Audytor nie jest
odpowiedzialny za wykrywanie przestępstw, ale powinien posiadać wiedzę, pozwalająca
zidentyfikować znamiona przestepstwa. Opisane oszustwa dotyczą wszystkich organizacji, w
tym jednostek sektora finansów publicznych. Książka jest przeznaczona dla: audytorów
(wewnętrznych i zewnętrznych) pracowników kontroli wewnętrznej osób sprawujących
funkcje kierownicze wszystkich szczebli.
W podręczniku omówiono
pojęcie oszustwa finansowego, psychologiczne aspekty jego popełniania, podstawowe
rodzaje oszustw, oraz organizacje walki z oszustwami finansowymi w Unii Europejskiej.
SPIS TREŚCI
WSTĘP
MIĘDZYNARODOWE STANDARDY
AUDYTU WEWNĘTRZNEGO
1.1.1. Rola audytu w ocenie
efektywności mechanizmów kontroli wewnętrznej
1.1.2. Rola audytu wewnętrznego w wykrywaniu oszustw
1.1.3. Rola kontroli wewnętrznej
1.1.4. Kto czym się zajmuje w systemie kontroli wewnętrznej?
1.1.5. Warunki skuteczności kontroli wewnętrznej
1.1.6. Nadużycia wykrywane przez kontrolę wewnętrzną - opis ogólny
STANDARDY AUDYTU
WEWNĘTRZNEGO W POLSCE
CO POWINNIŚMY
WIEDZIEĆ O OSZUSTWIE?
1.3.1. Przyczyny
występowania oszustw finansowych
1.3.2. Czynniki wewnętrzne powodujące możliwość wystąpienia oszustwa finansowego
BEHAWIORYZM
1.4.1. Zachowanie ogólne
ludzi
1.4.2. Defraudacja jako akt zachowania
1.4.3. Co powinniśmy wiedzieć analizując zachowanie sprawcy oszustwa?
1.4.4. Analiza behawiorama. a wykrywanie oszustw
1.4.5. Dlaczego ludzie przestrzegają prawa?
RODZAJE OSZUSTW
FINANSOWYCH
1.5.1. Przestępstwa
"białych kołnierzyków"
1.5.2. Oszustwa organizacyjne
1.5.3. Oszustwa zawodowe
RAPORT DO NARODU
ODNOŚNIE NADUŻYĆ I OSZUSTW ZAWODOWYCH - USA 2002
PRZYWŁASZCZANIE AKTYWÓW -
SCENARIUSZE ZAGROŻEŃ I PROPOZYCJE DO PROGRAMÓW AUDYTU
OSZUKAŃCZE PRZEKAZYWANIE
ŚRODKÓW PIENIĘŻNYCH W POSTACI UKRYTEJ KRADZIEŻY GOTÓWKI
2.1.1. Scenariusze
zagrożeń
2.1.2. Propozycje pytań do tworzenia programu audytu
PRZYWŁASZCZANIE AKTYWÓW W
WYNIKU DOKONYWANIA OSZUSTW ZAKUPOWYCH, W TYM REALIZOWANYCH W DRODZE ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
2.2.1. Dokonywanie oszustw
finansowych przez podstawione firmy
2.2.2. Dokonywanie oszustw finansowych przez firmy dotychczas nie związane z organizacją
2.2.3. Oszukańcze zakupy na cele służbowe ze środków organizacji
2.2.4. Oszustwa zakupowe przy użyciu procedury zamówień publicznych
2.2.5. Sposoby wykrywania oszustw zakupowych
2.2.6. Jak zapobiegać oszustwom związanym z dokonywaniem zakupów?
PRZYWŁASZCZANIE AKTYWÓW W
WYNIKU OSZUSTW PŁACOWYCH
2.3.1. Kodeks pracy
2.3.2. Regulaminy wewnętrzne
2.3.3. Wskazania dotyczące prowadzenia ewidencji
2.3.4. Lista płac
2.3.5. Charakter oszustw płacowych
2.3.6. Scenariusze zagrożeń
2.3.7. Sposoby ograniczania zagrożeń
2.3.8. Propozycje pytań do tworzenia programu audytu
PRZYWŁASZCZANIE AKTYWÓW W
FORMIE ZAWYŻANIA WYDATKÓW SŁUŻBOWYCH
2.4.1. Przedmiot dokonywania
zawyżonych i/lub fikcyjnych wydatków służbowych
2.4.2. Scenariusze zagrożeń
2.4.3. Propozycje pytań do tworzenia programu audytu
PRZYWŁASZCZANIE
SKŁADNIKÓW RZECZOWEGO MAJĄTKU OBROTOWEGO I TRWAŁEGO
2.5.1. Rzeczowe składniki
majątku obrotowego i trwałego
FAŁSZOWANIE SPRAWOZDAŃ
FINANSOWYCH
2.6.1. Wymogi ustawowe
sporządzania sprawozdań finansowych
2.6.2. Wdrożenie dyrektyw Wspólnot Europejskich przyczyną zmian w ustawie o
rachunkowości
2.6.3. Przyczyny popełniania oszustw w zakresie sprawozdań finansowych
2.6.4. Metody badania sprawozdań finansowych
2.6.5. Scenariusze zagrożeń
2.6.6. Propozycje zagadnień do tworzenia programu audytu
PRZEKUPSTWO l KORUPCJA
POJĘCIE KORUPCJI
KATEGORIE l TYPY
ŁAPÓWKARSTWA WEDŁUG KODEKSU KARNEGO
TYPY KORUPCJI
PRAKTYCZNE FORMY
KORUMPOWANIA
3.4.1. Formy dokonywania
nielegalnych płatności łapówkowych
3.4.2. Fundusze "lewych pieniędzy" służące celom korupcyjnym
3.4.3. Scenariusze zagrożeń
3.4.4. Rozpoznawanie znamion przekupstwa i korupcji
3.4.5. Metody udowadniania działalności korupcyjnej
3.4.6. Metody udowadniania korupcji przy płatnościach rejestrowanych w dokumentacji
organizacji
3.4.7. Metody udowadniania korupcji przy płatnościach nie ewidencjonowanych w
dokumentacji organizacji
3.4.8. Badanie z punktu widzenia odbiorcy łapówki
PODSUMOWANIE PROBLEMU
KORUPCJI
PRANIE BRUDNYCH PIENIĘDZY
ZDEFINIOWANIE PRANIA
PIENIĘDZY
PRZEPISY PRAWNE W POLSCE I
UE DOTYCZĄCE PRANIA PIENIĘDZY
INSTYTUCJONALNA FORMA WALKI
Z PRANIEM PIENIĘDZY W POLSCE
ROZMOWA Z GENERALNYM
INSPEKTOREM INFORMACJI FINANSOWEJ
WALKA Z OSZUSTWAMI
FINANSOWYMI W UNII EUROPEJSKIEJ
INSTYTUCJE EUROPEJSKIE
ZWALCZAJĄCE OSZUSTWA
WALKA Z OSZUSTWAMI
FINANSOWYMI W POLSCE
PROBLEMATYKA ZWIĄZANA ZE
ZWALCZANIEM KORUPCJI W UNII EUROPEJSKIEJ
5.3.1. Jakie
sąprzyczyny zjawiska korupcji?
5.3.2. Strategie zwalczania korupcji w Unii Europejskiej
ZAPOBIEGANIE I WYKRYWANIE
OSZUSTW W SKALI MIĘDZYNARODOWEJ
PROGRAM PREWENCYJNY W
ZAKRESIE OSZUSTW FINANSOWYCH NA PRZYKŁADZIE STANÓW ZJEDNOCZONYCH
PRZESŁANKI TWORZENIA
PROGRAMU
POLITYKA ZWALCZANIA OSZUSTW
PROGRAM ZGODNOŚCI
6.3.1. Kodeks postępowania
6.3.2. Kodeks etyki
6.3.3. Rekomendacje coso do tworzenia programu zgodności
6.3.4. Przykładowy szczegółowy program zgodności
DODATEK
WYKAZ AKTÓW PRAWNYCH
LITERATURA, PUBLIKACJE
196 stron, miękka oprawa
seria wydawnicza Biblioteka Audytora