Książka jest przekrojowym spojrzeniem na władcę i władzę absolutną
w XVII i XVIII w., prezentowanym na przykładzie Ludwika XIV (Króla-Słońce), ze
szczególnym uwzględnieniem wytwarzania wizerunku władcy.
Jest również analizą nowożytnej propagandy i udziału w niej artystów
(malarzy, rzeźbiarzy, złotników, jubilerów, mincerzy, muzyków, literatów). Autor w
błyskotliwy sposób, wykorzystując interdyscyplinarne techniki badawcze, tworzy
nowatorską syntezę, pokazującą nam korzenie nowoczesnej propagandy, i co za tym idzie
pozwalającą nam lepiej zrozumieć dwa ważne elementy funkcjonowania świata w XX i XXI
wieku: propagandę uprawianą przez państwa autorytarne i totalitarne oraz marketing
polityczny.
Peter Burke jest wybitnym historykiem i antropologiem brytyjskim, profesorem
historii kultury w Uniwersytecie w Cambridge. Jego zainteresowania badawcze skupiają się
na historii społecznej, a także historii mentalności oraz kultury ery nowożytnej i
czasów współczesnych. Opublikował kilkanaście książek (tłumaczonych na wiele
języków) oraz ponad setkę artykułów naukowych. W języku polskim ukazały się m.in.
następujące jego książki: Kultura i społeczeństwo w renesansowych Włoszech
(1991), Historia i teoria społeczna (2000), Kultura ludowa we
wczesnonowożytnej Europie (WUW, 2009), Języki i społeczności w Europie
wczesnonowożytnej (2009).
Spis rycin
Przedmowa do wydania w miękkiej oprawie
Podziękowania
11. Prezentacja Ludwika XIV
12. Perswazja
13. Wschód słońca
14. Budowanie systemu
15. Władczość
16. Wiek zwycięski
17. Przebudowa systemu
18. Zachód słońca
19. Kryzys form przedstawieniowych
10. Druga strona medalu
11. Recepcja Ludwika XIV
12. Ludwik z perspektywy
Glosariusz
Aneksy
Przypisy
Bibliografia
Indeks
246 stron, B5, oprawa miękka