Lata 90. XX wieku przyniosły długo oczekiwaną przez praktyków HR
akceptację strategicznej roli zarządzania zasobami ludzkimi. Czy jednak sukces nie
został ogłoszony zbyt wcześnie? Co prawda wszyscy chętnie podpiszą się już pod
stwierdzeniem, że to ludzie są najistotniejszym aktywem przedsiębiorstwa, jednak w
praktyce nie doczekało się ono urzeczywistnienia. Szczytem możliwości dyrektora HR
jest dziś włączenie w poczet członków zarządu i możliwość wpisania planowanych
działań w zakresie zarządzania personelem w strategię biznesową przedsiębiorstwa.
Autorzy książki wskazują, że w gospodarce opartej na wiedzy
dział HR ma swoją własną strategiczną misję, która polega na budowaniu kapitału
ludzkiego firmy. Powinna ona być traktowana na równi z innymi celami strategicznymi
przedsiębiorstwa. Ażeby jednak, dział HR rzeczywiście spełniał funkcję kluczową,
musi wypracować i opanować nowy warsztat narzędzi podejmowania decyzji, analizy ryzyka
i mierzenia efektów działań. Książka z jednej strony prezentuje znaczenie
najważniejszych pojęć związanych z budowaniem i pomiarem kapitału ludzkiego, a z
drugiej pokazuje na przykładach, jak można stosować te narzędzia, by w zarządzaniu
personelem osiągać wysoki poziom profesjonalizmu.
Autorzy książki - Paweł Bochniarz i Krzysztof Gugała - od początku
lat 90.zajmują się zarządzaniem zasobami ludzkimi w charakterze menedżerów, i
doradców i trenerów firm. Dysponują szerokim wachlarzem doświadczeń obejmujących
wszystkie aspekty zarządzania ludźmi, a więc rekrutację, motywowanie i rozwój
pracowników. Współpracują od lat z czołowymi międzynarodowymi firmami doradczymi
zajmującymi się zagadnieniami HR.
Spis treści
Wstęp
Rozdział I Czym jest kapitał ludzki?
1. Wprowadzenie
2. Historia pojęcia kapitału ludzkiego
3. Kapitał ludzki a kapitał intelektualny
4. Czy można ocenić wartość kapitału ludzkiego?
5. Metody wyceny kapitału ludzkiego
5.1. Metoda zdyskontowanych strumieni przychodów Flamholtza
5.2. Metoda kosztów historycznych
5.3. Wycena kapitału ludzkiego metodą odtworzeniową
6. Praktyka wyceny kapitału ludzkiego
7. Podsumowanie
Rozdział II Zarządzanie kapitałem ludzkim w ujęciu strategicznym
1. Wprowadzenie
2. Strategiczna rola zarządzania kapitałem ludzkim w organizacji
3. Strategiczne zarządzanie kapitałem ludzkim a pragmatyczny idealizm
3.1. Partnerskie relacje z klientami wewnętrznymi HR
3.2. Dostęp do dokumentów strategicznych i informacji o sytuacji biznesowej firmy
3.3. Dostęp do zasobów adekwatnych do przydzielonych zadań
3.4 Właściwe umocowanie i adekwatny zakres uprawnień
4. Cele zarządzania kapitałem ludzkim
5. Udział HR w formułowaniu strategii przedsiębiorstwa
6. Potrzeba stałego redefiniowania strategii ZKL w organizacji
7. Uczenie się z sukcesów i porażek
8. Rola zarządzania kapitałem ludzkim w procesie komunikowania i wdrożenia strategii
9. Podsumowanie
Rozdział III Budowanie kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa
1. Dlaczego firmy powinny akumulować swój kapitał intelektualny?
1.1. Konieczność uwzględnienia zróżnicowania potrzeb pracowników
1.2. Rodzaje kapitału intelektualnego
1.3. Sposoby akumulacji kapitału intelektualnego
2. Czy budowanie kapitału intelektualnego firmy rzeczywiście tworzy jej wartość?
3. Budowanie kapitału ludzkiego firmy
3.1. Lojalność i zaangażowanie pracowników
3.2. Umiejętności i wiedza pracowników
3.3. Motywacja pracowników
4. W poszukiwaniu równowagi pomiędzy opiekuńczością i paternalizmem
5. Podsumowanie
Rozdział IV Ryzyko w inwestycjach w kapitał ludzki
1. Wprowadzenie
2. Czym jest ryzyko personalne?
3. Podstawowe pojęcia związane z ryzykiem
4. Czy ryzyko personalne jest warte uwagi?
5. Ryzyko personalne organizacji i ryzyko personalne projektów
5.1. Strategia i kultura organizacji jako źródła ryzyka
5.2. Struktura organizacji jako źródło ryzyka
6. Narzędzia oceny ryzyka poszczególnych procesów HR
7. Zarządzanie ryzykiem personalnym w przyszłości - metody ilościowe
8. Podsumowanie
Rozdział V Efektywność inwestycji w kapitał ludzki
1. Wprowadzenie
2. Czym są inwestycje w kapitał ludzki?
3. Jak zapewnić efektywność inwestycji w obszarze ZKL?
3.1. Narzędzia zarządzania projektami
3.2. Narzędzia analizy użyteczności
4. Miary efektywności inwestycji w kapitał ludzki
4.1. Mierniki efektywności finansowej projektów HR
4.2. Uwzględnianie niepewności w mierzeniu efektywności inwestycji w kapitał ludzki
Podsumowanie
Bibliografia
155 stron; miękka oprawa