wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

FILOZOFICZNE PODSTAWY SZTUKI KRĘGU KONFUCJAŃSKIEGO


WÓJCIK A.I./ŹRÓDŁA KLASYCZNE OKRESU PRZEDHANOWSKIEGO

wydawnictwo: WYD UJ, 2010, wydanie I

cena netto: 39.30 Twoja cena  37,34 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Komunistyczne Chiny na przełomie wieków XX i XXI stają się jednym z głównych ośrodków, w których kształtuje się współcześnie ład ekonomiczno-społeczny w skali globalnej. Możemy obserwować, jak w odpowiedzi na wyzwania, jakie niesie ze sobą wolnorynkowa strategia gospodarcza państw demokracji zachodniej, tworzy się w tej części świata nowoczesne państwo. Państwo, które jest nowoczesne na swój własny sposób, ponieważ buduje swą pozycję w oparciu o inny niż zachodni obraz świata i inną skalę wartości.

Bez znajomości podstaw tego sposobu bycia w świecie trudno nam będzie poprawnie odczytywać intencje i kierunek, w jaki obecnie zmierzają chińskie elity polityczne. Stąd – paradoksalnie - książka traktująca o początkach sztuki konfucjańskiej może okazać się interesującą lekturą nie tylko dla wąskiego grona jej amatorów. Bowiem prezentuje się w niej sztukę – jej techniki, style i idee – na tle filozoficznego obrazu świata powszechnie zakładanego przez przedstawicieli cywilizacji chińskiej. Uważny czytelnik w trakcie lektury, sam może zdobyć umiejętność spoglądania na sposób „chiński” na świat wokół niego. Wtedy lekturze książki o filozoficznych podstawach sztuki odległej starożytności towarzyszyć będzie możliwość większego zrozumienia tego, co dzieje się we współczesnym świecie.


Anna Iwona Wójcik, jest adiunktem w Zakładzie Filozofii Kultury Instytutu Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego i kierownikiem Zespołu Badawczego Filozofii Wschodu.
W swych zainteresowaniach badawczych konsekwentnie zwraca się w kierunku filozofii chińskiej, koncentrując się w sposób szczególny na konfucjanizmie. Jest autorką książek: Konfucjusz (1995); Wolność i władza. Filozoficzne idee cywilizacji liberalnej i konfucjańskiej w próbie międzykulturowego porównania (2002) oraz tłumaczenia Laozi Księga dao i de z komentarzami Wang Bi (2006). Wraz z Leszkiem Sosnowskim jest współredaktorką i współautorką Ogrodów – zwierciadeł kultury: tom I Wschód (2004), tom II Zachód (2008).


Spis treści:

Wstęp 7

Rozdział 1. Kosmos, czyli o tym, co jest najbardziej oczywiste 19
1.1. Diagramy 25
1.2. Księgi źródłowe 26
1.3. Mądrość – jej źródła i natura 29
1.4. Pochodzenie świata 31
1.5. Pochodzenie istnień jednostkowych 34
1.6. Świat i to, co jest poza światem 35
1.7. Różnorodność świata 36
1.8. Przeciwieństwa i sprzeczności 39
1.9. Rzeczy i relacje 40
1.10. Prawda i cała prawda 43
1.11. Zmiana i niezmienność 44
1.12. Problem tożsamości 46

Rozdział 2. Mikrokosmos, czyli o tym, jak być sobą w wiecznie zmieniającym się świecie 51
2.1. Konfucjusz i kontynuatorzy: Mencjusz oraz Xunzi 53
2.2. Laozi i Zhuangzi 69

Rozdział 3. Użyteczna elegancja rodu Zhou 83
3.1. „Jest jak kamień szlachetny, cięty i szlifowany, cyzelowany i wygładzony…” 87
3.2. „A rozrywkę jeno w sześciu sztukach (yi) znajduj!” 95
3.2.1. Sztuka ceremonii 99
3.2.1.1. Sztuka ceremonii religijnych 108
3.2.2. Muzyka 121
3.2.2.1. Xunzi „O muzyce” 125
3.2.3. Kaligrafi a 128
3.2.4. Księgi klasyczne 147
3.2.4.1. Sztuka cytatu 158
3.2.5. Jedność sześciu sztuk 162
3.3. „….od kogoż mógłby on takiej szlachetności się nauczyć?” 166
3.4. „A dwór twój niech będzie Akademią…” 175
3.5. „Kierując się ku dao…” 180

Rozdział 4. Wieczna elegancja bezużytecznych form 187
4.1. „Jak nieociosany kloc, tak byli prości…” 188
4.2. „Żeby błądzić […] w bezczynności lub beztrosko odpoczywać…” 195
4.2.1. Droga ceremonii i muzyki 196
4.2.2. Droga pędzla 207
4.2.3. Droga powożenia zaprzęgiem konnym i łucznictwa 209
4.2.4. Droga ksiąg 212
4.3. „Wielki nauczyciel” 222
4.4. „Na dworze duchowym… w pustej komnacie serca…” 228
4.5. „Wracając do dao…” 230

Rozdział 5. Co dalej – w stronę metafizyki i koncepcji estetycznych 235

Bibliografia 255


260 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022