Książka przedstawia planowanie finansowe z punktu widzenia dokonywanych
w przedsiębiorstwie wyborów.
Celem planowania jest nie tylko uzyskanie skutecznego i efektywnego narzędzia
zarządzania finansami, lecz także instrumentu sterowania procesami rzeczowymi,
organizacyjnymi i psychospołecznymi. Decyzje te kształtują wielowymiarowy charakter
planowania i dotyczą wyboru celów, zakresu i horyzontu planowania, a także stosowanych
metod i narzędzi realizacji planów w oparciu o kryterium minimalizacji kosztów i
efektywności ekonomicznej. W ten sposób można dopasować formy planowania do warunków
konkretnego przedsiębiorstwa. Tworzenie systemu planowania jest procesem syntezy
różnych elementów różnych elementów składowych, począwszy od określenia jego
miejsca w organizacji przedsiębiorstwa, doboru źródeł informacji oraz sposobów
powiązania układu planów o różnym zakresie i horyzoncie.
Książka nie stanowi typowego poradnika budowy planów finansowych, nie zawiera też
szczegółowych opisów systemu planowania, ponieważ zagadnienia te są z łatwością
rozpoznawalne przez zespół planistów.
Jednym z jej istotnych celów, ale nie celem głównym jest zachęcanie czytelników do
identyfikacji zagadnień planowania w wymiarze metodologicznym, stawiania pytań otwartych
i szukanie złożonych odpowiedzi.
Wstęp
I. Podstawowe zagadnienia planowania finansowego w przedsiębiorstwie
1. Istota planowania w teorii zarządzania
2. Praktyczne przesłanki planowania w zarządzaniu przedsiębiorstwem
3. Przedmiot planowania finansowego
4. Rozwój planowania finansowego w warunkach gospodarki rynkowej
II. Funkcje i zakres planowania finansowego w przedsiębiorstwie
1. Funkcje planowania w przedsiębiorstwie
2. Zakres przedmiotowy planowania finansowego
3. Podmiotowy zakres planowania finansowego
4. Czasowy i przestrzenny zakres planowania finansowego
III. Organizacja planowania finansowego w przedsiębiorstwie
1. Planowanie finansowe w organizacji przedsiębiorstwa
2. Wykorzystanie informacji w planowaniu finansowym
3. Sposób powiązania planów finansowych w przedsiębiorstwie
4. Planowanie finansowe jako system
IV. Cele przedsiębiorstwa w planowaniu finansowym
1. Planowanie jako działanie celowe
2. Cele ogólne a cele finansowe
3. Cel podstawowy jako maksymalizacja bogactwa właścicieli
4. Cel podstawowy przedsiębiorstwa jako kompromis interesów grupowych
5. Cele planowania finansowego w praktyce gospodarczej
V. Narzędzia planowania finansowego
1. Zagadnienie metodologii i techniki planowania finansowego
2. Analiza ekonomiczna jako narzędzie planowania finansowego
3. Wykorzystanie wskaźników finansowych do potrzeb planowania
4. Kategoria budżetowania w planowaniu finansowym
5. Formy sporządzania i prezentacji planów finansowych
VI. Modelowanie ekonometryczne w procesie planowania finansowego
1. Możliwości zastosowania modeli ekonomicznych w planowaniu finansowym
2. Zasady budowy modeli ekonometrycznych
3. Plany finansowe przedsiębiorstwa określone na podstawie modeli ekonomicznych
4. Wykorzystanie techniki komputerowej w planowaniu finansowym
VII. Wpływ koncepcji strategicznego zarządzania na planowanie finansowe
1. Planowanie w koncepcji strategicznego zarządzania
2. Planowanie finansowe w ujęciu strategicznym
3. Strategia finansowa przedsiębiorstwa
4. Przesłanki kryzysu planowania w zarządzaniu strategicznym
5. Alternatywne metody strategicznego zarządzania przedsiębiorstwem
VIII. Planowanie finansowe przedsiębiorstwa w warunkach gospodarki centralnie
planowanej
1. Planowanie jako zasada systemu gospodarki centralnie planowanej
2. Charakterystyka planowania finansowego w przedsiębiorstwie państwowym
3. Ewolucja form planowania w gospodarce centralnie planowanej
Zakończenie
Bibliografia
B5, 336 stron, miękka oprawa