W tej książce, będącej kompendium wiedzy z zakresu zarządzania kapitałem
intelektualnym, autorzy połączyli spojrzenie z perspektywy interesariuszy wewnętrznych
(opis sposobów zarządzania kapitałem intelektualnym w polskich firmach) ze spojrzeniem
z perspektywy interesariuszy zewnętrznych (wycena kapitału intelektualnego oraz
raportowanie o jego wielkości i potencjale). Opisali przy tym szczegółowo:
- mechanizmy tworzenia kapitału intelektualnego,
- nowe czynniki konkurencyjności, których źródłem jest kapitał intelektualny,
- stan badań w zakresie pomiaru kapitału intelektualnego,
- wybrane metody pomiaru i wyceny kapitału intelektualnego,
- fazy pomiaru kapitału intelektualnego,
- wady i zalety różnych podejść metodycznych do zagadnienia kapitału intelektualnego.
Autorzy zalecają zbadanie konkurencyjności firm i warunków konkurencji oraz potrzeb
interesariuszy zewnętrznych i wewnętrznych i na tej podstawie utworzenie portfela
różnych podejść metodycznych oraz zindywidualizowane dobranie wskaźników i
mierników kapitału intelektualnego. Zachęcają przy tym menedżerów do poszukiwania
metod pomiaru i wyceny kapitału intelektualnego dostosowanych do charakteru danej firmy,
rynku, na którym firma działa, dostępnych zasobów oraz realizowanej strategii i
przyjętego modelu biznesowego.
Książka jest przeznaczona dla kadry menedżerskiej, właścicieli firm, inwestorów,
analityków finansowych, członków rad nadzorczych, pracowników naukowych i studentów
kierunków ekonomicznych.
Dr Waldemar Rogowski - absolwent Szkoły Głównej Handlowej oraz studiów
podyplomowych z zakresu prawa handlowego na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Wykładowca finansów w Katedrze Analizy Działalności Przedsiębiorstwa oraz w Wyższej
Szkole Promocji.
Prof. dr hab. Stanisław Kasiewicz - kierownik Katedry Analizy Działalności
Przedsiębiorstwa Szkoły Głównej Handlowej. Członek Rady Nadzorczej Banku PKO BP SA.
Od 1995 r. jest doradcą Prezesa Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie. Był
członkiem zespołu prof. Leszka Balcerowicza, przygotowującego fundamenty polskiej
reformy gospodarczej, odpowiedzialnym za opracowanie założeń i zasad działania
przedsiębiorstw w obszarze inwestycyjnym. Specjalizuje się w problematyce zarządzania
operacyjnego. Autor ponad 160 publikacji naukowych.
Monika Kicińska - absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
(kierunki: finanse i bankowość oraz zarządzanie i marketing). Jej prace magisterskie
dotyczyły pomiaru kapitału intelektualnego w polskich przedsiębiorstwach. Pracuje jako
analityk finansowy w firmie telekomunikacyjnej.
SPIS TREŚCI
Wstęp
1. Nowy model biznesowego działania firm a "Strategia lizbońska"
Stanisław Kasiewicz
Wprowadzenie
Istota, rola i rodzaje modeli biznesowych
Tradycyjny model biznesowy firmy
Elementy nowego modelu biznesowego
Aspekty menedżerskie nowego modelu biznesowego firmy
Cele "Strategii lizbońskiej" a potencjalne korzyści dla polskich firm
2. Zmiana warunków konkurencyjności przedsiębiorstw
Stanisław Kusiewicz
Wprowadzenie
Pojęcie, rola i klasyfikacja czynników konkurencyjności
Czynniki konkurencyjności w tradycyjnej firmie
Czynniki konkurencyjności nowoczesnej firmy
Przegląd wyników badań w zakresie konkurencyjności firm
3. Kapitał intelektualny jako generator nowych czynników konkurencyjności
Waldemar Rogowski
Wprowadzenie
Geneza kapitału intelektualnego
Pojęcie kapitału intelektualnego (aktywów niematerialnych)
Interesariusze informacji o kapitale intelektualnym
4. Koncepcja zarządzania kapitałem intelektualnym
Stanisław Kasiewicz, Waldemar Rogowski
Wprowadzenie
Kategoryzacja kapitału intelektualnego
Pomiar kapitału intelektualnego
Wewnętrzna prezentacja kapitału intelektualnego
Polskie doświadczenia w zakresie pomiaru kapitału intelektualnego
5. Metody pomiaru kapitału intelektualnego
Monika Kicińska
Wprowadzenie
Kryteria wyboru narzędzi pomiaru kapitału intelektualnego
Najbardziej znane wskaźniki pomiaru kapitału intelektualnego
Typowe mierniki pomiaru kapitału intelektualnego
Typowe metryki pomiaru kapitału intelektualnego
Typowe systemy pomiaru kapitału intelektualnego
Ocena metod pomiaru kapitału intelektualnego
6. Raportowanie o kapitale intelektualnym interesariuszom zewnętrznym
Waldemar Rogowski
Wprowadzenie
Negatywne skutki braku raportowania o kapitale intelektualnym
Podstawowe założenia systemu raportowania o kapitale intelektualnym
Sposoby raportowania o kapitale intelektualnym
Zawartość raportu o kapitale intelektualnym
Schematy raportowania o kapitale a standardy rachunkowości finansowej
Zalety i wady zewnętrznego raportowania
Praktyka zewnętrznego raportowania o kapitale intelektualnym
7. Światowe standardy wyceny kapitału intelektualnego
Monika Kicińska
Wprowadzenie
Wskaźnik wartości rynkowej do wartości księgowej
Wskaźnik q-Tobina
Metoda CIV
Model KCE
Metoda VAIC
Ekonomiczna wartość dodana
Ocena metod wyceny kapitału intelektualnego
8. Przykłady wyceny kapitału intelektualnego dla wybranych firm krajowych
Monika Kicińska
Wprowadzenie
Wycena kapitału intelektualnego firmy działającej według modelu przemysłowca
Wycena kapitału intelektualnego firmy działającej według modelu intelektualnego
dzierżawcy
Wycena kapitału intelektualnego firmy działającej według modelu dostawcy
Zakończenie
Stanisław Kasiewicz, Waldemar Rogowski
Załącznik 1 Próba poszukiwania modeli biznesowych firmy Polfa Kutno SA
Stanisław Kasiewicz
Historia firmy
Produkty i działalności
Analiza rynku i konkurencji
Rozwój rynku produktów farmaceutycznych w Polsce
Ocena zasad konkurowania producentów leków
Konkurencyjność statyczna głównych firm farmaceutycznych. Identyfikacja i opis modeli
biznesowych
Załącznik 2 Szczegółowy algorytm zastosowany w metodach wyceny kapitału
intelektualnego
Monika Kicińska
Literatura
Indeks
287 stron, miękka oprawa