W niniejszej publikacji autorzy prezentują, uznany za rewolucyjny, system
mobilizowania ludzi do wypracowania misji przedsiębiorstwa.
Jest to system zarządzania oparty na całościowym pomiarze zrównoważonych
zestawień wskaźników, łączący przyszłe tj. strategiczne cele ze wskaźnikami
dotyczącymi bieżących zadań.
Robert S. Kaplan jest profesorem rachunkowości w Harvard Business
School. Poprzednio wykładał na Wydziale Zarządzania Przemysłem Uniwersytetu
Carnegie-Mellon, gdzie w latach 1977-1983 był także dziekanem. Jest konsultantem wielu
czołowych przedsiębiorstw z Ameryki Północnej i Europy w zakresie systemów mierzenia
efektywności i zarządzania kosztami. Wykłada na całym świecie, prowadzi regularne
seminaria w Ameryce Północnej, Europie i Izraelu. Zasiada w radach nadzorczych J.I.
Kislak Organization (w Miami), Renaissance Solutions oraz w Komitecie Naukowym Członków
Politechniki w Izraelu. Jego badania naukowe koncentrują się na nowoczesnych systemach
analizy kosztów i mierzenia efektywności przedsiębiorstw produkcyjnych i usługowych w
warunkach dynamicznych zmian otoczenia.
David P. Norton jest prezesem Renaissance Solutions Inc.,
międzynarodowej firmy konsultingowej specjalizującej się w systemach mierzenia
efektywności i doskonaleniu organizacji. Założyciel Nolan, Norton & Company,
której był prezesem przez 17 lat, do przejęcia firmy przez Peat Marwick. Jest
członkiem Instytutu Politechnicznego Worcester oraz byłym dyrektorem Stowarzyszenia
Inżynierów - Doradców Gospodarczych. Wielokrotnie kierował zespołami projektowymi u
swoich klientów. Laureat ,,Nagrody za Doskonałość" przyznanej za wsparcie
Ministerstwa Obrony w doskonaleniu podejścia do zarządzania informacją.
Spis treści
Przedmowa (prof. Alicja Jaruga)
Wstęp do wydania polskiego (Krzysztof Pniewski, Mariusz Polakowski - Arthur Andersen)
Wstęp
1. Mierzenie efektywności i zarządzanie w wieku informacji
1.1. Konkurencja w wieku informacji
1.1.1. Nowe warunki funkcjonowania firm
1.2. Tradycyjny model rachunkowości finansowej
1.3. Strategiczna karta wyników
1.3.1. Strategiczna karta wyników jako system zarządzania
Podsumowanie
2. Dlaczego firmie jest potrzebna strategiczna karta wyników?
2.1. Mierzenie efektywności finansowej
2.2. Strategiczna karta wyników
2.2.1. Perspektywa finansowa
2.2.2. Perspektywa klienta
2.2.3. Perspektywa procesów wewnętrznych
2.2.4. Perspektywa rozwoju
2.3. Powiązanie wyników we wspólną strategię
2.3.1. Związki przyczynowo-skutkowe
2.3.2. Czynniki przyszłego sukcesu
2.4. Czy należy odrzucić mierniki finansowe?
2.5. Cztery perspektywy - czy to wystarczy?
2.6. Jednostka organizacyjna - dla kogo budować kartę wyników?
2.7. Pozycjonowanie strategiczne czy kluczowe kompetencje?
Dodatek
CZĘŚĆ I - JAK MIERZY Ć REALIZACJ Ę STRATEGII
3. Perspektywa finansowa
3.1. Powiązanie celów finansowych ze strategią przedsiębiorstwa
3.1.1. Zarządzanie ryzykiem
3.1.2. Tezy strategiczne perspektywy finansowej
3.1.3. Cele i mierniki zarządzania ryzykiem
Podsumowanie
4. Perspektywa klienta
4.1. Segmentacja rynku
4.1.1. Podstawowe mierniki w perspektywie klienta
4.1.2. Pozostałe mierniki: pomiar wartości oferowanej klientowi
4.2. Kenyon Stores: bezpośrednia sprzedaż na rynku masowym
4.2.1. Atrybuty produktu
4.2.2. Relacje z klientami: atmosfera zakupów
4.2.3. Marka i wizerunek
4.3. Rockwater: bezpośrednia sprzedaż indywidualnym klientom
4.4. Pioneer Petroleum: pośrednia sprzedaż na rynku masowym
4.5. Czas, jakość i cena
Podsumowanie Dodatek
5. Perspektywa procesów wewnętrznych
5.1. Łańcuch wartości wewnętrznych procesów gospodarczych
5.1.1. Procesy innowacyjne
5.1.2. Procesy operacyjne
5.1.3. Obsługa posprzedażna
5.2. Przykłady perspektywy procesów wewnętrznych
5.2.1. Kenyon Stores
5.2.2. Metro Bank
5.2.3. Pioneer Petroleum
Podsumowanie Dodatek
6. Perspektywa rozwoju
6.1. Potencjał kadrowy
6.2. Podstawowe mierniki kadrowe
6.2.1. Mierzenie satysfakcji pracowników
6.2.2. Mierzenie rotacji pracowników
6.2.3. Mierzenie wydajności pracowników
6.3. Mierniki specyficzne w perspektywie rozwoju
6.4. Zmiana kwalifikacji pracowników
6.5. Możliwości systemów informacyjnych
6.6. Motywacja, decentralizacja i zbieżność celów
6.6.1. Mierniki zgłoszonych i zrealizowanych inicjatyw
6.6.2. Mierzenie usprawnień
6.6.3. Mierzenie zbieżności celów indywidualnych z celami organizacji
6.6.4. Mierzenie efektywności zespołów
6.7. Pominięte mierniki
6.8. Mierniki jako sygnalizatory
Podsumowanie
7. Powiązanie mierników ze strategią firmy
7.1. Powiązanie mierników ze strategią firmy
7.1.1. Zachowanie zależności przyczynowo-skutkowych
7.1.2. Uwzględnienie czynników przyszłego sukcesu
7.1.3. Podkreślenie związku z wynikami finansowymi
7.2. Mierniki realizacji strategii a mierniki kontroli bieżącej: ile mierników
powinna zawierać strategiczna karta wyników
7.3. Co złego może się przytrafić dobrym miernikom, czyli jak mierniki
diagnostyczne mogą uzupełnić mierniki strategiczne
Podsumowanie
8. Struktura i strategia
8.1. Strategia przedsiębiorstwa a strategia korporacji
8.2. Wartość i rola korporacji
8.3. Joint ventures i alianse strategiczne
8.4. Piony wsparcia
8.5. Organizacje nienastawione na zysk oraz organizacje rządowe
8.5.1. Obsługa mieszkańców: zapewnić doskonałą obsługę mieszkańcom miasta
8.5.2. Odpowiedzialne gospodarowanie finansami: być dobrym powiernikiem pieniędzy
mieszkańców miasta
8.5.3. Skuteczność wewnętrznych działań : zwiększać efektywność świadczonych
usług przy takim samym budżecie, dzięki poprawie wydajności procesów operacyjnych
8.5.4. Innowacje i uczenie się : odkrywać nowe usługi i procesy, by usprawnić
przyszłe działania
Podsumowanie
CZĘŚĆ II - ZARZĄDZANIE WDRAŻANIEM STRATEGII
9. Osiągnięcie strategicznej zbieżności celów: od najwyższego do najniższego
szczebla organizacji
9.1. Programy informacyjne i edukacyjne
9.2. Proces komunikacji z zarządem i akcjonariuszami korporacji
9.2.1. Skandia: pewna korporacja prezentuje kartę wyników akcjonariuszom
9.3. Powiązanie strategicznej karty wyników z celami indywidualnymi i zespołowymi
9.4. Powiązanie z systemem wynagradzania
Podsumowanie
10. Cele szczegółowe, alokacja zasobów, inicjatywy i budżety
10.1. Ustalanie ambitnych celów
10.2. Identyfikacja inicjatyw strategicznych
10.2.1. Program "Pominięte mierniki"
10.2.2. Programy ciągłego doskonalenia powiązane ze wskaźnikami tempa zmian
10.2.3. Inicjatywy strategiczne nakierowane na radykalne usprawnienia w kluczowych
obszarach
10.2.4. Identyfikacja najważniejszych inicjatyw wspólnych dla różnych obszarów
działania oraz inicjatyw na poziomie korporacji
10.2.5. Powiązanie strategii z alokacją zasobów i budżetowaniem
Podsumowanie
11. Monitorowanie realizacji strategii i uczenie się
11.1. Od nakazów i kontroli do strategicznego uczenia się
11.2. Elementy strategicznego uczenia się
11.3. Wspólny system zarządzania strategicznego
11.4. Kontrola realizacji strategii
11.4.1. Analiza korelacji
11.4.2. Analiza scenariuszy / gry menedżerskie
11.4.3. Raporty opisowe
11.4.4. Przegląd inicjatyw
11.4.5. Analizy porównawcze
11.5. Zespołowe rozwiązywanie problemów
11.5.1. Zespoły łączące specjalistów z wielu dziedzin
11.5.2. Przegląd strategii
11.5.3. Ciągły proces strategicznego uczenia się na zasadzie podwójnej pętli
Podsumowanie
12. Wdrażanie systemu zarządzania opartego na strategicznej karcie wyników
12.1. Wdrażanie strategicznej karty wyników
12.2. Aspekt dynamiczny: mobilizowanie organizacji
12.3. Tworzenie zintegrowanego systemu zarządzania
12.3.1. Formułowanie i aktualizacja strategii
12.3.2. Powiązanie strategii z celami osobistymi i systemem wynagradzania
12.3.3. Powiązanie z planowaniem, alokacją zasobów oraz budżetami
12.3.4. Monitorowanie realizacji strategii i uczenie się
12.4. Uwaga: to nie takie proste, jak się wydaje
12.4.1. Błędy strukturalne
12.4.2. Błędy organizacyjne
12.5. Jak zarządzać w oparciu o strategiczną kartę wyników?
12.5.1. Rola liderów w procesie zmian
12.5.2. Jak sterować procesem zarządzania strategicznego?
Podsumowanie - przełożenie strategu na konkretne działania
Aneks
A.1. Określenie celu wdrażania strategicznej karty wyników
A.1.1. Wyjaśnianie i uzgadnianie strategii
A.1.2. Koncentracja na realizacji celów
A.1.3. Decentralizacja i kreowanie liderów
A.1.4. Wpływ na kształtowanie strategii
A.2. Liderzy wdrożeń
A.3. Proces wdrażania strategicznej karty wyników
A.3.1. Definiowanie architektury systemu mierzenia efektywności
A.3.2. Uzgadnianie celów strategicznych
A.3.3. Analiza i wybór mierników
A.3.4. Opracowywanie planu wdrażania
A.4. Ramy czasowe wdrażania karty wyników
Podsumowanie
O autorach
273 strony, miękka oprawa