Informacja finansowa w zarządzaniu małym przedsiębiorstwem. Potrzeby - źródła -
wykorzystanie
"Istotą
gospodarki kapitalistycznej jest rodzenie się nowych przedsiębiorstw na gruzach tych,
które upadły". Teza ta sformułowana przez J. Schumpetera leży u podstaw tworzenia
się oraz rozwoju sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Cytując za P. Druckerem
stanowią one "sól gospodarki rynkowej oraz bazę demokratycznego porządku
społecznoekonomicznego". Zatem tematyka oddawanej do rąk Czytelników rozprawy
dotyczy jednego z najważniejszych sektorów współczesnej gospodarki, mającego wpływ
nie tylko na ekonomiczne aspekty jej funkcjonowania, ale szerzej - na życie i rozwój
całych społeczeństw.
Prezentowane
badania opierają się na założeniu, że znając potrzeby menedżerów małych firm w
zakresie informacji finansowej o przedsiębiorstwie oraz mechanizmy nimi rządzące,
możliwym jest zaprojektowanie systemu informacyjnego wspomagającego proces zarządzania.
Wynika z tego podstawowy problem badawczy, a mianowicie odpowiedź na pytanie: jakie
warunki powinien spełniać system informacji finansowej, aby zaspokajał potrzeby
menedżerów na informacje w małym przedsiębiorstwie? Głównym celem badań jest
rozpoznanie tychże warunków, a w konsekwencji opracowanie ram koncepcyjnych systemu
informacji finansowej dopasowanego do potrzeb i warunków funkcjonowania małego
przedsiębiorstwa.
Spis treści:
Wstęp 5
Rozdział 1
Zarządcze aspekty funkcjonowania małego przedsiębiorstwa
Charakterystyka obszaru badawczego 19
1.1. Definicja małego przedsiębiorstwa 21
1.2. Rozwój sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce -
geneza, bariery i determinanty 27
1.3. Proces zarządzania małą firmą - cele, style i metody 38
1.4. Gospodarka finansowa i cykl życia małej firmy 52
Rozdział 2
Informacja w zarządzaniu małym przedsiębiorstwem
Proces informacyjno-decyzyjny jako przedmiot badania 67
2.1. Charakterystyka i klasyfikacja informacji zarządczej 69
2.2. Proces decyzyjny jako źródło popytu na informacje w
przedsiębiorstwie 80
2.3. Systemowe formy podaży informacji i ich rola w zarządzaniu 87
2.4. Węzłowe problemy pozyskiwania i wykorzystania informacji w
małej firmie 95
Rozdział 3
Potrzeby informacyjne menedżerów i wykorzystanie informacji
finansowych w zarządzaniu małym przedsiębiorstwem
Wyniki badań 105
3.1. Informacje finansowe w świetle celów i obszarów zarządzania
107
3.2. Metodyka badań własnych i dobór obiektów badawczych 112
3.3. Wykorzystanie informacji finansowych w zarządzaniu małą
firmą w opinii ekspertów 117
3.4. Charakterystyka luk informacyjnych w procesie podejmowania
decyzji w małej firmie 124
3.5. Analiza jakościowo-ilościowa potrzeb informacyjnych
menedżerów 128
3.6. Czynniki kształtujące potrzeby informacyjne małych firm 134
3.7. Synteza wyników badania - wnioski i rekomendacje 150
Rozdział 4
Źródła informacji finansowych w małym przedsiębiorstwie
w polskich warunkach
Użyteczność i wykorzystanie w zarządzaniu 155
4.1. Rachunkowość jako podstawowe źródło informacji finansowych
w przedsiębiorstwie 157
4.2. Obowiązki ewidencyjne małych przedsiębiorstw w Polsce i ich
użyteczność w przygotowaniu informacji zarządczych 170
4.3. Pojemność informacyjna systemów ewidencyjnych stosowanych w
polskim sektorze MSP a uwarunkowania międzynarodowe 188
4.4. Organizacja i zarządzanie informacją finansową w małych
przedsiębiorstwach - ujęcie praktyczne 194
Rozdział 5
Metody gromadzenia i przetwarzania informacji finansowych na
potrzeby małego przedsiębiorstwa
Ramy koncepcyjne systemu informacyjnego 203
5.1. Systemy ewidencyjne dedykowane małym przedsiębiorstwom -
przegląd literatury 205
5.2. Założenia projektowe systemów informacji finansowej dla
małych przedsiębiorstw - źródła danych, funkcjonalność, użytkownicy 215
5.3. Systemy Informacji Ewidencji Dokonań oraz Nadzoru Wewnętrznego
- proponowana koncepcja 223
5.4. Systemy Informacji Planistycznej i Monitorowania Dokonań -
budowa i zakładana funkcjonalność 233
Zakończenie 251
Bibliografia 259
Summary 277
Załączniki 281
292 strony, format B5, miękka oprawa