Książka dedykowana jest osobom, które szukają możliwości i sposobów
podniesienia konkurencyjności firmy przez efektywne zarządzanie kompetencjami,
odpowiedzialnym za kompetencje, które w organizacji już są, a które trzeba
pielęgnować i umiejętnie rozwijać, także osobom, które poprzez kreowanie nowych
kompetencji i ich zastosowań wpływają na dalszy jakościowy rozwój organizacji.
Czytelnik zapozna się z niej m.in. z:
- metodami wdrażania kolejnych składników systemu zarządzania kompetencjami
opartymi o praktyczną wiedzę zdobytą w trakcie realizacji tego typu projektów,
- procedurami tworzenia ksiąg i profili kompetencyjnych,
- metodologią implementowania profili w systemach premiowych, wynagrodzeń,
systemach rozwoju i oceny kadry,
- rozwiązaniami i konsekwencjami ich stosowania w firmach z różnych branż.
Publikację zamyka załącznik przedstawiający kompletną księgę kompetencji,
którą Autor stosuje do tworzenia profili kompetencyjnych.
Dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniami zdobytymi w realizacji projektów
związanych z wdrażaniem systemów kompetencyjnych, Autor uzupełnia poszczególne
zagadnienia o różne, często humorystyczne sytuacje, których osobiście doświadczał w
tych projektach. Są one dodatkową ilustracją i wyjaśnieniem złożonych problemów
rzeczywistości biznesowej i natury ludzkiej w tego typu wdrożeniach.
Jacek Wieczorek - absolwent SGH, Studiów Podyplomowych (WSZiP) i Studiów
Doktoranckich (IPiSS). Członek Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami. Ekspert
Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w programach Europejskiego Funduszu
Społecznego dotyczących zarządzania kapitałem ludzkim. Pełnił funkcje Wiceprezesa
Zarządu Polskiej Federacji Firm Doradczych. Partner w JKM Consulting od 1992 roku.
Realizował projekty poświęcone zarządzaniu, kreowaniu strategii, budowaniu kultury
organizacyjnej w ponad pięćdziesięciu firmach działających na polskim rynku. Prowadzi
warsztaty strategiczne dla zarządów spółek giełdowych. Wdraża zintegrowane
rozwiązania zarządzania zasobami ludzkimi obejmujące tworzenie systemów
kompetencyjnych, systemów wynagrodzeń, systemów okresowych ocen pracowniczych,
systemów motywacyjnych. Przeprowadził kilkaset szkoleń i warsztatów oraz
indywidualnych projektów coachingowych, outplacementowych i rozwojowych.
Spis treści
Wstęp
Do kogo adresowana jest ta książka?
Zawartość
DZIAŁ I. KOMPETENCJE A PRZEWAGA KONKURENCYJNA
- Kultura organizacyjna w kontekście zarządzania kompetencjami
- Wizja, misja, wartości, strategia jako podstawowe wyznaczniki tworzenia zintegrowanych
systemów zarządzania kompetencjami
- Reasumując
DZIAŁ II. SYSTEMATYKA KOMPETENCJI
- Definicje kompetencji
- Kompetencje a inteligencja emocjonalna
- Księga kompetencji
- Metodologia tworzenia ksiąg kompetencji
- Profil kompetencyjny
- Metodologia tworzenia profilu
- Dobór profilu ze względu na strategię firmy
- Dobór kompetencji ze względu na realizowaną strategię firmy
- Pożądane poziomy kompetencji
- Mierzenie kompetencji
- Testy kompetencji
- Assessment Centre
- Opis procedury projektu dla skandynawskiej firmy
- Ocena 360 stopni
- Reasumując
Dział III. IMPLEMENTACJA PROFILI KOMPETENCYJNYCH W NARZĘDZIACH ZARZĄDZANIA
ZASOBAMI LUDZKIMI
- Procedura implementacji ZSZK
- Księga kompetencji
- Cykl zarządzania zasobami ludzkimi w firmie
- Kompetencje w opisie stanowiska
- Etapy tworzenia opisów stanowisk
- Kompetencje w rekrutacji i selekcji
- Narzędzia używane w selekcji kandydatów
- Kompetencje w systemie oceny okresowej
- Kompetencyjny system ocen
- Reasumując
- Kompetencje w szkoleniach
- Metody podnoszenia kompetencji
- Uczenie się poprzez wykonywanie powierzonej pracy (on-the - job training)
- Outdoor
- Mentoring
- Coaching
- Ocena efektywności programów szkoleniowych
- Proces rozwoju kompetencji
- Kompetencje w planowaniu ścieżek kariery i awansów
- Wynagradzanie pracowników - przenoszenie profilu kompetencyjnego na systemy
wartościowania stanowisk pracy i systemy premiowania
- Płaca zasadnicza
- System premiowy
- Reasumując
Załącznik: Księga kompetencji
LITERATURA
124 strony, B5, miękka oprawa