Głównym celem opracowania jest przedstawienie, rozwinięcie i
usystematyzowanie wiedzy z zakresu nowoczesnych metod i technik analizy wartości
przedsiębiorstwa oraz wskazanie, które z tych metod wydają się najkorzystniejsze we
współczesnych warunkach gospodarczych.
Książka została podzielona na pięć rozdziałów. W rozdziale pierwszym opisana
jest koncepcja zarządzania wartością oraz zaprezentowane są podstawowe rodzaje
mierników analizy wartości. Wskazane jest również powiązanie analizy wartości z
układem podstawowych części sprawozdania finansowego i ich specyficzną wersją,
nazywaną bilansem analitycznym. Rozważania zawarte w tym rozdziale prowadzą do
uporządkowania struktury wskaźników oceny efektywności zarządzania wartością
przedsiębiorstwa i wyróżnienia podstawowych czynników kształtujących wartość.
Szczegółowy opis podstawowych determinant analizy wartości zawarty jest w rozdziale
drugim. Zostaną w nim szerzej przedstawione wybrane operacyjne, finansowe i
inwestycyjne nośniki wartości, takie jak stopa wzrostu, stopa wzrostu zrównoważonego,
rentowność operacyjna, koszt kapitału itd. W ostatniej części tego rozdziału opisane
zostały metody ustalania granicznych wielkości wybranych czynników tworzących
wartość spółki, które pozwalają formułować przyszłe strategiczne cele
przedsiębiorstwa, dające mu możliwości utrzymywania wartości ekonomicznej.
W rozdziale trzecim zaprezentowano klasyczne mierniki oceny wartości
przedsiębiorstwa, takie jak: stopy zwrotu, mnożniki rynkowe, czy wskaźniki
efektywności wykorzystania majątku. Znajdują one zastosowanie również w tradycyjnej
analizie ekonomiczno-finansowej. Tu ukazano ich nieco inne oblicze.
Ekonomiczno-rynkowy pomiar wartości przedsiębiorstwa opisany w rozdziale czwartym rozpoczęto
od opisania czterech mierników o największej popularności. Całość rozważań
w tym rozdziale kończy opis metody budowania strategii spółki nastawionej na
wzrost wartości, opartej na macierzy zarządzania wartością, związanej z
miernikiem zysku ekonomicznego. Przedstawiono również propozycje działań
umacniających strategię tworzenia wartości. Działania wzmagające wzrost
wartości zostały wyodrębnione oddzielnie tak, aby można je było wdrażać
selektywnie lub w całości, w zależności od potrzeb danego przedsiębiorstwa.
Ostatni, piąty rozdział książki poświęcony jest miernikom pieniężnym
analizy wartości spółki. Przedstawiono w nim przede wszystkim dwie formy rachunku
wolnych przepływów pieniężnych (ang. Free Cash Flows FCF), stanowiących
podstawę do przygotowania ocen wartości przedsiębiorstw oraz analizy efektywności
różnego typu programów rozwojowych, inwestycji i przedsięwzięć gospodarczych oraz
ich wpływu na wartość zaangażowanych kapitałów.
Dr Grzegorz Gołębiowski - absolwent Wydziału Finansów i Statystyki
SGH, adiunkt w Katedrze Finansów Przedsiębiorstwa SGH oraz wicedyrektor w Biurze
Inwestycji i Zamówień Kancelarii Sejmu. Od lat łączy teorię z praktyką. Autor lub
współautor licznych publikacji, m.in.: "System finansowy w Polsce", red. B.
Pietrzak, Zb. Polański, B. Woźniak (PWN 2003), "Analiza ekonomiczno-finansowa w
ujęciu praktycznym", współautor A. Tłaczała (Difin 2005); "Finanse
przedsiębiorstwa", red. J. Szczepański, L. Szyszko (PWE 2007).
Dr Piotr Szczepankowski - absolwent Wydziału Zarządzania UW, Ecole
Nationale des Ponts et Chaussees w Paryżu oraz Central Connecticut State University w
USA. Pracownik naukowo-dydaktyczny w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania w Warszawie.
Był członkiem rad nadzorczych kilku spółek akcyjnych, pracował w firmach doradczych.
Autor wielu książek, monografii oraz artykułów naukowych, m.in.: "Fuzje i
przejęcia" (PWN 2000), "Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa" (WSPiZ
2002), "Wycena i zarządzanie wartością przedsiębiorstw" (PWN 2007).
Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział 1. Zakres i znaczenie analizy wartości przedsiębiorstwa
1.1. Istota koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa
1.2. Obszary decyzyjne w ocenie efektywności zarządzania wartością przedsiębiorstwa
1.3. Klasyfikacja mierników analizy wartości przedsiębiorstwa
1.4. Bilans analityczny i inne źródła informacji finansowej w ocenie wartości
przedsiębiorstwa
Rozdział 2. Analiza determinant tworzenia wartości przedsiębiorstwa
2.1. Klasyfikacja nośników wartości przedsiębiorstwa
2.2. Ocena efektywności wykorzystania operacyjnych nośników wartości
2.2.1. Szacowanie stopy wzrostu na podstawie danych historycznych
2.2.2. Prognozowanie stopy wzrostu na podstawie wyników analizy fundamentalnej. Stopa
wzrostu zrównoważonego
2.2.3. Analiza stopy marży zysku operacyjnego
2.3. Ocena inwestycyjnych nośników wartości
2.4. Ocena finansowych nośników wartości
2.4.1. Analiza struktury kapitału
2.4.2. Ocena kosztu kapitału
2.4.3. Zjawisko dźwigni finansowej i jego pomiar
2.5. Analiza granicznych wielkości wybranych nośników wartości
2.5.1. Analiza granicznej stopy wzrostu sprzedaży
2.5.2. Analiza granicznej stopy marży zysku operacyjnego
2.5.3. Analiza granicznej stopy kosztu kapitału
Rozdział 3. Klasyczne mierniki oceny wartości przedsiębiorstwa
3.1. Stopy zwrotu
3.2. Zysk na jedną akcję i mnożniki rynkowe w ocenie wartości przedsiębiorstw
3.3. Wskaźniki efektywności wykorzystania aktywów
Rozdział 4. Ekonomiczno-rynkowy pomiar wartości przedsiębiorstwa
4.1. Mierniki oceny procesu kreowania wartości
4.2. Zysk ekonomiczny i stopa wzrostu zrównoważonego w analizie wartości
przedsiębiorstwa - strategiczna macierz zarządzania wartością
Rozdział 5. Gotówkowy pomiar wartości przedsiębiorstwa
5.1. Wolne przepływy pieniężne w analizie wartości spółki
5.1.1. Wolne przepływy pieniężne dla kapitału własnego (FCFE)
5.1.2. FCFE a zysk netto w analizie wartości spółki
5.1.3. Wolne przepływy pieniężne dla firmy (FCFF) i ich wykorzystanie w ocenie
wartości spółki
5.2. Gotówkowa stopa zwrotu w analizie wartości spółki
5.3. Gotówkowa wartość dodana w analizie wartości spółki
Bibliografia
168 stron, B5, miękka oprawa