Franczyza nowoczesny model rozwoju biznesu
Pierwsza w Polsce ksi±¿ka bêd±ca kompendium wiedzy o nowoczesnym modelu
biznesu dynamicznie rozwijaj±cym siê na ca³ym ¶wiecie, jakim jest franczyza.
Zaprezentowano w niej istotê i genezê powi±zañ franczyzowych wraz ze szczegó³ow±
typologi± franczyzy oraz wp³yw powi±zañ franczyzowych na rozwój przedsiêbiorstwa.
Autorka szczegó³owo przedstawi³a zalety i wady oraz szanse i zagro¿enia rozwoju tej
metody prowadzenia dzia³alno¶ci gospodarczej dla franczyzodawcy, jak i dla
franczyzobiorcy. Po raz pierwszy w literaturze polskiej kompleksowo zebrano i
zaprezentowano statystyki ogólno¶wiatowe dotycz±ce powi±zañ franczyzowych. Na tle
analizy rozwoju powi±zañ franczyzowych w ¶wiecie zaprezentowano mo¿liwo¶ci i poziom
wykorzystania franczyzy przez polskie przedsiêbiorstwa oraz trendy rozwoju tej formy
wspó³pracy w Polsce.
Szczegó³owo przedstawiono tak¿e uwarunkowania prawne dzia³alno¶ci opartej
na zasadach franczyzy zarówno w Polsce, jak i w krajach Unii Europejskiej oraz Stanach
Zjednoczonych Ameryki. W czê¶ci empirycznej poruszono kwestie wykorzystania franczyzy w
przedsiêbiorstwach zarówno tych bêd±cych dawcami licencji, jak i franczyzobiorcami.
Idealna ksi±¿ka dla tych, którzy chc± zaznajomiæ siê z tym, jak funkcjonuj±
powi±zania franczyzowe w praktyce gospodarczej. Ksi±¿ka pozwala posi±¶æ niezbêdn±
wiedzê przedsiêbiorcom zainteresowanym zakupem licencji franczyzowej. Przeznaczona jest
tak¿e dla w³a¶cicieli i kadry zarz±dzaj±cej przedsiêbiorstw, zarówno posiadaj±cych
ju¿ sieæ sklepów franczyzowych oraz tych, dopiero planuj±cych rozwijaæ system
franczyzowy, a tak¿e wszystkich tych, którzy chc± pog³êbiæ swoj± wiedzê o tej
formie wspó³pracy gospodarczej. Niniejsza ksi±¿ka skierowana jest równie¿ do
studentów i wyk³adowców szkó³ wy¿szych, zw³aszcza o profilu ekonomicznym,
bowiem franczyza jest szans± dla niezale¿nych przedsiêbiorców na podjêcie
dzia³alno¶ci gospodarczej pod "parasolem" znanej i rozpoznawalnej marki. Dla
twórców unikalnego know-how jest natomiast drog± rozwoju i wzrostu poziomu
rozpoznawalno¶ci marki.
?Poza niew±tpliwymi walorami naukowo-poznawczymi ksi±¿ka ma istotn± warto¶æ
aplikacyjn±, mo¿e byæ cenn± lektur± dla praktyków gospodarczych uczestnicz±cych w
³añcuchach franczyzowych oraz tych, którzy interesuj± siê podjêciem tego typu
wspó³pracy?. ? z recenzji prof. zw. dr hab. Krzysztofa Mareckiego .
Marta Joanna Zió³kowska - doktor nauk ekonomicznych i adiunkt w
Katedrze Zarz±dzania Przedsiêbiorstwem w Szkole G³ównej Handlowej w Warszawie. Jej
zainteresowania badawcze skupiaj± siê wokó³ tematyki wykorzystania powi±zañ
franczyzowych w procesach rozwoju przedsiêbiorstw w Polsce i w ¶wiecie oraz ¼róde³
finansowania ma³ych i ¶rednich przedsiêbiorstw, a tak¿e uwarunkowañ rozwoju ma³ych i
¶rednich przedsiêbiorstw w Polsce. £±czy zainteresowania naukowe z praktyk±
gospodarcz± realizuj±c projekty doradczo-szkoleniowe zwi±zane z franczyz±.
Spis tre¶ci:
Wprowadzenie
Rozdzia³ 1
Franczyza jako forma wiêzi ekonomicznej
1.1. Pojêcie i geneza powi±zañ franczyzowych
1.1.1. Ogólna charakterystyka franczyzy w ¶wiecie
1.1.1.1. Pierwowzory franczyzy
1.1.1.2. Rozwój koncepcji franczyzy od II po³. XIX w. do koñca I po³. XX w
1.1.1.3. Boom franczyzowy po II wojnie ¶wiatowej
1.1.2. Pocz±tki powi±zañ franczyzowych w Polsce
1.2. Istota i klasyfikacja franczyzy
1.2.1. Podstawowe za³o¿enia franczyzy
1.2.2. Typologia franczyzy
1.2.2.1. Podzia³ ze wzglêdu na przedmiot dzia³alno¶ci
1.2.2.2. Podzia³ ze wzglêdu na formê organizacji systemu (na sposób powi±zania
podmiotów)
1.2.2.3. Podzia³ ze wzglêdu na zasiêg obowi±zywania umowy
1.2.2.4. Podzia³ ze wzglêdu na formê dzia³alno¶ci gospodarczej
1.2.2.5. Podzia³ ze wzglêdu na zasiêg dzia³ania systemu
1.2.2.6. Podzia³ ze wzglêdu na realizowan± strategiê dzia³alno¶ci
1.2.2.7. Podzia³ ze wzglêdu na strategiê ekspansji gospodarczej
1.2.2.8. Podzia³ ze wzglêdu na strukturê podporz±dkowania stron umowy
1.2.2.9. Pozosta³e typy powi±zañ franczyzowych
1.3. Przes³anki wykorzystywania franczyzy przez polskie przedsiêbiorstwa
1.3.1. Zalety i wady wykorzystania franczyzy dla dawcy systemu
1.3.2. Korzy¶ci i s³abo¶ci wykorzystania franczyzy dla biorcy systemu
1.4. Motywy tworzenia i koncepcje budowy systemów franczyzowych
1.5. Porozumienia franczyzowe jako metoda ekspansji zagranicznej przedsiêbiorstw
Rozdzia³ 2
Podstawy prawne powi±zañ franczyzowych
2.1. Przedmiot porozumieñ franczyzowych
2.2. Pojêcie i charakter prawny umowy franczyzy
2.3. Podmioty umowy franczyzowej
2.4. Unormowania prawne umów franczyzowych w Stanach Zjednoczonych Ameryki Ameryce
Po³udniowej, Azji i Australii
2.5. Umocowania prawne umów franczyzowych w Unii Europejskiej
2.6. Tre¶æ umowy franczyzy w ¶wietle przepisów prawa polskiego
Rozdzia³ 3
Rozwój franczyzy w wybranych krajach ¶wiata
3.1. Charakterystyka powi±zañ franczyzowych
3.1.1. Rozwój franczyzy w wybranych krajach Ameryki Pó³nocnej ¦rodkowej i Po³udniowej
3.1.2. Franczyza w Europie
3.1.3. Franczyza w Azji, Australii, Nowej Zelandii i Afryce
3.1.3.1. Franczyza w Azji
3.1.3.2. Franczyza w Australii i Nowej Zelandii
3.1.3.3 Franczyza w Republice Po³udniowej Afryki i Maroku
Rozdzia³ 4
Analiza powi±zañ franczyzowych w Polsce
4.1. Funkcjonuj±ce powi±zania franczyzowe
4.1.1. Rozwój polskiego rynku franczyzy w latach 90. XX wieku i na pocz±tku XXI wieku
4.1.2. Analiza powi±zañ franczyzowych wed³ug sektorów
4.1.3. Systemy franczyzowe typu inbound i outbound na polskim rynku
4.1.4. Prezentacja wybranych systemów franczyzowych funkcjonuj±cych na polskim rynku
4.2. Powi±zania franczyzowe w opinii twórców sieci (franczyzodawców)
4.2.1. Rozwój powi±zañ franczyzowych w Polsce
4.2.2. Motywy tworzenia sieci franczyzowych oraz czynniki sprzyjaj±ce i bariery rozwoju
rynku franczyzy w Polsce
4.2.3. Wp³yw powi±zañ franczyzowych na rozwój przedsiêbiorstw
4.2.4. Uwarunkowania pozyskiwania franczyzobiorców
4.2.5. Zagraniczna ekspansja polskich systemów franczyzowych
4.3. Powi±zania franczyzowe w opinii franczyzobiorców
4.4. Korzy¶ci i s³abe strony wspó³pracy franczyzowej w Polsce
Zakoñczenie
Aneks
Bibliografia
227 stron, B5, oprawa miêkka