|
ETYCZNY I PRAGMATYCZNY POLSKIE DYSKURSY POLITYCZNE PO 1989 ROKU
KŁOSIŃSKA K. wydawnictwo: NCK, 2013, wydanie I cena netto: 38.50 Twoja cena 36,58 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Etyczny i pragmatyczny
Polskie dyskursy polityczne po 1989 roku
"Etyczny i pragmatyczny. Polskie dyskursy polityczne po 1989 rok" to ciekawa
publikacja o dyskursie politycznym.
Oparta na obszernej próbie materiałowej monografia autorstwa Katrzyny Kłosińskiej
zawiera nową propozycję oglądu oraz oceny jezyka polityki w okresie minionego
dwudziestolecia. Rozprawa ta wnosi szereg informacji o dyskursie politycznym tego okresu,
stanowiąc oryginalne opracowanie naukowe.
prof. dr hab. Stanisław Dubisz
Książka Katarzyny Kłosińskiej jest owocem wieloletnich badań, głosem
jezykoznawczyni z uwagą śledzącej strategie jezykowe stosowane we współwczesnym
dyskursie politycznym. Autorka spogląda na jedną z najważniejszych odmian dyskursu
publicznego z perspektywy dwóch koncepcji pojmowania roli polityki i przywództwa
politycznego, co pozwala uchwycić źródła wielu konfliktów społecznych i politycznych
na poziomie komunikacji językowej. Badacze zjawisk komunikacji społecznej znajdą w
opracowaniu Katarzyny Kłosińskiej niezwykle interesującą metodologicznie propozycję
badania tekstów perswazyjnych, odczytywania ich znaczeń na tle szerokiego kontekstu
kulturowego.
prof. dr hab. Irena Kamińska-Szmaj
I.Wstęp
I.1.Język współczesnej polityki jako przedmiot badań
I.2.Polityka jako zestaw treści symbolicznych i sfera działań utylitarnych
I.2.1.W myśli społecznej
I.2.2.W postawach polityków
I.2.3.W postawach społecznych
I.2.4.W języku
I.3.Metodologiczne i materiałowe podstawy badań
I.3.1.Dyskurs jako uzewnętrzniona myśl i uwewnętrzniona mowa
I.3.2.Teksty pisane nadawców zbiorowych jako reprezentacja społecznych sposobów
myślenia o polityce
II.Dyskurs etyczny
II.1.Dlaczego "etyczny"?
II.1.1.Kategoria moralności w dyskursie publicznym
II.1.2.Moralny a etyczny
II.1.3.Dyskurs etyczny jako metakomunikat
II.2.Najważniej sza kategoria i wartość - moralność
II.2.1.Podstawowe nazwy - moralność, uczciwość, prawda
II.2.2.Autoteliczność i holistyczność etyki
II.3.Sposób opisu świata
II.3.1.Eksponowanie negatywnych aspektów rzeczywistości
II.3.1.1.Wyznaczniki negatywizmu jako cechy dyskursu etycznego
II.3.1.2.Wieloaspektowość zła
II3.1.3.Formułowanie postulatów przez negację
II.3.2.Metaforyka
II.4.Rola nadawcy w kształtowaniu państwa
II.4.1.Misja, służba, panchronia
II.4.1.1.Misjonarz
II.4.1.1.a.Walka o wartości moralne
II.4.1.1.b.Powołanie przez siłę wyższą
II.4.1.1.c.Ważność
II.4.1.2.Służba
II.4.1.3.Działanie w panchronii
II.5.Relacja między nadawcą a odbiorcą; rola wspólnoty w kształtowaniu państwa
II.5.1.Nadawca - "przewodnik" i "ojciec narodu"
II.5.1.1."Przewodnik" - prowadzenie
II.5.1.1.a.Apele "przewodnika"
II.5.1.2."Ojciec narodu" - troska
II.5.2.Odbiorca - bierna roszczeniowość
II.5.3.Omnipotencja nadawcy
II.5.3.1.Nadawca może wszystko
II.5.3.2.Nadawca wie wszystko
II.5.4.Konieczność - po stronie nadawcy
III.Dwie odmiany dyskursu etycznego
III.1."Socjalizm romantyczny"
III.2.Wątki "romantyczne" - naród i sacrum
III.2.1.Najważniejsze kategorie i wartości
III.2.1.1.Słowa kluczowe
III.2.1.2.Rozumienie najważniejszych pojęć
III.2.1.2.a.Patriotyzm i ojczyzna
III.2.1.2.a.1.Patriotyzm
III.2.1.2.a.2.Ojczyzna
III.2.1.2.b.Siła
III.2.1.2.c.Wolność
III.2.1.2.d.Godność
III.2.2.Wspólnota - naród
III.2.2.1.Naród - byt duchowy, panchroniczny, mistyczny
III.3.Wątki "socjalistyczne" - człowiek, praca, krzywda
III.3.1.Najważniejsze kategorie i wartości
III.3.1.1.Słowa kluczowe
III.3.1.2.Rozumienie najważniejszych pojęć
III.3.1.2.a.Praca
III.3.1.2.b.Krzywda
III.3.1.2.b.1.Krzywda i siła - retoryka rewolucyjna
III.3.1.2.c.Godność
III.3.1.2.c.1.Godność i własność. Naród - wspólnota majątkowa
III.3.1.2.d.Wolność
III.3.2.Wspólnota - ludzie pracy, ludzie, pracownicy
III.3.2.1.Człowiek - istota ludzka i istota pracująca
III.3.2.2.Człowiek - istota bytowa
III.3.2.2.a.Słownictwo bytowe
III.3.2.2.b.Naturalizm
III.3.2.2.C.Byt a etyka i duchowość
IV.Dyskurs pragmatyczny
IV.1.Dlaczego "pragmatyczny"?
IV.1.1.Dyskurs pragmatyczny a myśl liberalna
IV.1.2.Idee "liberalne", lecz dyskurs pragmatyczny
IV.2.Najważniejsze kategorie i wartości
IV.2.1.Słowa kluczowe
IV.2.2.Rozumienie najważniejszych pojęć
IV.2.2.1.Gospodarka i własność
IV.2.2.2.Gospodarka i sukces. Gospodarka z "żabiej perspektywy"
IV.2.2.3.Siła
IV.2.2.4.Sukces
IV.2.2.5.Wolność
IV.2.2.5.a.Wolna gospodarka
IV.2.2.5.b.Wolność a własność
IV.2.2.5.c.Wolny obywatel i wolna jednostka
IV.3.Wspólnota - obywatele, podatnicy, jednostki
IV.3.1.Człowiek - istota państwowa (obywatel)
IV.3.2.Człowiek - istota ekonomiczna (podatnik)
IV.3.3.Człowiek - istota wolna (jednostka)
IV.4.Sposób opisu świata
IV.4.1.Eksponowanie pozytywnych aspektów rzeczywistości
IV.4.2.Metaforyka
IV.5.Rola nadawcy w kształtowaniu państwa
IV.5.1.Konkret, fachowość, konkretny horyzont czasowy
IV.5.1.1.Konkret
IV.5.1.2.Fachowość
IV.5.1.3.Konkretny horyzont czasowy
IV.6.Relacja między nadawcą a odbiorcą; rola wspólnoty w kształtowaniu państwa
IV.6.1.Nadawca - jeden z nas
IV.6.2.Odbiorca - wysiłek
IV.6.3.Konieczność - po stronie odbiorcy
V.Synteza
V.1.Dyskurs etyczny, dyskurs pragmatyczny - próba zestawienia
V.2.Wolność, godność, własność, siła - różne konceptualizacje
V.2.1.Wolność
V.2.2.Godność
V.2.3.Własność
V.2.4.Siła
VI.Dyskurs a gatunek tekstu
VI.1.Materiał badawczy od strony genologicznej
VI.2.Podstawy klasyfikacji
VI.3.Próba ogólnej charakterystyki
VI.4.Sytuacje diagnostyczne - cechy gatunków "zewnętrznych" i zachwianie
"równowagi gatunkowej"
VII.Zakończenie
VII.1.Eklektyczność języka podmiotu politycznego
VII.2.Rodzaj dyskursu a nazwy prawica, lewica
VII.3.Dyskurs w sytuacjach szczególnych
VII.3.1.Po katastrofie smoleńskiej
VII.3.2.W chwilach kryzysu rządowego
VII.4.Siła bon motów
Aneks - Teksty źródłowe
Tekst źródłowy nr 1
Tekst źródłowy nr 2
Wykaz skrótów stosowanych w pracy
Bibliografia
252 strony, Format: 16.5x24.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|