Antropologia sztuk widowiskowych
Artyzm, wirtuozeria i interpretacja w perspektywie międzykulturowej.
Praca z dziedziny antropologii, w przejrzysty sposób sytuuje taniec wśród innych
sztuk performatywnych w szeroko pojętym kontekście kulturowym, jest pierwszym
przekładem dzieła profesor Anyi Peterson Royce na język polski.
Autorka, stosując naukowe metody porównawcze, z powodzeniem łączy swoje osobiste
doświadczenia baleriny baletu klasycznego z praktyką i wiedzą antropologa oraz
etnografa, dzieli się też swoją wiedzą z zakresu współczesnych technik tanecznych.
Analizując zagadnienia artyzmu, wirtuozerii i interpretacji w sztukach performatywnych
oraz stylu, techniki i wyobraźni, ukazuje wartości poznawcze tańca i przedstawia go
jako dziedzinę sztuki, która opiera się na tzw. wiedzy ucieleśnionej. Na polskim rynku
nie ma dotąd syntez dotyczących tańca, dlatego książka ta daje czytelnikowi
możliwość zdobycia cennego narzędzia do świadomego, konsekwentnego budowania wiedzy o
tańcu na rodzimym polu, porządkowania już funkcjonujących oraz wprowadzania nowych
terminów z tego zakresu, a w konsekwencji rozwijania myśli naukowej i popularno-naukowej
o tej dziedzinie sztuki
Adresowana jest do bardzo szerokiego kręgu odbiorców: studentów szkół
artystycznych (teatralnych, filmowych, baletowych, muzycznych) i licznych uniwersyteckich
kierunków humanistycznych (antropologia, kulturoznawstwo, etnografia), ponadto może
stać się podręcznikiem dla tancerzy, choreografów, szkoleniowców, działających w
ogólnopolskim ruchu tanecznym oraz wszystkich osób zainteresowanych piękną sztuką
tańca.
Anya Peterson Royce jest profesorem wydziału Antropologii Indiana University w
Bloomington, uhonorowana tytułem Chancellor’s Professor. W obszarze jej badań
znajdują się antropologia tańca i sztuk performatywnych; tożsamość etniczna oraz
etnografia ludów Meksyku, zwłaszcza Zapoteków Juchitán i Oaxaca, wśród których
przez trzydzieści pięć lat prowadziła badania terenowe. Wśród jej publikacji
wymienić należy "Prestigio y Afiliación en una Comunidad Indígena: Juchitán,
Oaxaca; Ethnic Identity: Strategies of Diversity"; "The Anthropology of Dance;
Movement and Meaning: Creativity and Interpretation in Ballet and Mime" oraz
"Chronicling Cultures: Long-term Ethnographic Field Research in Anthropology"
(wydane we współpracy z Robertem V.Kemperem). Jest autorką artykułów z dziedziny
historii commedia dell’arte, innowacji w tańcu i pantomimie, obrazów męskości i
kobiecości w skodyfikowanych systemach ruchu, zjawisk etniczności i nacjonalizmu , jak
również zapotekańskiej muzyki i tańca.
Jej utwory poetyckie publikowano w przeglądzie "Qualitative Inquiry" i w
zbiorach "The Linen Weave of Bloomington Poets", "Five Women Poets: Choice
Words". W swojej baletowej karierze współpracowała z San Francisco Russian Opera
and Ballet oraz Brooklyn Ballet. To doświadczenie w połączeniu z wieloletnimi badaniami
etnograficzny pozwala jej na wyjątkowe spojrzenie na sztuki performatywne zarówno z
perspektywy rytuału, jak i teatru.
Laureatka stypediów Guggenheima, Delmasa, Bogliasco oraz American Council of Learned
Society, American Philosophical Society, National Endowment for the Humanities oraz Social
Science Research Council. Prowadzone przez nią wykłady, czterokrotnie nagradzane przez
środowiska uniwersyteckie, cieszą się dużym uznaniem. Do jej zainteresowań należą
tai chi, hodowla lilii i ziołolecznictwo.
WSTĘP
Podziękowania
ROZDZIA Ł I
Ku antropologii sztuk widowiskowych
ROZDZIA Ł I I
Wirtuozeria: maska nonszalancji
ROZDZIA Ł II I
Technika i styl, konserwatyzm i zmiana: Michaił Fokin i Ballets Russes
ROZDZIA Ł I V
Artyzm: ucieleśnienie przejrzystości
ROZDZIA Ł V
Skodyfikowany i metaforyczny słownik: kreatywny artyzm Wacława Niżyńskiego i
Marcela Marceau
ROZDZIA Ł VI
Rytuał indian Tewa: estetyka plemienna rdzennych mieszkańców Ameryki
ROZDZIA Ł VII
Przedstawienie artystyczne: Janosa Starkera kreowanie nieuniknionego
ROZDZIA Ł VII I
Cisza i bezruch w muzyce i tańcu
ROZDZIA Ł I X
Widz jako twórca i interpretator
ROZDZIA Ł X
Wykonawcy i gatunki: forma i znaczenie innowacji
ROZDZIA Ł XI
Artyzm i odmienne stany świadomości
ROZDZIA Ł XII
Rozważania końcowe
O autorce
Bibliografia
Indeks
304 strony, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka