Ogólna wiedza o świecie kart płatniczych, o bankach działających w przestrzeni
wirtualnej, bankomatach i o innych usługach finansowych świadczonych kanałami
elektronicznymi jest współczesnemu człowiekowi absolutnie niezbędna do normalnego
funkcjonowania. Deficyty w tej sferze wykluczają ludzi ze społeczeństwa bardziej niż
niepełnosprawność fizyczna.
Barbara Bajor swą monografię poświęciła prawnym aspektom szeroko
ujętej bankowości elektronicznej.
Autorka stara się wyjaśnić i przybliżyć prawną istotę usług bankowych
świadczonych drogą elektroniczną oraz omówić legislacyjne środki ochrony klientów
banków.
Książka jest adresowana do środowisk, które zawodowo zajmują się usługami
finansowymi, edukacją ekonomiczną społeczeństwa oraz ochroną interesów konsumentów.
Spis treści:
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
Część pierwsza
Prowadzenie działalności bankowej w ramach społeczeństwa informacyjnego
zagadnienia ogólne
ROZDZIAŁ I. Informatyzacja działalności bankowej
1.Ogólna charakterystyka bankowości elektronicznej
2.Wpływ nowoczesnych technologii komunikacyjno-informacyjnych (elektronicznych środków
komunikacji) na działalność banku w ramach społeczeństwa informacyjnego
3.Realizacja koncepcji społeczeństwa informacyjnego jako przyczyna sprawcza rozwoju
bankowości elektronicznej - zarys problemu
ROZDZIAŁ II. Idea społeczeństwa informacyjnego - geneza, założenia i
przyczyny rozwoju
1.Uwagi ogólne
2.Koncepcja społeczeństwa informacyjnego w ramach Unii Europejskiej
3.Elektroniczna gospodarka jako wyraz globalnej gospodarki społeczeństwa informacyjnego
4.Pojęcie usług społeczeństwa informacyjnego w ujęciu prawa UE i prawa polskiego
ROZDZIAŁ III. Jednolity rynek usług finansowych wewnętrznego rynku UE
1.Założenia i stan realizacji jednolitego rynku usług finansowych
2.Jednolity rynek usług bankowych
2.1.Uwagi wprowadzające
2.2.Etapy rozwoju jednolitego rynku usług bankowych
2.3.Podmioty jednolitego rynku usług bankowych - instytucje kredytowe, instytucje
pieniądza elektronicznego, instytucje finansowe
2.3.1.Pojęcie instytucji kredytowej i instytucji finansowej w ujęciu prawa UE i prawa
polskiego
2.3.2.Status prawny instytucji parabankowych na polskim rynku usług finansowych
2.3.2.1.Uwagi wprowadzające
2.3.2.2.Status prawny instytucji pieniądza elektronicznego w polskim systemie prawnym
2.3.2.3.Działalność spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych jako
usługodawców bankowości elektronicznej
2.3.2.4.Instytucje płatnicze w ujęciu dyrektywy w sprawie usług płatniczych i ustawy o
usługach płatniczych
3.Zasady podejmowania działalności przez instytucje kredytowe na terytorium państwa
przyjmującego w ujęciu prawa UE i prawa polskiego
3.1.Uwagi wprowadzające
3.2.Działalność transgraniczna instytucji kredytowej (banku krajowego) w świetle
ustawy - Prawo bankowe i prawa UE
3.3.Podejmowanie działalności poprzez założenie oddziału
3.3.1.Procedura notyfikacyjna
3.3.2.Przyczyny odmowy przesłania zawiadomienia organom nadzoru państwa przyjmującego
według ustawy - Prawo bankowe
3.3.3.Sytuacja prawna oddziału instytucji kredytowej na terytorium RP
Część druga
Bankowość elektroniczna jako szczególny sposób prowadzenia działalności
bankowej
ROZDZIAŁ IV. Pojęcie i istota bankowości elektronicznej
1.Uwagi wprowadzające
2.Definicje bankowości elektronicznej
3.Rodzaje (odmiany) bankowości elektronicznej
4.Pojęcie bankowości elektronicznej
4.1.Uwagi wprowadzające
4.2.Ujęcie wąskie pojęcia bankowości elektronicznej
4.3.Ujęcie szerokie pojęcia bankowości elektronicznej
5.Ocena istoty prawnej bankowości elektronicznej
5.1.Uwagi wprowadzające
5.2.Pojęcie czynności bankowej a usługa bankowa
5.3.Usługa bankowa świadczona drogą elektroniczną
6.Prawo właściwe dla transgranicznych usług bankowości elektronicznej
6.1.Uwagi wprowadzające
6.2.Wybór prawa w ujęciu prawa polskiego i prawa UE
6.3.Prawo właściwe w przypadku braku wyboru prawa
ROZDZIAŁ V. Elektroniczne instrumenty płatnicze jako instrumenty bankowości
elektronicznej - ocena charakteru prawnego wybranych elektronicznych instrumentów
płatniczych
1.Znaczenie elektronicznych instrumentów płatniczych dla bankowości elektronicznej
2.Ogólna charakterystyka elektronicznych instrumentów płatniczych
3.Istota i charakter prawny kart płatniczych
3.1.Uwagi wprowadzające
3.2.Rodzaje kart płatniczych - zarys zagadnienia
3.3.Karta płatnicza jako informatyczny nośnik danych oraz instrument identyfikacji
posiadacza
4.Istota i charakter prawny instrumentu pieniądza elektronicznego
4.1.Definicja instrumentu pieniądza elektronicznego na tle definicji pieniądza
elektronicznego
4.2.Charakter prawny pieniądza elektronicznego. Istota pieniądza a pieniądz
elektroniczny
5.Usługi płatnicze realizowane dzięki elektronicznym instrumentom płatniczym
5.1.Uwagi wprowadzające
5.2.Dokonywanie płatności przy użyciu elektronicznych instrumentów płatniczych.
Istota zapłaty z wykorzystaniem elektronicznych instrumentów płatniczych
5.3.Konstrukcja prawna zapłaty elektronicznym instrumentem płatniczym
5.3.1.Konstrukcja prawna zapłaty kartą płatniczą
5.3.1.1.Uwagi wprowadzające
5.3.1.2.Instytucja przekazu jako konstrukcja prawna zapłaty kartą płatniczą
5.3.1.3.Instytucja przelewu wierzytelności i przejęcia długu
5.3.2.Konstrukcja prawna zapłaty pieniądzem elektronicznym
Część trzecia
Usługi bankowości elektronicznej - zagadnienia szczegółowe
ROZDZIAŁ VI. Istota i charakter prawny usług bankowości elektronicznej
1.Istota prawna usług bankowości elektronicznej w ujęciu prawa polskiego
2.Ocena charakteru prawnego umowy o usługi bankowości elektronicznej
2.1.Uwagi ogólne
2.2.Umowa o usługi bankowości elektronicznej - nowy typ umowy nazwanej związanej z
umową rachunku bankowego czy podtyp umowy rachunku bankowego?
3.Wykorzystywanie elektronicznych środków komunikacji na odległość w celu zawarcia
umowy o usługi bankowości elektronicznej
3.1.Uwagi wprowadzające
3.2.Zawarcie umowy o usługi bankowości elektronicznej przez Internet - zarys problemu
3.3.Forma elektroniczna umowy o usługi bankowości elektronicznej
3.4.Szczególny reżim prawny umów zawieranych na odległość przez konsumenta usług
bankowych
4.Ocena sytuacji prawnej usługobiorcy bankowości elektronicznej
4.1.Treść umowy o usługi bankowości elektronicznej
4.2.Prawa i obowiązki stron umowy o usługi bankowości elektronicznej
4.2.1.Obowiązki banku jako strony umowy o usługi bankowości elektronicznej
4.2.2.Obowiązki usługobiorcy wynikające z zawartej umowy o usługi bankowości
elektronicznej
4.3.Problem identyfikacji w bankowości elektronicznej a zakres odpowiedzialności
usługobiorcy za operacje dokonane z wykorzystaniem elektronicznych zasad identyfikacji
4.3.1.Instrumenty identyfikacji wykorzystywane w bankowości elektronicznej
4.3.2.Zasady odpowiedzialności usługobiorcy w bankowości elektronicznej za operacje
dokonane z wykorzystaniem elektronicznych zasad identyfikacji na jego rachunek
4.4.Zakres odpowiedzialności usługobiorcy bankowości elektronicznej za operacje
wykonane w ramach umowy o usługi bankowości elektronicznej
ROZDZIAŁ VII. Sytuacja prawna posiadacza elektronicznego instrumentu płatniczego
1.Uwagi ogólne
2.Ustalenia dotyczące charakteru prawnego umowy o elektroniczny instrument płatniczy
3.Istota umowy o kartę płatniczą
3.1.Charakter prawny umowy o kartę płatniczą
3.2.Charakter prawny zobowiązań stron umowy o kartę płatniczą
4.Ocena sytuacji prawnej posiadacza karty płatniczej
4.1.Uwagi wprowadzające
4.2.Obowiązki posiadacza karty płatniczej
4.3.Prawa posiadacza karty płatniczej
4.4.Obowiązki wydawcy karty płatniczej
5.Istota umowy o instrument pieniądza elektronicznego
5.1.Uwagi wprowadzające
5.2.Ocena charakteru prawnego umowy o instrument pieniądza elektronicznego
5.3.Prawa i obowiązki stron umowy o instrument pieniądza elektronicznego
Zakończenie
Bibliografia
Wykaz aktów prawnych
374 strony, B5, oprawa miękka