Sięgając po ten esej Czytelnik może poznać tajniki wdrażania pewnych
koncepcji przez ludzi określonych przez Hayeka mianem „zawodowych sprzedawców idei”.
Typowy współczesny intelektualista czy też „autorytet moralny” nie musi
posiadać specjalnej wiedzy o niczym szczególnym, również w temacie o którym
dyskutuje, albo wypowiada się z pozycji ex cathedra, nie musi być nawet specjalnie
inteligentny, aby pełnić swoją rolę jako pośrednika w szerzeniu idei. Do jego miana
kwalifikuje go szeroka gama tematów, o których może w każdym momencie mówić albo
pisać oraz pozycja albo zwyczaje, dzięki którym zaznajamia się z nowymi ideami
wcześniej niż ci, do których sam się zwraca. Owi „zawodowi sprzedawcy idei” są
jedną z głównych przyczyn dla których wielu ludzi, zdawałoby się na pierwszy rzut
oka rozsądnych, słysząc opinie intelektualistów, wyłącza automatycznie własny rozum
przyjmując poglądy i opinie zasłyszane, za własne.
36 stron, A5, oprawa miękka