Polska szkoła makrokonkurencyjności
Elżbieta Małgorzata Jagiełło jest doktorem nauk ekonomicznych i
adiunktem w Instytucie Badań Rynku i Konsumpcji. Od ponad 10 lat specjalizuje się w
tematyce konkurencyjności gospodarki. Zarówno w swoich artykułach, jak i książce pt.
Strategiczne budowanie konkurencyjności gospodarki (2008) opowiada się za potrzebą
integrowania różnych podejść badawczych w procesie coraz głębszego poznawania
zjawiska konkurencyjności i przedstawia autorską koncepcję Zintegrowanego Modelu
Konkurencyjności Gospodarki.
W monografii autorka ukazuje szeroką panoramę polskich osiągnięć i ustaleń
w zakresie makrokonkurencyjności na tle dorobku światowego.
W ramach tak zarysowanej szkoły polskiej wyróżnia cztery nurty badawcze.
Jednocześnie przypisuje szczególną rolę kapitałowi społecznemu i jakości instytucji
w kształtowaniu konkurencyjności gospodarki będącej w okresie post-transformacji.
Z racji swojego poznawczego, jak i praktycznego charakteru książka przeznaczona jest
dla szerokiego kręgu odbiorców, w szczególności przedstawicieli administracji
rządowej oraz studentów ekonomii i zarządzania. Motywem przewodnim książki jest
zdanie:
„Zwiększanie konkurencyjności to nie sprint WZROSTU –
to MARATON ROZWOJU GOSPODARCZEGO”.?
Podziękowania
Wprowadzenie
Rozdział 1
Teoretyczne aspekty konkurencyjności gospodarki
1.1 Umiejscowienie pojęcia konkurencyjności w teoriach ekonomicznych
1.2 Konkurencyjność w tradycyjnych modelach handlu międzynarodowego
1.3 Debata wokół konkurencyjności gospodarki i tradycyjnych modeli handlu
międzynarodowego
1.4 Nowe modele konkurencyjności gospodarki
1.4.1 Model diamentu Portera
1.4.2 Rozwinięcia modelu Portera
1.4.2.1 Podwójny i uogólniony model diamentu
1.4.2.2 Model dziewięcioczynnikowy
1.4.2.3 Konkurencyjność w wybranych modelach rozwoju gospodarki
1.5 Podsumowanie
Rozdział 2
Współczesne międzynarodowe szkoły makrokonkurencyjności
2.1 Główne ośrodki i nurty badań na świecie w zakresie konkurencyjności
gospodarki
2.2 Nurt wieloaspektowy (holistyczny)
2.2.1 Konkurencyjność globalna według WEF
2.2.2 Metoda liczenia i struktura Indeksu Konkurencyjności Globalnej WEF
2.2.3 Konkurencyjność narodów według IMD
2.2.4 Konkurencyjność według Komisji Europejskiej
2.3 Nurt jednoaspektowy (nieholistyczny)
2.4 Podsumowanie
Rozdział 3
Polska szkoła makrokonkurencyjności - ujęcie teoretyczne
3.1 Ewolucja poglądów badawczych na temat konkurencyjności
3.2 Nurt czynnikowy
3.3 Nurt wynikowy
3.2.1 Wskaźniki pozycji konkurencyjnej w handlu międzynarodowym
3.2.2 Cenowe i kosztowe wskaźniki konkurencyjności
3.2.3 Wskaźniki produktywności
3.4 Nurt mieszany
3.5 Nurt systemowy
3.6 Zintegrowany Model Konkurencyjności Gospodarki (ZMKG) - ramy konceptualne
3.7 Podsumowanie
Rozdział 4
Specyfika polskiej szkoły makrokonkurencyjności - wyniki badania empirycznego
4.1 Cel naukowy badania empirycznego
4.2 Istniejący stan wiedzy w zakresie tematu badań
4.3 Metodyka badania
4.4 Próba badawcza - charakterystyka
4.5 Wyniki badania empirycznego
4.6 Podsumowanie
Rozdział 5
Operacjonalizacja modelu ZMKG
5.1 Ogólna i polska wersja modelu ZMKG
5.2 Nakłady na sferę B+R i innowacje
5.3 Kapitał społeczny
5.4 Jakość krajowego otoczenia biznesowego
5.5 Operacjonalizacja ZMKG na przykładzie gospodarki Polski
5.6 Podsumowanie
Zakończenie
Załącznik- Kwestionariusz ankiety
Spis tabel, rysunków i wykresów
Bibliografia
198 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka