|
ARTYSTYCZNE WYKONANIE UTWORU PRAWA OSOBISTE I MAJĄTKOWE AKTORÓW
KUROSZ K. wydawnictwo: LEXISNEXIS, 2014, wydanie I cena netto: 92.70 Twoja cena 88,07 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Artystyczne wykonanie utworu
Prawa osobiste i majątkowe aktorów, muzyków i innych wykonawców
W publikacji Artystyczne wykonanie utworu. Prawa osobiste i majątkowe aktorów,
muzyków i innych wykonawców przedstawiono praktyczne wskazówki umożliwiające
odróżnianie w realiach konkretnej sprawy artystycznego wykonania od utworu lub
świadczeń niechronionych.
W książce skupiono się na kwestii zakresu praw osobistych, a w szczególności
plagiacie wykonania i wykorzystaniu wykonania w sposób niezgodny z intencją artysty. W
publikacji wyodrębniono rozdział dotyczący osoby artysty wykonawcy. Związane jest to z
kwestiami podatkowymi i preferencjami dla osób występujących przed publicznością w
celu prezentacji utworu. Opisano również zagadnienie katalogu pól eksploatacji
wykonania w kontekście zakresu praw majątkowych artysty. Kwestie te wywołują
najwięcej kontrowersji i problemów praktycznych, dlatego wiele miejsca poświęcono
konkretnym rozstrzygnięciom judykatury, jakie zapadły w ostatnich latach. Uwzględniono
również postanowienia Traktatu pekińskiego WIPO z 24 czerwca 2012 r. o artystycznych
wykonaniach audiowizualnych.
Publikacja powstała z myślą o prawnikach praktykach: sędziach, adwokatach, radcach
prawnych i prokuratorach poszukujących wyjaśnienia podstaw ochrony praw artystów.
Dr Krzysztof Kurosz – sędzia Sądu Rejonowego dla
Łodzi–Śródmieścia, adiunkt w Katedrze Prawa Cywilnego Wydziału Prawa i
Administracji Uniwersytetu Łódzkiego oraz rzecznik dyscyplinarny Uniwersytetu
Łódzkiego do spraw doktorantów.
Wykaz skrótów
Wstęp
ROZDZIAŁ I. Czynniki społeczne, techniczne i filozofi czne wpływające na
zakres ochrony artystów wykonawców
1. Wprowadzenie
2. Ewolucja statusu społecznego aktorów i muzyków
3. Wpływ rozwoju techniki na interesy artystów wykonawców
4. Wykonanie utworu - uwagi na tle estetyki i teorii sztuki
4.1. Wprowadzenie
4.2. Wykonanie utworu w świetle poglądów Romana Ingardena
4.3. Użyteczność poglądów Romana Ingardena w odniesieniu do artystycznego wykonania
4.4. Teatr na tle innych gatunków sztuki widowiskowej - pokaz przed publicznością i
rola aktora
4.5. Wykonanie jako element kreacji artystycznej. Uwagi na styku literatury, muzyki oraz
teatru
4.6. Wykonanie utworu muzycznego jako rodzaj tłumaczenia
4.7. Wykonanie a wartości artystyczne i estetyczne - zarys problematyki
ROZDZIAŁ II. Teoretycznoprawne ujęcie artystycznego wykonania. Jurydyczna
analiza pojęcia
1. Wprowadzenie
2. Utwór jako przedmiot wykonania (budowa i cechy konstytutywne dzieła)
3. Wykonanie - ujęcie ontologiczne
4. Wykonanie - ujęcie przez pryzmat twórczości
5. Wykonanie - rodzaj działalności artystycznej
ROZDZIAŁ III. Rozwój prawnych podstaw ochrony artystów wykonawców
1. Wprowadzenie
2. Koncepcje poszukujące istoty wykonania przez analogię do utworu. Podobieństwo
procesów twórczych
3. Koncepcje poszukujące uzasadnienia ochrony w sferze osobowości artysty
4. Koncepcje odwołujące się do pracy jako źródła uprawnień artysty wykonawcy
5. Podsumowanie
6. Stanowisko prawa polskiego - rys historyczny
6.1. Ustawodawstwo dzielnicowe przed 1926 r.
6.2. Ustawa z 29 marca 1926 r. o prawie autorskim
6.3. Ustawa z 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim
6.4. Ustawa z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych - ogólna
charakterystyka
ROZDZIAŁ IV. Przedmiot prawa do artystycznego wykonania w świetle art. 85 ust. 1
pr.aut.
1. Wprowadzenie
2. Wątpliwości defi nicyjne na tle art. 85 ust. 1 pr.aut.
3. Wykonanie jako występ - szczególny proces psychofi zyczny
4. Przedmiot wykonania - utwór
4.1. Wprowadzenie
4.2. Utwory, które mogą być wykonane
4.3. Utwory, które nie mogą być wykonane
4.4. Wykonania utworów niepodlegających ochronie prawnoautorskiej
4.5. Wykonania dzieł granicznych oraz wytworów intelektu niebędących utworami
4.5.1. Wprowadzenie
4.5.2. Wykonania improwizacji
4.5.3. Wykonania dzieł granicznych. Występy artystów ulicznych, cyrkowych i variates
4.5.4. Wykonania w dziedzinie działalności sportowej - zarys problematyki
4.5.5. Wykonania folkloru
5. Wykonanie a wykonanie artystyczne
5.1. Propozycje defi nicji - przegląd wypowiedzi piśmiennictwa
5.2. Wykonanie jako występ w sytuacji artystycznej - własna propozycja definicji
5.3. Kryteria oceny artystycznego celu i funkcji wykonania
6. Wartość, przeznaczenie i sposób wyrażenia artystycznego wykonania
6.1. Uwagi wstępne
6.2. Wartość artystyczna i estetyczna
6.3. Naruszenie obyczajności, porządku publicznego lub przepisów prawa karnego
ROZDZIAŁ V. Prawa osobiste artystów wykonawców
1. Wprowadzenie
2. Przedmiot ochrony - uwagi konstrukcyjne
3. Autorstwo wykonania a naśladownictwo
4. Identyfi kowanie artysty z wykonaniem oraz swoboda decydowania o oznaczeniu wykonania
4.1. Identyfi kowanie artysty z wykonaniem
4.2. Swoboda oznaczenia wykonania nazwiskiem
4.3. Pominięcie wskazania wykonawcy
5. Integralność wykonania
5.1. Dobre imię artysty jako czynnik zawężający ochronę
5.2. Pośrednie oddziaływanie na wykonanie a prawo do rzetelnego wykorzystania
5.3. Typowe działania naruszające integralność wykonania
5.4. Ograniczenie ochrony wykonań utrwalonych w formie audiowizualnej 234
6. Pozostałe prawa osobiste
6.1. Prawo decydowania o utrwaleniu wykonania
6.2. Prawo decydowania o pierwszym udostępnieniu wykonania publiczności
6.3. Odstąpienie lub wypowiedzenie umowy przez wykonawcę ze względu na jego interesy
twórcze
6.4. Prawo decydowania o uwidocznieniu lub pominięciu daty wykonania
6.5. Prawo dostępu do oryginału wykonania
6.6. Twórczość artystyczna
7. Środki ochrony dóbr osobistych
7.1. Wprowadzenie
7.2. Niemajątkowe środki ochrony
7.2.1. Roszczenie o zaniechanie działań zagrażających naruszeniem dobra osobistego
7.2.2. Roszczenie o usunięcie skutków naruszenia
7.2.3. Powództwo o ustalenie
7.3. Majątkowe środki ochrony
7.3.1. Zadośćuczynienie pieniężne za doznaną krzywdę
7.3.2. Odszkodowanie za szkodę majątkową będącą następstwem naruszenia dobra
osobistego
ROZDZIAŁ VI. Prawa majątkowe artystów wykonawców
1. Wprowadzenie
2. Własnościowe a monopolistyczne ujęcie konstrukcji praw majątkowych
3. Prawo do korzystania z artystycznego wykonania i rozporządzania prawami do niego a
prawo do wynagrodzenia
4. Uprawnienia majątkowe
4.1. Prawo decydowania o utrwaleniu wykonania
4.2. Prawo decydowania o zwielokrotnianiu utrwalonego wykonania
4.3. Prawo decydowania o wprowadzeniu do obrotu, użyczeniu lub najmie egzemplarzy, na
których utrwalono artystyczne wykonanie
4.4. Prawo do nadawania, reemitowania oraz odtwarzania artystycznego wykonania dokonywane
za pomocą egzemplarzy, które nie zostały wprowadzone do obrotu, albo bez posługiwania
się egzemplarzami
4.5. Prawo decydowania o publicznym udostępnianiu utrwalenia artystycznego wykonania w
taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie
wybranym
4.6. Prawo do wynagrodzenia
5. Możliwość zakazania wykorzystania utrwalonego artystycznego wykonania w innym
utworze
6. Środki ochrony praw majątkowych
ROZDZIAŁ VII. Artysta wykonawca - podmiot prawa do artystycznego
wykonania
1. Wprowadzenie
2. Aktorzy
3. Recytatorzy
4. Tancerze i mimowie
5. Instrumentaliści, wokaliści i dyrygenci
6. Inne osoby twórczo przyczyniające się do powstania wykonania
7. Osoby, które nie są artystami wykonawcami
8. Dokonania sportowców a przedmiot prawa do artystycznego wykonania
9. Podmiot prawa do artystycznego wykonania w rzeczywistości wirtualnej
Bibliografia
Orzecznictwo
352 stron, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|