163


168 stron, B5

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022