Rynek usług finansowych obejmuje trzy główne segmenty: bankowość, ubezpieczenia
oraz inwestycje. Obserwowana od dwóch dekad rosnąca integracja transgraniczna i
międzysektorowa przyczyniła się do narastania rozdźwięku pomiędzy sytuacją na rynku
usług finansowych a mechanizmami zapewniania jego bezpieczeństwa. Utrzymywanie takiego
stanu rzeczy jest niepożądane, zwłaszcza dla krajów transformujących swoją
gospodarkę. W niniejszej publikacji bezpieczeństwo rynku usług finansowych jest
postrzegane z perspektywy władzy publicznej, instytucji sieci bezpieczeństwa
finansowego, a także klientów pośredników finansowych. Pogłębiona analiza status quo
pozwoliła na wskazanie luk w mechanizmach kształtujących bezpieczeństwo rynku usług
finansowych oraz sformułowanie propozycji możliwych rozwiązań w tym zakresie. Analiza
jest prowadzona w odniesieniu do rynku polskiego (lokalnego), rynku Unii Europejskiej, a
także - w wybranych aspektach - rynku globalnego.
Spis treści
Wstęp
1. Kluczowe definicje, obiekt i zakres badań .1.1. Definicja usług finansowych i rynku
usług finansowych
1.2. Definicja bezpieczeństwa rynku usług finansowych
1.3. Definicja bezpieczeństwa rynku usług finansowych z perspektywy różnych grup
interesariuszy
1.4. Obiekt i zakres badań
2. Współczesny rynek usług finansowych
2.1. Wprowadzenie
2.2. Podmioty działające na rynku usług finansowych
2.2.1. Konglomeraty finansowe i grupy kapitałowe
2.2.2. Charakterystyka pośredników finansowych działających w strukturach
konglomeratów finansowych i grup kapitałowych
2.3. Zintegrowane usługi (produkty) finansowe
2.4. Charakterystyka rynku usług finansowych
2.4.1. Rynek lokalny
2.4.2. Rynek regionalny
2.4.2.1. Charakterystyka rynku regionalnego
2.4.2.2. Integracja transgraniczna
2.4.3. Rynek globalny
2.5. Efekt zarażania
3. Bezpieczeństwo z perspektywy władzy publicznej i instytucji sieci bezpieczeństwa
finansowego
3.1. Wprowadzenie
3.2. Rola władzy publicznej w kształtowaniu i przywracaniu bezpieczeństwa
3.3. Instytucje nadzorcze
3.3.1. Instytucje nadzorcze a integracja międzysektorowa
3.3.2. Instytucje nadzorcze a integracja transgraniczna
3.3.3. Kompletność regulacji ostrożnościowych
3.4. Instytucje chroniące interesy klienta
4. Bezpieczeństwo z perspektywy klientów pośredników finansowych
4.1. Wprowadzenie
4.2. Przejrzystość usług finansowych
4.3. Ochrona antyupadłościowa
4.4. Dostępność usług finansowych
5. Systemy bezpieczeństwa rynku usług finansowych
5.1. System bezpieczeństwa na szczeblu lokalnym
5.2. System bezpieczeństwa na szczeblu regionalnym
5.3. System bezpieczeństwa na szczeblu globalnym
Podsumowanie i wnioski
Bibliografia
219 stron, B5, miękka oprawa