Autorzy książki, wychodząc z założenia, że o przewadze konkurencyjnej
organizacji decydują pracujący w niej ludzie, ukazują, w jaki sposób zarządzanie
personelem powinno być dostosowywane do zmian zachodzących we współczesnej gospodarce.
Opisują czynniki, które wpływają obecnie na sposób funkcjonowania przedsiębiorstw,
oraz dokonują przeglądu nowych koncepcji i tendencji w zarządzaniu zasobami ludzkimi.
W książce zostały poruszone następujące zagadnienia:
- rola zmian w rozwoju organizacji,
- strategiczny aspekt zarządzania zasobami ludzkimi,
- techniki analizy strategicznej personelu,
- znaczenie wiedzy we współczesnych przedsiębiorstwach,
- systemy kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi,
- motywacyjny charakter procedur personalnych,
- ocena realizacji funkcji personalnych,
- rozwój organizacji wirtualnych i elastycznych form zatrudnienia,
- stres i patologiczne zjawiska w organizacji,
- społeczna odpowiedzialność firmy i etyka w biznesie.
Spis treści
Wprowadzenie
Część I Organizacje wobec wyzwań rynku globalnego
Rozdział l. Zmiana i rozwój organizacji, Ewa Beck
Zmiany w organizacji
Stymulowanie innowacyjności w organizacji
Zarządzanie zespołami interdyscyplinarnymi
Kryzys w organizacji
Podsumowanie
Rozdział 2. Wiedza i jej pozycja w organizacji, Paweł Bzowy
Wiedza w teoriach zarządzania
Informacja i wiedza w organizacji
Cechy wiedzy organizacyjnej
Strategie zarządzania wiedzą
Między starym a nowym. Kierunki rozwoju procesów tworzenia wiedzy
Różnorodność modeli tworzenia wiedzy
Rozdział 3. Współczesna wizja organizacji - odpowiedź na wyzwania rynku
globalnego, Sławomir Ziółkowski
Globalizacja i wirtualizacja
E-gospodarka
Organizacje wirtualne
Podsumowanie
Część II Personel firmy. Nowe tendencje i orientacje
Rozdział 4. Personel firmy jako zasób strategiczny, Bogusław Wiernek
Strategiczna rola zasobów ludzkich w przedsiębiorstwie
Strategia i substrategie personalne
Charakterystyka wybranych strategii personalnych
Wybrane funkcje personalne w ujęciu strategicznym
Podsumowanie
Rozdział 5. Narzędzia i techniki analizy strategicznej w zarządzaniu
zasobami ludzkimi, Paweł Bzowy
Analiza cyklu efektywności pracowniczej
Krzywa przetrwania w organizacji
Portfolio personalne
Drzewo decyzyjne
Metoda scenariuszowa i macierz cross-impact
Personalna analiza SWOT
Macierz czterech piramid
Podsumowanie
Rozdział 6. Motywacyjna siłą procedur personalnych, Dagniara Lewicka
Wpływ rozwiązań organizacyjnych na pobudzanie motywacji pracowników
Motywacyjna polityka wynagradzania personelu
Motywacyjny aspekt planowania zasobów ludzkich
Motywacyjny charakter procesu rekrutacji i selekcji pracowników
Motywacyjny charakter wprowadzania nowego pracownika do pracy
Motywująca rola ustalania celów i standardów wykonania
Szkolenie i rozwój pracowników jako elementy zwiększające motywację do pracy
Motywacyjny charakter ocen pracowniczych i dostarczania informacji zwrotnych
Wpływ komunikacji na motywację
Nowe wyzwania w motywowaniu
Podsumowanie
Rozdział 7. Zarządzanie ludźmi oparte na pojęciu kompetencji, Agnieszka
Orlińska-Gondor
Pojęcie kompetencji
Charakterystyka kompetencji
Systemy zarządzania kompetencjami
Model kompetencyjny jako podstawowy element systemu zarządzania kompetencjami
Pomiar i ocena kompetencji
Obszary zastosowania systemu zarządzania kompetencjami
Podsumowanie
Rozdział 8. Nowe metody oceny realizacji funkcji personalnych, Bogusław
Wiernek
Audyt funkcji personalnych
Zrównoważona karta wyników jako narzędzie oceny kapitału ludzkiego i efektywności
zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie
Podsumowanie
Rozdział 9. Etyczne przedsięwzięcia w organizacji, Lidia Zbiegień-Maciąg
Procedury etyczne
Kontrola etyczna
Kodeksy postępowania
Programy etyczne
Szkolenia etyczne
Konsultanci do spraw etyki
Podsumowanie
Rozdział 10. Alternatywne formy zatrudnienia pracowników, Sławomir
Ziółkowski
Elastyczne formy zatrudnienia - odpowiedź na nowe wyzwania globalnego rynku
Elastyczne zatrudnienie w polskim prawie
Elastyczny model zatrudnienia
Leasing pracowniczy
Telepraca
Samozatrudnienie
Podsumowanie
Część III Dezorganizacja w organizacji
Rozdział 11. Stres jako kategoria jednostkowa i organizacyjna, Ewa Beck,
Agnieszka Orlińska-Gondor
Stres zawodowy - nowe oblicze zjawiska
Stres - istota zjawiska i jego mechanizmy
Stres organizacyjny
Skutki stresu
Zjawisko wypalenia zawodowego
Zarządzanie stresem
Podsumowanie
Rozdział 12. Patologiczne zachowania ludzi w organizacji i w jej otoczeniu,
Stanisława Guca
Pojęcie patologii i trudności z jego zdefiniowaniem
Wpływ otoczenia na zachowania ludzi w organizacji
Typowe patologiczne zachowania ludzi w organizacji i w jej otoczeniu
Podsumowanie
Indeks
288 stron, miękka oprawa