wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 51.99 49,39   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

ETYKA WOLNOŚCI


ROTHBARD M.N.

wydawnictwo: FIJORR PUBLISHING, 2016, wydanie II

cena netto: 51.99 Twoja cena  49,39 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Prawie dwa lata trwało wydanie  tego dzieła Rothbarda. Przyznam że nie było łatwo. Kilka razy byliśmy blisko kapitulacji. Dzięki naszym Czytelnikom, którzy dodawali nam ducha udało się jednak wszelkie kryzysy przetrwać i ta bardzo dla liberarian ważna, kontrowersyjna, a także szczególnie wartościowa praca wybitnego mistrza szkoły austriackiej ujrzała właśnie światło dzienne. 


(…) Tak długo, jak istnieje rzadkość zasobów i potencjalny konflikt międzyosobowy, każde społeczeństwo potrzebuje dobrze zdefiniowanych zasad przydziału praw własności. Jednak nie absolutnych, uniwersalnych i wiecznych. Istnieje prawidłowy i właściwy lub fałszywy i niewłaściwy sposób definiowania lub tworzenia zestawu praw własności, ale nie istnieją absolutne prawa lub absolutne przestępstwa, a tylko alternatywne systemy nadawania praw własności, opisujące różne dziedziny aktywności jako dobre lub złe. Bez jakichkolwiek absolutnych etycznych standardów wybór między alternatywnymi systemami ustalania praw własności będzie dokonywany (w przypadkach konfliktów między ludźmi powinien być dokonywany przez państwowych sędziów) w oparciu o utylitarystyczne rozważania i kalkulacje. Oznacza to, że prawa własności będą tak ustalane lub ich nadanie tak zmieniane, aby pieniężna wartość otrzymanego przez to wyniku była maksymalna i że we wszystkich przypadkach konfliktu roszczeń państwowi sędziowie powinni w ten sposób je rozumieć.

Rothbard był głęboko zainteresowany i zaznajomiony z filozofią i historią idei i od samego początku rozpoznawał w tej reakcji tylko kolejny wariant starego, wewnętrznie sprzecznego, relatywizmu etycznego. Przecież głoszenie, że etyczne pytania są poza sferą nauki, a potem przyznawanie praw własności w oparciu o utylitarystyczne rozważanie kosztowo-dochodowe lub poprzez werdykty państwowych sędziów jest proponowaniem określonej etyki. Jest to etyka etatyzmu w jednej lub w obu z tych form: albo sprowadza się do obrony status quo, czymkolwiek on jest, w oparciu o twierdzenie, że funkcjonujące zasady, normy, prawa, instytucje itp. muszą być efektywne, ponieważ inaczej zostałby zarzucone, albo polega na propozycji, aby konflikty były rozstrzygane, a prawa własności nadawane przez państwowych sędziów zgodnie z utylitarystycznymi kalkulacjami.

Oczywiście Rothbard nie kwestionował faktu, że prawa własności są i w historii były nadawane w różny sposób, a sposoby te mają odmienne konsekwencje ekonomiczne. W gruncie rzeczy jego „Ekonomia wolnego rynku” (Power and Market) jest prawdopodobnie najbardziej wyczerpującą analizą ekonomiczną alternatywnych ustanowień praw własności, jaka istnieje. Rothbard nie kwestionował możliwości lub znaczenia pieniężnej kalkulacji i oceny alternatywnych systemów praw własności w kategoriach pieniężnych. Jak mógłby to czynić jako otwarty krytyk socjalizmu i teoretyk pieniądza? Rothbard sprzeciwiał się przede wszystkim pozbawionej argumentów i bezpodstawnej akceptacji ze strony Coase’a czy prawniczej i ekonomicznej tradycji chicagowskiej pozytywistycznego dogmatu, dotyczącego niemożliwości racjonalnej etyki (i wynikającego z tego etatyzmu), a także ich niechęci do przyjęcia założenia, że koncepcja prawa własności może faktycznie być nieusuwalnym pojęciem normatywnym, które może dostarczyć bazy pojęciowej do integracji systemowej ekonomii pozbawionej wartościowania z etyką normatywną.

(fragment wstępu Hermana H. Hoppego)


Spis treści:

Wstęp do wydania amerykańskiego
Zamiast wstępu do wydania polskiego:
Etyka wolności Murraya N. Rothbarda
1. Zarysowanie problemu libertarianizmu
2. Murray Rothbard
3. Prawo naturalne - podstawowe pojęcia
4. Libertariański kodeks
5. Anarcho-kapitalizm
6. Aborcja
7. Krytyka Hayeka i Nozicka
8. Podsumowanie
Podziękowania

Część I
Wprowadzenie: Prawo naturalne
1. Prawo naturalne i rozum
2. Prawo naturalne jako "nauka"
3. Prawo naturalne kontra prawo pozytywne
4. Prawo naturalne a prawa naturalne
5. Zadanie filozofii politycznej

Część II
Teoria wolności
6. Filozofia społeczna Crusoe
7. Relacje interpersonalne: wymiana dobrowolna
8. Relacje interpersonalne: posiadanie a agresja
9. Własność a przestępczość
10. Problem kradzieży ziemi
11. Monopol ziemi, przeszły i teraźniejszy
12. Samoobrona
13. Kara i zasada proporcjonalności
14. Dzieci i ich prawa
15. "Prawa człowieka" j ako prawa własności
16. Wiedza, prawda i fałsz
17. Łapówkarstwo
18. Bojkot
19. Prawa własności i teoria kontraktów
20. Sytuacje ekstremalne, czyli w łodzi ratunkowej
21. "Prawa" zwierząt

Część III
Państwo kontra wolność
22. Natura państwa
23. Wewnętrzne sprzeczności państwa
24. Status moralny relacji z państwem
25. O relacjach między państwami

Część IV
Współczesne alternatywne teorie wolności
26. Utylitarystyczna ekonomia wolnego rynku
27. Isaiah Berlin o wolności negatywnej
28. F.A. Hayek oraz koncepcja przymusu
29. Robert Nozick i niepokalane poczęcie państwa
30. W stronę strategii na rzecz wolności
Indeks

 


408 stron, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022