W książce w zarysie przedstawiono zagadnienia związane z wyceną
przedsiębiorstw, ze szczególnym uwzględnieniem warstwy teoretyczno-metodycznej
podjętej problematyki.
Ukazano uregulowania formalnoprawne dotyczące wyceny przedsiębiorstw oraz
przesłanki i procedury wyceny, a także omówiono stosowane w praktyce metody wyceny
przedsiębiorstwa. Z uwagi na szybki rozwój koncepcji zarządzania wartością
przedsiębiorstwa (value based management) oraz na przeobrażania, jakim w związku z tym
podlegają systemy oceny efektywności przedsiębiorstw, w publikacji scharakteryzowano
także istotę, narzędzia oraz znaczenie pomiaru i oceny procesów kształtowania
wartości przedsiębiorstwa.
Szczegółowo przedstawiono następujące zagadnienia:
- specyfika wyceny przedsiębiorstwa jako dobra gospodarczego
- uwarunkowania prowadzenia wyceny przedsiębiorstw
- charakterystyka majątkowych, dochodowych i mieszanych metod wyceny
- przesłanki i wyznaczniki kształtowania wartości przedsiębiorstw.
Publikacja zainteresuje przede wszystkim studentów i wykładowców uczelni
ekonomicznych, wycena przedsiębiorstw jest już bowiem od dłuższego czasu tematem
wykładów, ćwiczeń i seminariów. Zakres przedmiotowy niniejszej książki jest
dostosowany do obowiązującego programu nauczania dla polskich uczelniach ekonomicznych.
Spis treści:
O autorze
Wstęp
1. Przedsiębiorstwo jako obiekt wyceny
Restrukturyzacja procesów gospodarczych a wycena przedsiębiorstw w Polsce
Kapitał jako źródło wartości przedsiębiorstwa
Wartość jako kategoria ekonomiczna a przedsiębiorstwo
Wartość w strukturze celów przedsiębiorstwa
Zakresy wyceny przedsiębiorstwa i determinanty jego wartości
2. Uwarunkowania i elementy wyceny przedsiębiorstwa
Pomiar wartości jako podstawa wyceny przedsiębiorstwa
Przesłanki i funkcje wyceny przedsiębiorstwa
Formalnoprawne uregulowania wyceny przedsiębiorstwa
Procedura wyceny przedsiębiorstwa
Uwzględnianie zmiany wartości kapitału w czasie w wycenie przedsiębiorstwa
3. Metody wyceny przedsiębiorstw
Systematyka metod wyceny przedsiębiorstw
Metody majątkowe w procesie wyceny przedsiębiorstwa
Dochodowa wycena przedsiębiorstwa - przedsiębiorstwo jako forma inwestycji
Wartość reputacji w mieszanych metodach wyceny przedsiębiorstwa
Syntetyczne ujęcie metod wyceny - rachunek pomiaru i oceny wartości przedsiębiorstwa
4. Kształtowanie wartości przedsiębiorstwa
Globalne uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstw
Ewolucja typów własności a kontrola właścicielska w przedsiębiorstwie
Kształtowanie wartości w procesie pomiaru i oceny efektywności przedsiębiorstwa
Determinanty kreowania wartości przedsiębiorstwa
Kreowanie wartości w ocenie efektywności restrukturyzacji przedsiębiorstwa
Kreowanie wartości jako podstawa motywowania w przedsiębiorstwie
Zakończenie
Literatura
Wybrane akty prawne
Indeks
199 stron, B5, miękka oprawa