Książka zatytułowana Warranty subskrypcyjne autorstwa
Wiktora Czeszejko-Sochackiego, Cezarego Nowosada i Adama Wiśniewskiego zawiera dokładne
omówienie problematyki nowego typu papierów wartościowych, nazwanych warrantami
subskrypcyjnymi. Warranty subskrypcyjne zostały wprowadzone do polskiego systemu prawnego
przez ustawę z dnia 12 grudnia 2003 r. o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz
niektórych innych ustaw, która weszła w życie w dniu 15 stycznia 2004 roku.
Warranty subskrypcyjne są instrumentami finansowymi
zaliczonymi do grupy papierów wartościowych o charakterze wierzycielskim, które nie
posiadają ceny nominalnej. Papiery te zawierają w sobie dwa odmienne, alternatywne
uprawnienia: do złożenia zapisu na akcje w ramach kapitału docelowego albo do objęcia
akcji nowej emisji w związku z warunkowym podwyższeniem kapitału zakładowego.
W książce opisana została natura, podstawowe funkcje oraz charakter
prawny warrantów subskrypcyjnych. Czytelnik znajdzie w niej przewodnie i kontrowersyjne
założenia doktrynalne. Ponadto książka zawiera szczegółowe omówienie warunkowego i
docelowego podwyższenia kapitału zakładowego, z którymi warranty subskrypcyjne są
związane, a także porównanie warrantów subskrypcyjnych z opcjami na akcje.
W książce znajduje się także omówienie warrantów subskrypcyjnych
jako instrumentów programów motywacyjnych dla kadry menedżerskiej. Opracowane zostały
wszystkie z tym związane zagadnienia: założenia i parametry programów motywacyjnych,
cena wykonania warrantów subskrypcyjnych, lock up. Nie zabrakło też przykładowych
programów motywacyjnych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w
Warszawie.
Wiktor Czeszejko-Sochacki jest absolwentem Wydziału Prawa i
Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Centrum Prawa Francuskiego UW, aplikantem
radcowskim. Uzyskał ponadto tytuł prawniczy LLM z francuskiego, europejskiego i
międzynarodowego prawa handlowego na Uniwersytecie Paris II Panteon - Assas, gdzie
rozpoczął studia doktoranckie. Pracuje w departamencie bankowości i finansów w
kancelarii GLN w Warszawie.
Cezary Nowosad jest absolwentem Wydziału Fizyki Uniwersytetu
Warszawskiego na kierunkach: fizyka i fizyka medyczna oraz studiów doktoranckich w
Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej na kierunkach: finanse i
zarządzanie. Ukończył Studium doradcy inwestycyjnego i analityka papierów
wartościowych. Od 1997 roku związany jest z rynkiem kapitałowym. Uczestniczył w wielu
postępowaniach dopuszczających papiery wartościowe spółek do publicznego obrotu.
Obecnie pełni funkcję Prezesa Zarządu IPO Doradztwo Strategiczne Sp. z o.o., doradza
spółkom wchodzącym na rynek giełdowy.
Adam Wiśniewski jest doktorantem na Wydziale Prawa i Administracji
Uniwersytetu Warszawskiego, asystentem w Pracowni Prawa i Administracji Kolegium Nauk
Społecznych i Administracji Politechniki Warszawskiej, prawnikiem w PROFESSIO Kancelarii
Prawniczej Kamiński sp.k. w Warszawie. Specjalizuje się w prawie spółek oraz prawie
hazardowym.
Spis treści
Wstęp
Rozdział l. Zagadnienia wstępne
1.1. Warrant subskrypcyjny jako papier wartościowy
1.2. Definicja legalna warrantu subskrypcyjnego
1.3. Funkcje warrantów subskrypcyjnych
1.4. Treść dokumentu warrantu subskrypcyjnego
l.5. Warranty subskrypcyjne - specyficzna opcja na akcje
Rozdział 2. Regulacja prawna warrantów subskrypcyjnych
2.1. Emisja warrantów subskrypcyjnych w celu podwyższenia kapitału zakładowego
2.2. Emisja warrantów subskrypcyjnych z wyłączeniem prawa poboru
2.3. Warranty subskrypcyjne uprawniające do złożenia zapisu na akcje lub objęcia akcji
2.4. Terminy wykonania prawa z warrantów subskrypcyjnych
2.5. Uchwały Walnego Zgromadzenia
2.5.1. Uchwalenie kapitału docelowego
2.5.2. Uchwalenie kapitału warunkowego
2.5.3. Wyłączenie prawa poboru
Rozdział 3. Wykonanie praw z warrantów subskrypcyjnych
3.1. Objęcie i wydanie akcji
3.2. Wpis podwyższenia kapitału w Krajowym Rejestrze Sądowym
3.3. Świadczenie zastępcze, gdy emitent opóźnia się ze spełnieniem zobowiązania
Rozdział 4. Warranty subskrypcyjne jako instrument programów motywacyjnych dla kadry
menedżerskiej
4.1. Założenia programu motywacyjnego
4.2. Parametry programów motywacyjnych
4.2.1. Kryteria o charakterze lojalnościowym
4.2.2. Kryteria o charakterze jakościowym
4.3. Cena wykonania warrantu
4.4. Ograniczenie w zbywaniu akcji
4.5. Przykładowe programy motywacyjne spółek giełdowych
Rozdział 5. Wnioski końcowe i de lege ferenda
Załącznik - Program motywacyjny spółki Śrubex S.A.
Bibliografia
96 stron, A5, miękka oprawa