Metodologiczne problemy ekonomii są podejmowane rzadko ,a jeszcze rzadziej
występują próby całościowej refleksji metodologicznej nad istotą i logiką rozwoju
myśli ekonomicznej.
Celem pracy jest ocena możliwości poznawczych ekonomii głównego nurtu
oraz możliwości rozwoju koncepcji związanych z alternatywnym programem badawczym.
Podjęta problematyka jest rozpatrywana z kulturowej perspektywy poznawczej
oraz bazuje na akceptacji założeń kulturowej teorii społecznej, socjopragmatycznej
teorii kultury i epistemologii konstruktywizmu społecznego.
Spis treści:
Wstęp
1. Epistemologiczna problematyka sporów o poznawczy status ekonomii
1.1. Obszar zainteresowań i cele badawcze
1.2. Perspektywa poznawcza
1.2.1. Założenia teoretyczne (przedmiotowe) kulturoznawczej teorii społecznej i
socjopragmatycznej teorii kultury
1.2.2. Założenia epistemologiczne konstruktywizmu społecznego
1.2.3. Zagadnienie obiektywizacji wiedzy w podejściu konstruktywistycznym
1.3. Metaprzedmiotowe podejście do zjawisk gospodarczych
1.4. Naturalizm versus antynaturalizm. Pozytywistyczne i antypozytywistyczne
charakterystyki obszarów przedmiotowych przyrodoznawstwa i humanistyki
1.4.1. Naturalizm przedmiotowy i metodologiczny
1.4.2. Stanowisko antynaturalizmu i antypozytywizm
1.5. Status nauk ekonomicznych w ujęciu konstruktywizmu społecznego
1.5.1. Dyskusje na temat rozdziału dyscyplin humanistycznych i przyrodniczych
1.5.2. Koncepcja współczynnika humanistycznego\' F. Znanieckiego w ujęciu
socjopragmatycznej teorii kultury
1.5.3. Status przyrodoznawstwa i humanistyki w interpretacjach konstruktywistycznych
2. Epistemologiczne i przedmiotowe założenia teorii ekonomii głównego nurtu
2.1. Teoretyczno-metodologiczne współczynniki teorii ekonomicznych
2.2. Paradygmat ekonomii głównego nurtu
2.3. Epistemologiczne założenia oraz charakterystyka przedmiotu ekonomii w ujęciu
klasyków myśli ekonomicznej
2.4. Założenia metodologiczne i teoretyczne paradygmatu neoklasycznego
2.5. Makroekonomiczna wizja gospodarki w ujęciu J.M. Keynesa
2.6. Antynaturalistyczne i antyscjenrystyczne stanowisko szkoły austriackiej
2.7. Friedmanowska krytyka doktryny Verstehen. Monetaryzm
3. Modernizm jako źródło założeń semantyki ekonomii głównego nurtu
3.1. Kulturowe uwarunkowania praktyki naukowej
3.2. Filozoficzne założenia wizji rzeczywistości gospodarczej konstruowanej w ekonomii
ortodoksyjnej
3.2.1. Moderność i modernizm
3.2.2. Światopogląd modernistyczny i scjentystyczny model nauki
4. Pomiędzy modernizmem a postmodernizmem - kierunki rozwoju współczesnej
ekonomii
4.1. Ekonomia alternatywna - zwrot czy kontynuacja?
4.2. Przegląd stanowisk teoretycznych we współczesnej ekonomii
4.3. Kontrowersje wokół ekonomii neoklasycznej
4.4. Założenia modelu gospodarki w postkeynesowskiej ekonomii neoklasycznej
4.5. Ekonomia instytucjonalna wobec założeń paradygmatu neoklasycznego
4.5.1. Instytucjonalizm amerykański
4.5.2. Współczesny instytucjonalizm wobec paradygmatu ekonomii głównego nurtu:
konstruktywna opozycja czy twórcza kontynuacja?
4.5.3. Instytucjonalny porządek ekonomiczny w ujęciu twórców nowej ekonomii
instytucjonalnej
4.5.4. Racjonalność ekonomiczna jako podstawa wyboru publicznego. O związkach między
polityką i gospodarką według J.M. Buchanana
4.5.5. Neoinstytucjonalna dekonstrukcja ekonomii ortodoksyjnej
4.5.6. Konstruktywistyczne założenia programu badawczego współczesnej ekonomi
instytucjonalnej
4.5.7.Gospodarowanie w kontekście kultury ponowoczesnej
Zakończenie
Bibliografia
Abstract
362 strony, B5, oprawa miękka