Twoje kompetentne dziecko
Dlaczego powinniśmy traktować dzieci poważniej?
Czy właściwie rozumiemy zachowanie naszych dzieci Czy umiemy zauważyć ich problemy
Jak możemy rozwinąć ich poczucie własnej wartości i wiarę w siebie
Jakim traktowaniem krzywdzimy je najbardziej
Kiedy na wychowanie jest już za późno
Współcześni rodzice często czują się bezradni wobec swoich dzieci. Gubią się
też w poradach wychowawczych które mają sprawić że ich pociechy staną się
posłuszne i grzeczne.
Jesper Juul europejski autorytet w dziedzinie wychowania twierdzi że dzieci
wcale nie muszą być grzeczne.
Powinny natomiast mieć zdrowe poczucie własnej wartości wierzyć w swoje siły
i nawiązywać dobre relacje z innymi. Stopniowo powinny także uczyć się
odpowiedzialności za siebie a w razie potrzeby także za innych.
DO POLSKIEGO CZYTELNIKA / 4
PODZIĘKOWANIA / 5
WPROWADZENIE / 6
ROZDZIAŁ I. WARTOŚCI RODZINNE / 13
RODZINA JAKO STRUKTURA WŁADZY / 16
DEFINICJE / 18
Metody wychowawcze / 18
Wiek buntu / 20
Dojrzewanie / 20
Bunt nastolatka / 21
Ustalanie granic / 22
Jednomyślność / 23
Stanowczość / 24
Konsekwencje / 25
Sprawiedliwość / 26
DEMOKRATYCZNE INTERLUDIUM / 28
Proces interakcji w rodzinie / 30
Konflikt / 32
Równość / 33
Szacunek i akceptacja / 34
Żądania / 35
Społeczność jednostek o równej godności / 36
ROZDZIAŁ II. DZIECI WSPÓŁDZIAŁAJĄ! / 39
PODSTAWOWY KONFLIKT / 39
WSPÓŁDZIAŁANIE / 41
INTEGRALNOŚĆ / 51
KONFLIKT POMIĘDZY INTEGRALNOŚCIĄ A WSPÓŁDZIAŁANIEM / 69
Zaburzenia psychosomatyczne / 77
Zachowania destrukcyjne i autodestrukcyjne / 79
ROZDZIAŁ III. POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI A WIARA W SIEBIE / 87
DEFINICJE / 88
PATRZ NA MNIE, MAMO! - POTRZEBA BYCIA DOSTRZEŻONYM / 92
DOSTRZEGANIE I OCENA / 99
Dawanie dzieciom poczucia wartości / 103
NIEWIDZIALNE DZIECI / 109
Dlaczego dzieci stają się niewidzialne? / 112
Od niewidzialnego do widzialnego / 115
PRZEMOC TO PRZEMOC / 117
POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI U DOROSŁYCH / 125
ROZDZIAŁ IV. ODPOWIEDZIALNOŚĆ I WŁADZA / 128
DEFINICJE / 129
NAJTRUDNIEJSZY PIERWSZY KROK / 133
ODPOWIEDZIALNOŚĆ I WŁADZA RODZICIELSKA / 135
ODPOWIEDZIALNOŚĆ OSOBISTA U DZIECKA / 140
JĘZYK OSOBISTY / 147
ODPOWIEDZIALNY, ALE NIE SAM / 150
ODPOWIEDZIALNOŚĆ A USŁUGIWANIE / 156
ROZDZIAŁ V. ODPOWIEDZIALNOŚĆ SPOŁECZNA U DZIECKA / 163
ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRAKTYCZNA / 166
PRZEROST ODPOWIEDZIALNOŚCI U DZIECKA / 171
Samotna odpowiedzialność / 179
WŁADZA RODZICIELSKA / 184
Interakcja / 186
Odpowiedzialne korzystanie z władzy
rodzicielskiej / 191
ROZDZIAŁ VI. GRANICE / 201
WYJŚCIE Z ROLI / 203
WYZNACZANIE GRANIC / 207
GDY WYZNACZANIE GRANIC IDZIE
W ZŁĄ STRONĘ / 210
GRANICE SPOŁECZNE / 215
Granice społeczne dla starszych dzieci / 220
ROZDZIAŁ VII. NASTOLATEK W RODZINIE / 222
ZA PÓŹNO NA WYCHOWYWANIE DZIECI / 224
POCZUCIE STRATY U RODZICÓW / 229
WZAJEMNE RELACJE RODZICÓW / 234
KTO DECYDUJE? / 234
O KROK OD ZWYCIĘSTWA / 241
ROZDZIAŁ VIII. RODZICE / 244
RÓŻNICE / 245
ZARZĄDZANIE ZESPOŁOWE / 252
PARTNERSTWO A RODZICIELSTWO / 254
WZAJEMNOŚĆ OZNACZA SZACUNEK / 257
264 strony, Format: 13.5x20.5cm, oprawa miękka