wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

EDUKACJA JAKO CZYNNIK I WYNIK ROZWOJU REGIONALNEGO


HERBST M.

wydawnictwo: SCHOLAR, 2012, wydanie I

cena netto: 35.50 Twoja cena  33,73 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Edukacja jako czynnik i wynik rozwoju regionalnego


Tematem tej książki są złożone relacje między edukacją a rozwojem gospodarczym, ze szczególnym uwzględnieniem doświadczeń Polski i jej regionów.

Nie ulega wątpliwości, że statystyczny związek między wiedzą a rozwojem jest bardzo silny. Na wiele ważnych pytań związanych z tą relacją nie udaje się jednak na razie znaleźć w pełni przekonujących odpowiedzi.

Czy zasoby wysokiej jakości kapitału ludzkiego, będącego produktem edukacji, mają rzeczywiście tak duże znaczenie dla tempa wzrostu gospodarczego, czy może, sądząc tak, mylimy skutek z przyczyną, ponieważ inwestowanie w edukację jest przywilejem zamożnych a wiedza raczej efektem niż czynnikiem rozwoju gospodarczego?

Czy z perspektywy gospodarki lokalnej bądź regionalnej inwestowanie w funkcje edukacyjne, na przykład w szkolnictwo wyższe, może przynieść bezpośrednie korzyści ekonomiczne?

Jaka jest rola systemu edukacji w wielkich przemianach gospodarczo-ustrojowych, takich jak polska transformacja po 1989 r., i jaki jest wpływ transformacji na edukację?

Jakie czynniki decydują o przestrzennej mobilności najlepiej wykształconych członków społeczeństwa i jakie mogą być skutki tej mobilności dla regionalnego zróżnicowania rozwoju gospodarczego?

Jakie czynniki determinują osiągnięcia edukacyjne uczniów i studentów i jakiego rodzaju polityka publiczna sprzyja sukcesowi szkolnemu?
To tylko niektóre z kwestii, jakimi zajmuje się współcześnie ekonomia edukacji, omówionych w niniejszej książce


Podziękowania

Wprowadzenie
O czym jest ta książka
Znaczenie edukacji
Ważniejsze pojęcia

ROZDZIAŁ 1
Kapitał ludzki jako czynnik rozwoju gospodarczego w teorii i badaniach empirycznych
Perspektywa mikroekonomiczna - rynek pracy
Podejście makroekonomiczne
Kapitał ludzki a wzrost gospodarczy. Badania empiryczne
Zasób versus jakość kapitału ludzkiego
Kapitał ludzki a wzrost gospodarczy w skali regionalnej

ROZDZIAŁ 2
Edukacja a zróżnicowanie rozwojowe polskich regionów
Zróżnicowanie rozwojowe polskiej przestrzeni
Procesy długiego trwania
Dystans miasto-wieś
Metropolie a obszary pozametropolitalne
Konwergencja czy dywergencja?
Regionalne zróżnicowanie zasobów kapitału ludzkiego w Polsce
Empiryczny model wzrostu na poziomie podregionalnym
z uwzględnieniem kapitału ludzkiego

ROZDZIAŁ 3
Regionalne zróżnicowanie osiągnięć edukacyjnych
Jakość edukacji w kontekście przestrzennym
Regionalne zróżnicowanie osiągnięć szkolnych w Polsce
W poszukiwaniu przyczyn zróżnicowania wyników egzaminów - model empiryczny
Źródła danych
Wyniki badania - dane opisowe
Wyniki estymacji modelu regresji
Czynniki historyczne a niewyjaśnione różnice między regionami
Podsumowanie i wnioski

ROZDZIAŁ 4
Edukacja a transformacja gospodarcza. Doświadczenia Polski
Główne cechy polskiej transformacji
Zmiany w systemie edukacji - ogólna charakterystyka
Edukacja jako ochrona przed szokiem transformacyjnym
Edukacja jako narzędzie decentralizacji państwa
Od uniwersytetu elitarnego do powszechnego

ROZDZIAŁ 5
Korzyści dla polskich miast z pełnienia funkcji akademickiej w kontekście mobilności edukacyjnej i poedukacyjnej ludności
Znaczenie uczelni wyższej dla rozwoju miasta i regionu
Koncepcja badania i źródła danych
Zdolność miast do przyciągania studentów
Absorpcja absolwentów uczelni przez miasta
Syntetyczne miary zdolności miast do tworzenia i absorbowania kapitału ludzkiego
Zagranica jako kierunek migracji absolwentów
Uczelnie: Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet Jagielloński
Małe miasta akademickie: Nowy Sącz i Rybnik
Podsumowanie - typologia miast akademickich o randze wojewódzkiej

ROZDZIAŁ 6
Determinanty decyzji migracyjnych wykształconych Polaków
Podstawy teoretyczne
Strategie estymacji empirycznej
Zróżnicowanie lokalnych stóp zwrotu z edukacji i migracji w Polsce
Empiryczny model przepływów absolwentów uczelni między województwami
Wnioski z badania czynników migracji absolwentów uczelni między województwami

Podsumowanie

Literatura

Spis tabel

Spis rycin


218 stron, Format: 15.0x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022