Ludzie wnosząc do firmy swoją wiedzę, umiejętności, zdolności, przyczyniają się
do stworzenia specyficznej kultury i klimatu organizacyjnego, decydujących o odmienności
całego systemu, jakim jest przedsiębiorstwo. Aby firma mogła podlegać dynamicznemu
rozwojowi poprzez realizację wyznaczonych celów, musi pozyskać i utrzymać pracowników
wykazujących możliwie dużą aktywność i zaangażowanie w osiąganie wspólnych
dążeń. Koncepcją, której implementacja pozwala na zapewnienie pracownikom
pozycji odpowiadającej ich rzeczywistej roli we współczesnym przedsiębiorstwie, jest
marketing personalny.
W książce marketing personalny został przedstawiony w kompleksowy sposób zarówno w
wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym. Szczególną uwagę zwrócono na cele realizacji
marketingu personalnego, wśród których ważne miejsce zajmuje dążenie do
kształtowania i utrwalania pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy, co z kolei
wpływa bezpośrednio na jej postrzeganie jako producenta. Jest to tym istotniejsze, iż
wizerunek jest drugą cechą wyróżniającą firmę spośród innych uczestników rynku,
którą pośrednio i bezpośrednio kształtują pracownicy, co dodatkowo zwiększa rolę,
jaką odgrywa w organizacji.
Agnieszka Izabela
Baruk - dr nauk ekonomicznych w zakresie
zarządzania i marketingu. Adiunkt w Zakładzie Marketingu Produktów Żywnościowych na
Akademii Rolniczej w Lublinie. Dotychczas opublikowała 5 książek oraz 185 artykułów,
referatów i rozdziałów w monografiach. Uczestniczyła w licznych międzynarodowych i
ogólnopolskich konferencjach naukowych.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Marketing personalny i jego znaczenie we współczesnym
przedsiębiorstwie
1.1. Istota marketingu personalnego i podstawowe pojęcia
1.2. Geneza koncepcji marketingu personalnego
1.3. Marketing personalny a zarządzanie zasobami ludzkimi
1.4. Podstawowe cele marketingu personalnego
1.5. Etyka pracy i humanizm jako podstawa marketingu personalnego
Rozdział 2. Wizerunek firmy jako pracodawcy i jego kształtowanie
2.1. Pojęcie wizerunku pracodawcy i jego zakres
2.2. Postrzeganie firmy przez odbiorców wewnętrznych
2.3. Postrzeganie firmy przez odbiorców zewnętrznych
2.4. Proces kreowania i utrwalania wizerunku firmy jako pracodawcy
Rozdział 3. Adresaci działań z zakresu marketingu personalnego i ich
potrzeby
3.1. Odbiorcy wewnętrzni i zewnętrzni oraz ich rola
3.2. Potrzeby pracowników i ich specyfika
3.3. Typologia potrzeb adresatów marketingu personalnego
3.3.1. Potrzeby materialne i niematerialne
3.3.2. Potrzeby obiektywne i subiektywne
3.3.3. Potrzeby indywidualne i grupowe
3.4. Proces identyfikowania potrzeb i jego rola w marketingu personalnym
Rozdział 4. Wybrane aspekty działań personalnych w zakresie pozyskiwania i
oceniania pracowników i ich rola w kreowaniu wizerunku firmy
4.1. Planowanie działań personalnych
4.2. Rekrutacja zewnętrzna i wewnętrzna
4.3. Selekcja i jej rola w pozyskaniu najlepszych kandydatów
4.4. Wprowadzenie pracownika do pracy a kultura organizacyjna firmy
4.5. Ocenianie i jego wpływ na dalszy rozwój pracownika
4.6. Outsourcing i rotacja jako alternatywne formy kształtowania wewnętrznego rynku
firmy
4.7. Outplacement i jego rola w kształtowaniu wizerunku firmy
Rozdział 5. Rozwój pracowników i jego wpływ na kreowanie wizerunku firmy
5.1. Rozwój pracowników jako podstawa rozwoju firmy
5.2. Kariera zawodowa i jej różnorodne przejawy
5.3. Motywowanie pracowników jako forma pobudzania ich zaangażowania
5.4. Szkolenia i ich znaczenie w rozwoju zawodowym pracowników
Rozdział 6. Działania personalne realizowane w polskich przedsiębiorstwach -
wyniki badań pierwotnych
6.1. Metodologia przeprowadzonych badań
6.2. Marketing kadrowy w opiniach prezesów badanych przedsiębiorstw
6.3. Wizerunek badanych firm ukształtowany wśród pracowników i jego determinanty
6.4. Cechy członków kadry kierowniczej badanych przedsiębiorstw jako zmienne
kształtujące ich postawy wobec pracowników
6.5. Pracownicy badanych przedsiębiorstw jako adresaci działań personalnych
6.6. Przebieg działań personalnych w badanych przedsiębiorstwach i stopień ich
zgodności z koncepcją marketingu personalnego
Rozdział 7. Koncepcja zintegrowanej mieszanki marketingowej
7.1. Podmiotowa rola pracownika we współczesnym przedsiębiorstwie
7.2. Zespół i jego rola w osiąganiu synergicznych efektów marketingowych
7.3. Zasoby intelektualne jako źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa
7.4. Zasoby marketingowe i ich komplementarność w stosunku do zasobów intelektualnych
7.5. Czas i jego znaczenie w osiąganiu przewagi konkurencyjnej
7.6. Kreowanie przez przedsiębiorstwo unikalnej dla nabywców zewnętrznych i
wewnętrznych
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Aneks
272 strony, B5, miękka oprawa