Edukacja jako czynnik i wynik rozwoju regionalnego
Tematem tej książki są złożone relacje między edukacją a rozwojem
gospodarczym, ze szczególnym uwzględnieniem doświadczeń Polski i jej regionów.
Nie ulega wątpliwości, że statystyczny związek między wiedzą a rozwojem jest
bardzo silny. Na wiele ważnych pytań związanych z tą relacją nie udaje się jednak na
razie znaleźć w pełni przekonujących odpowiedzi.
Czy zasoby wysokiej jakości kapitału ludzkiego, będącego produktem
edukacji, mają rzeczywiście tak duże znaczenie dla tempa wzrostu gospodarczego, czy
może, sądząc tak, mylimy skutek z przyczyną, ponieważ inwestowanie w edukację jest
przywilejem zamożnych a wiedza raczej efektem niż czynnikiem rozwoju gospodarczego?
Czy z perspektywy gospodarki lokalnej bądź regionalnej inwestowanie w funkcje
edukacyjne, na przykład w szkolnictwo wyższe, może przynieść bezpośrednie korzyści
ekonomiczne?
Jaka jest rola systemu edukacji w wielkich przemianach gospodarczo-ustrojowych,
takich jak polska transformacja po 1989 r., i jaki jest wpływ transformacji na edukację?
Jakie czynniki decydują o przestrzennej mobilności najlepiej wykształconych
członków społeczeństwa i jakie mogą być skutki tej mobilności dla regionalnego
zróżnicowania rozwoju gospodarczego?
Jakie czynniki determinują osiągnięcia edukacyjne uczniów i studentów i
jakiego rodzaju polityka publiczna sprzyja sukcesowi szkolnemu?
To tylko niektóre z kwestii, jakimi zajmuje się współcześnie ekonomia edukacji,
omówionych w niniejszej książce
Podziękowania
Wprowadzenie
O czym jest ta książka
Znaczenie edukacji
Ważniejsze pojęcia
ROZDZIAŁ 1
Kapitał ludzki jako czynnik rozwoju gospodarczego w teorii i badaniach
empirycznych
Perspektywa mikroekonomiczna - rynek pracy
Podejście makroekonomiczne
Kapitał ludzki a wzrost gospodarczy. Badania empiryczne
Zasób versus jakość kapitału ludzkiego
Kapitał ludzki a wzrost gospodarczy w skali regionalnej
ROZDZIAŁ 2
Edukacja a zróżnicowanie rozwojowe polskich regionów
Zróżnicowanie rozwojowe polskiej przestrzeni
Procesy długiego trwania
Dystans miasto-wieś
Metropolie a obszary pozametropolitalne
Konwergencja czy dywergencja?
Regionalne zróżnicowanie zasobów kapitału ludzkiego w Polsce
Empiryczny model wzrostu na poziomie podregionalnym
z uwzględnieniem kapitału ludzkiego
ROZDZIAŁ 3
Regionalne zróżnicowanie osiągnięć edukacyjnych
Jakość edukacji w kontekście przestrzennym
Regionalne zróżnicowanie osiągnięć szkolnych w Polsce
W poszukiwaniu przyczyn zróżnicowania wyników egzaminów - model empiryczny
Źródła danych
Wyniki badania - dane opisowe
Wyniki estymacji modelu regresji
Czynniki historyczne a niewyjaśnione różnice między regionami
Podsumowanie i wnioski
ROZDZIAŁ 4
Edukacja a transformacja gospodarcza. Doświadczenia Polski
Główne cechy polskiej transformacji
Zmiany w systemie edukacji - ogólna charakterystyka
Edukacja jako ochrona przed szokiem transformacyjnym
Edukacja jako narzędzie decentralizacji państwa
Od uniwersytetu elitarnego do powszechnego
ROZDZIAŁ 5
Korzyści dla polskich miast z pełnienia funkcji akademickiej w kontekście
mobilności edukacyjnej i poedukacyjnej ludności
Znaczenie uczelni wyższej dla rozwoju miasta i regionu
Koncepcja badania i źródła danych
Zdolność miast do przyciągania studentów
Absorpcja absolwentów uczelni przez miasta
Syntetyczne miary zdolności miast do tworzenia i absorbowania kapitału ludzkiego
Zagranica jako kierunek migracji absolwentów
Uczelnie: Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet Jagielloński
Małe miasta akademickie: Nowy Sącz i Rybnik
Podsumowanie - typologia miast akademickich o randze wojewódzkiej
ROZDZIAŁ 6
Determinanty decyzji migracyjnych wykształconych Polaków
Podstawy teoretyczne
Strategie estymacji empirycznej
Zróżnicowanie lokalnych stóp zwrotu z edukacji i migracji w Polsce
Empiryczny model przepływów absolwentów uczelni między województwami
Wnioski z badania czynników migracji absolwentów uczelni między województwami
Podsumowanie
Literatura
Spis tabel
Spis rycin
218 stron, Format: 15.0x23.5cm, oprawa miękka