W dobie ostrej walki konkurencyjnej o zdobycie dominacji na rynku coraz więcej
przedsiębiorstw uznaje działanie marketingowe za niezbędnie do osiągnięcia sukcesu w
gospodarowaniu. W tym kontekście priorytetowego znaczenia nabiera prawidłowa organizacja
marketingu wspomagana odpowiednimi narzędziami controllingu.
Zadanie to ułatwia zaproponowana w książce koncepcja połączenia obu
odrębnych obszarów wiedzy: marketingu i controllingu. Stworzony w ten sposób
instrument - controlling działalności marketingowej - pozwala na zwiększenie
efektywności działalności marketingowej przedsiębiorstwa przez zastosowanie
odpowiednich narzędzi controllingu.
Książkę można odbierać zarówno w kategoriach aplikacyjnych, jak i poznawczych. Z
jednej strony zawiera walory poradnika dla praktyków gospodarczych i kadry kierowniczej
przedsiębiorstw wspartego wieloma przykładami, z drugiej - stanowi cenną pomoc
dydaktyczną dla studentów kierunków ekonomicznych, a przede wszystkim zarządzania,
finansów i rachunkowości, marketingu i controllingu.
Spis treści:
Wstęp
1. Działalność marketingowa przedsiębiorstwa
Działalność marketingowa
Marketing a interesariusze przedsiębiorstwa
Marketing w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa
Strategiczne zarządzanie marketingiem
Narzędzia marketingu
2. Controlling działalności marketingowej
w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Controlling w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Ośrodki odpowiedzialności za marketing
Stanowisko controllera marketingowego
Wąskie gardła w controllingu działalności marketingowej
Controlling a audyt marketingu
3. Baza informacyjna controllingu działalności marketingowej
System informacji marketingowej
Sprawozdawczość jako baza informacyjna controllingu działalności marketingowej
Ewidencja księgowa jako źródło informacji dla controllingu
działalności marketingowej
4. Instrumenty controllingu działalności marketingowej
Budżetowanie kosztów działalności marketingowej
Budżetowanie kapitałowe w controllingu działalności marketingowej
Analiza SWOT w controllingu działalności marketingowej
Analiza ABC w controllingu działalności marketingowej
Klasyfikacja XYZ w controllingu działalności marketingowej
Analiza portfela produktów oraz ich cyklu życia
Analiza portfelowa interesariuszy w controllingu działalności marketingowej
Wskaźniki działalności marketingowej
Strategiczna karta wyników oraz karta wyników kapitału relacyjnego
Analiza sektora
Bibliografia
229 stron, B5, miękka oprawa