Książka ta jest skierowana do szerokiego kręgu osób zainteresowanych
skutecznością działania organizacji pozarządowych, a w szczególności do kadry
zarządzającej i pracowników służb finansowo-księgowych tych jednostek oraz osób
odpowiedzialnych za współpracę między organami administracji państwowej i
organizacjami społecznymi.
Z myślą o tej grupie Czytelników przedstawiono metodykę prowadzenia systematycznej
obserwacji kluczowych obszarów działalności organizacji pożytku publicznego,
zilustrowaną przykładami. Drugą grupą adresatów książki są przedstawiciele
środowiska akademickiego oraz studenci – kierunków zarówno ekonomicznych, jak i
społecznych.
Niniejsza publikacja uzupełnia listę obecnych na polskim rynku pozycji w
zakresie controllingu, rachunkowości czy finansów o publikację zorientowaną na
problematykę funkcjonowania organizacji pożytku publicznego. Omówiono w niej metody
rachunku ekonomicznego, służące ocenie i prezentacji efektów działalności
organizacji pozarządowych, oparte na praktykach i standardach stosowanych przez czołowe
organizacje niekomercyjne w Niemczech i Wielkiej Brytanii, które nie są wystarczająco
rozpropagowane w warunkach polskich.
Przedstawione rozwiązania dostosowano jednak do realiów funkcjonowania polskich
organizacji pozarządowych, co powinno być dla Czytelnika ułatwieniem.
Spis treści:
Wstęp . . . . 7
1. Organizacje pożytku publicznego – cechy i znaczenie społeczne . . . 11
1.1. Działalność pozarządowa jako autonomiczny obszar aktywności
społecznej. . . 11
1.1.1. Organizacje pozarządowe – główne osie podziału . . 11
1.1.2. Organizacje pozarządowe – ujęcie funkcjonalne . . 16
1.1.3. Organizacje pozarządowe organizacjami pożytku publicznego. . . 19
1.2. Organizacyjno-prawne uwarunkowania działalności pożytku publicznego . . . . 22
1.2.1. Ramy prawne dla sektora pozarządowego . . 22
1.2.2. Formy organizacyjne prowadzenia działalności społecznej . . . 28
1.2.3. Rozpoznanie organizacji pożytku publicznego przez prawo . . 36
1.2.4. Specyfika statusu organizacji pożytku publicznego . . . 42
1.2.5. Nadzór nad działalnością pożytku publicznego. . . . 45
1.3. Organizacje pożytku publicznego w realizacji zadań społecznych . . 50
1.3.1. Korzenie europejskiej działalności społecznej . . . 50
1.3.2. Profil działalności organizacji pożytku publicznego . 54
2. Rola informacji ekonomicznych w działalności organizacji pożytku
publicznego. . 66
2.1. Finansowanie działalności pożytku publicznego . . 66
2.1.1. Struktura zasileń finansowych organizacji pozarządowych. . . . 66
2.1.2. Czynniki sukcesu polityki finansowej organizacji . . . . 73
2.2. Rachunkowość i sprawozdawczość organizacji pożytku publicznego . . 80
2.2.1. Ewidencja i ujawnianie informacji finansowych . . . . 80
2.2.2. Sprawozdanie z działalności organizacji pożytku publicznego . 90
2.2.3. Użyteczność informacji sprawozdawczych . 97
2.3. Odpowiedzialne gospodarowanie zasobami organizacji . . 102
2.3.1. Kształtowanie relacji organizacji z otoczeniem . . . . . 102
2.3.2. Rachunkowość społeczna w budowaniu wizerunku organizacji . . 110
3. Controlling w zarządzaniu organizacjami pożytku publicznego . . . . 117
3.1. Istota controllingu . 117
3.2. Stosowane w controllingu metody przetwarzania informacji . . . . 127
3.2.1. Analiza wskaźników . 127
3.2.2. Modelowanie ekonomiczne. . . 133
3.2.3. Systemy informatyczne zarządzania . . 137
3.3. Controlling w procesie decyzyjnym organizacji pożytku publicznego . 145
3.3.1. Rola controllingu w planowaniu działalności organizacji . 145
3.3.2. Controlling a weryfikacja efektów funkcjonowania organizacji . . 152
3.4. Opracowanie systemu controllingu w organizacji pożytku publicznego . 160
3.4.1. Etapy tworzenia systemu controllingu . . . . . 160
3.4.2. Ocena przygotowania organizacji pożytku publicznegodo prowadzenia controllingu . .
. 171
4. Funkcjonowanie systemu controllingu w organizacji pożytku publicznego– studium
przypadku . . 180
4.1. Adaptacja controllingu w organizacji. . . . 180
4.1.1. Analiza specyficznych uwarunkowań organizacyjnych . 180
4.1.2. Projektowanie systemu controllingu . . . 183
4.2. Controlling obszarów funkcjonalnych organizacji . . 191
4.2.1. Controlling w zarządzaniu zasobami ludzkimi . . 191
4.2.2. Controlling działalności usługowej . . . 198
4.2.3. Controlling finansowy. . . . 205
4.3. Controlling w pomiarze sprawności działania organizacji 210
4.4. Możliwości i ograniczenia stosowania controllingu . . 222
4.4.1. Skuteczność systemu controllingu. . . . . 222
4.4.2. Rozwój systemu controllingu . . 227
Bibliografia . . . 233
Regulacje prawne . . . 238
Indeks. . . . 239
244 strony