Zmieniające się warunki otoczenia, niepewność działania, rosnące
wymagania klientów, zaostrzająca się konkurencja wymuszają na przedsiębiorstwach
podejmowanie działań zwiększających efektywność funkcjonowania i doskonalenie
procesów zarządzania. Menedżerowie i właściciele firmy wymagają stałego dostępu do
informacji na temat jej sytuacji wewnętrznej i zewnętrznej, informacji użytecznej,
eliminującej niepewność, ułatwiającej podejmowanie decyzji. Jednym z ważniejszych
narzędzi w tym zakresie jest analiza działalności i rozwoju przedsiębiorstwa,
opierająca się na analizie ekonomiczno-finansowej, a więc na jej różnego typu
technikach i narzędziach. 
W Analizie działalności i rozwoju przedsiębiorstwa skoncentrowano zatem uwagę na
ocenie zasobów firmy (trwałych, obrotowych, kapitałowych, ludzkich), efektywności jej
działania (m.in. na analizie procesów sprzedaży, kosztów, wyników finansowych,
rentowności, płynności finansowej) oraz na analizie procesów podejmowania decyzji
rozwojowych (m.in. na ocenie projektów inwestycyjnych, wycenie wartości rynkowej firmy,
planowaniu podstawowych wielkości finansowych).
SPIS TREŚCI
Część I - PODSTAWY METODYCZNE OCENY PRZEDSIĘBIORSTWA 
Rozdział 1. ISTOTA ANALIZY EKONOMICZNO-FINANSOWEJ 
1.1. Pojęcie, znaczenie i przedmiot analizy ekonomicznej 
1.2. Źródła informacji do analiz ekonomiczno-finansowych 
1.3. Klasyfikacja analiz 
1.4. Podstawowe obszary analityczne w spółce - schemat raportu rocznego 
1.4.1. Charakterystyka spółki 
1.4.2. Czynniki wytwórcze 
1.4.3. Przychody w różnych przekrojach 
1.4.4. Koszty działalności 
1.4.5. Wyniki finansowe 
1.4.6. Planowanie podstawowych wielkości finansowych 
1.5. Analiza w procesach zarządzania 
Rozdział 2. METODY BADAWCZE W ANALIZIE EKONOMICZNO-FINANSOWEJ 
2.1. Przekroje oceny zjawisk ekonomiczno-finansowych 
2.2. Proste metody badania przyczynowego 
2.2.1. Metoda podstawień łańcuchowych 
2.2.2. Metoda logarytmiczna 
2.3. Praktyczne wykorzystanie rachunków korelacji i regresji 
2.4. Szybka ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstwa
Rozdział 3. SPRAWOZDAWCZOŚĆ FINANSOWA JAKO PODSTAWA INFORMACYJNA ANALIZY
FINANSOWEJ 
3.1. Bilans - statyczny obraz stanu posiadania przedsiębiorstwa 
3.1.1. Charakterystyka aktywów 
3.1.2. Charakterystyka pasywów 
3.2. Rachunek zysków i strat - dynamiczny obraz efektów działalności przedsiębiorstwa
3.3. Rachunek przepływów pieniężnych - dynamiczny obraz krążenia środków
finansowych 
3.4. Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym - informacja dla właścicieli 
Załącznik 1. Sprawozdania finansowe 
Część II - OCENA ZASOBÓW PRZEDSIĘBIORSTWA 
Rozdział 4. OCENA ZASOBÓW TRWAŁYCH W PRZEDSIĘBIORSTWIE 
4.1. Struktura rodzajowa aktywów trwałych przedsiębiorstwa 
4.2. Procesy odtworzeniowo-inwestycyjne - regulowanie zasobów środków trwałych 
4.3. Ocena gospodarowania aktywami trwałymi 
Rozdział 5. ANALIZA ZASOBÓW OBROTOWYCH PRZEDSIĘBIORSTWA 
5.1. Obszary analizy zasobów obrotowych przedsiębiorstwa 
5.1.1. Zarządzanie zapasami 
5.1.2. Zarządzanie należnościami krótkoterminowymi 
5.1.3. Zarządzanie środkami pieniężnymi (inwestycjami krótkoterminowymi) 
5.1.4. Zarządzanie zobowiązaniami bieżącymi - ustalanie strategii finansowania 
5.2. Analiza poziomu, struktury i rotacji zapasów 
5.3. Kształtowanie przyszłych poziomów zapasów 
Rozdział 6. OCENA ZASOBÓW KAPITAŁOWYCH PRZEDSIĘBIORSTWA 
6.1. Główne kryteria oceny zasobów kapitałowych przedsiębiorstwa 
6.2. Koszt kapitałów w ocenie źródeł finansowania przedsiębiorstwa 
6.3. Zasady finansowania i wskaźniki zadłużenia w ocenie zasobów kapitałowych 
Rozdział 7. ANALIZA ZASOBÓW LUDZKICH 
7.1. Rola zasobów ludzkich w przedsiębiorstwie 
7.2. Ocena zasobów ludzkich w przedsiębiorstwie 
Część III - OCENA EFEKTYWNOŚCI DZIAŁANIA PRZEDSIĘBIORSTWA 
Rozdział 8. ANALIZA PROCESÓW SPRZEDAŻY I DYSTRYBUCJI 
8.1. Przedmiot i zadania analizy 
8.2. Analiza wielkości, struktury i dynamiki przychodów 
8.2.1. Rodzaje przychodów 
8.2.2. Ogólna analiza przychodów 
8.2.3. Szczegółowa analiza przychodów przedsiębiorstwa 
8.3. Analiza struktury sprzedaży i dystrybucji 
8.4. Analiza zapasów w systemie dystrybucji 
Rozdział 9. ANALIZA KOSZTÓW DZIAŁALNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTWA 
9.1. Pojęcie i zadania analizy kosztów 
9.2. Ogólna analiza kosztów 
9.3. Szczegółowa analiza kosztów według podstawowych przekrojów strukturalnych 
9.3.1. Przekroje analizy 
9.3.2. Analiza kosztów bezpośrednich - zmiennych 
9.3.3. Analiza kosztów pośrednich - stałych 
Rozdział 10. ANALIZA WYNIKÓW FINANSOWYCH PRZEDSIĘBIORSTWA 
10.1. Przekroje analizy wyniku finansowego 
10.2. Analiza porównawcza wyniku finansowego w wielkościach bezwzględnych 
10.3. Analiza czynnikowa (przyczynowo-skutkowa) wyniku finansowego 
Rozdział 11. ANALIZA RENTOWNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTWA 
11.1. Istota analizy rentowności w zarządzaniu przedsiębiorstwem 
11.2. Rodzaje wskaźników rentowności przedsiębiorstwa 
11.3. Analiza piramidalna 
11.4. Analiza progu rentowności przedsiębiorstwa 
11.5. Ekonomiczna wartość dodana (EVA) i rynkowa wartość dodana (MVA) - nowe miary
efektywności działania 
Rozdział 12. OCENA PŁYNNOŚCI FINANSOWEJ PRZEDSIĘBIORSTWA 
12.1. Statyczny (aktywowy) wymiar płynności 
12.2. Ocena płynności finansowej przez pryzmat przepływów gotówkowych 
12.3. Płynność rozpatrywana przez pryzmat kapitału obrotowego 
12.3.1. Bilansowa ocena kapitału obrotowego 
12.3.2. Określanie zapotrzebowania na kapitał obrotowy 
12.4. Synteza płynności finansowej 
Rozdział 13. MONITORING FINANSOWY PRZEDSIĘBIORSTWA 
13.1. Podstawowe problemy metodyczne monitoringu finansowego w przedsiębiorstwie 
13.2. Wskaźniki w systemie monitoringu 
13.3. Monitoring zagrożenia finansowego przedsiębiorstwa 
13.3.1. Jednowymiarowa analiza dyskryminacyjna 
13.3.2. Wielowymiarowa analiza dyskryminacyjna 
13.4. Monitoring międzyzakładowy 
Część IV - ANALIZA DECYZYJNA W PROCESACH ROZWOJU PRZEDSIĘBIORSTWA 
Rozdział 14. ANALIZA I OCENA PROJEKTÓW INWESTYCYJNYCH 
14.1. Proste metody oceny projektów inwestycyjnych 
14.1.1. Okres zwrotu z nakładów inwestycyjnych 
14.1.2. Stopa zwrotu z nakładów inwestycyjnych 
14.2. Ocena efektywności projektów inwestycyjnych metodami dyskontowymi 
14.2.1. Wartość bieżąca netto 
14.2.2. Wewnętrzna stopa zwrotu 
14.3. Wybór najlepszego projektu inwestycyjnego - przykłady 
14.4. Opcje realne w wycenie przedsięwzięć inwestycyjnych 
Rozdział 15. WYCENA WARTOŚCI RYNKOWEJ PRZEDSIĘBIORSTWA 
15.1. Analiza ekonomiczno-finansowa jako podstawa wyceny wartości firmy 
15.2. Zarys metod wyceny wartości firmy 
15.3. Metody majątkowe wyceny wartości firmy 
15.4. Metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych oraz metoda mnożnikowa 
Rozdział 16. PROGNOZOWANIE I PLANOWANIE PODSTAWOWYCH WIELKOŚCI FINANSOWYCH 
16.1. Prognozowanie sprzedaży 
16.2. Planowanie sprawozdań finansowych 
Załącznik 2. Sprawozdanie finansowe badanego przedsiębiorstwa 
324 strony, miękka oprawa
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.