|
DRAMA KONTEKSTY TEORETYCZNE
PANKOWSKA K. wydawnictwo: WYD UW, 2013, wydanie I cena netto: 35.20 Twoja cena 33,44 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Drama
Konteksty teoretyczne
Książka dotyczy dramy jako metody edukacyjnej polegającej na odgrywaniu
ważnych z pedagogicznego punktu widzenia sytuacji, których uczestnicy zachowują się,
jakby przebywali w innych okolicznościach i uczestniczyli w innych interakcjach
międzyludzkich.
Drama rozgrywa się zatem na styku świata realnego i umownego, fikcyjnego, ale jej
znaczenie przenosi się na prawdziwe doświadczenie odgrywającego, w czym właśnie leży
jej wartość edukacyjna.
W niniejszym opracowaniu drama jest rozpatrywana w szerszych kontekstach
interdyscyplinarnych.
Sięgnięcie po współczesną wielodziedzinową myśl teoretyczną jest o tyle
istotne, że nie tylko nadaje inny status dramie jako metodzie edukacyjnej, ale przede
wszystkim ujawnia jej nieznane czy nieuświadamiane do tej pory możliwości. O wiele
szerzej definiuje też dramę: jako formę naturalnej aktywności człowieka, stanowiącą
podstawę jego spontanicznych zachowań w autentycznych sytuacjach życiowych, oraz jako
sposób naturalnego przyswajania wiedzy. Na tej właśnie podstawie została zbudowana
drama edukacyjna wykorzystywana w sposób zamierzony, świadomy w różnych sytuacjach
szkolnych i pozaszkolnych. Autorka zwraca zatem uwagę, że znane techniki wykorzystywane
w trakcie sesji dramowych powstały dzięki zauważeniu i przeniesieniu mechanizmów
pierwotnych procesów edukacyjnych.
Krystyna Pankowska jest profesorem Uniwersytetu Warszawskiego na Wydziale
Pedagogicznym w Zakładzie Teorii Wychowania Estetycznego. Jej zainteresowania badawcze
dotyczą edukacyjnych kontekstów sztuki, w tym przede wszystkim teatru i dramy,
problemów estetyki oraz relacji kultury współczesnej i wychowania. Jest autorką
publikacji Współczesny teatr poszukujący (1986), Edukacja przez dramę
(1997), Pedagogika dramy (2000) oraz redaktorką naukową pracy zbiorowej Sztuka
i wychowanie. Współczesne problemy edukacji estetycznej (2010).
O D A U T O R K I
W S T Ę P
R O Z D Z I A Ł I. Drama – jest w niej ukryty skarb
Drama – od definicji do pełnego znaczenia
Drama a cztery filary edukacji
Drama w raporcie strategicznym DICE
Drama w perspektywie nowych zadań edukacyjnych
R O Z D Z I A Ł II. W poszukiwaniu źródeł dramy
Geneza dramy w świetle antropologii filozoficznej
Teatr jako przedstawienie w działaniu
Źródła dramy w świetle antropologii kulturowej
Dramowe pierwiastki w kultach religijnych
R O Z D Z I A Ł III. Imperatyw roli – w życiu i w dramie
Wszechobecność i potencjalność roli w życiu człowieka
Rola społeczna jako system i wzorzec stosunków normatywnych
Rola jako narzędzie wywierania wrażeń
Edukacyjna i rozwojowa aktualność ról społecznych
Rola społeczna w dramie edukacyjnej .
R O Z D Z I A Ł IV. Drama jako model sytuacji i zachowań społecznych
Drama a interakcje społeczne
Partnerzy interakcji w dramie
Interakcjonizm symboliczny .
Komunikacja i konstruowanie znaczeń
Między strukturą a działaniem
R O Z D Z I A Ł V. Drama i gry, które się toczą
Gry i ich reguły
Znaczenie gier w życiu człowieka
Gry o utajonej motywacji
Drama a gry językowe
Szkoła i gry uczniowskie
Gry a inteligencja społeczna
R O Z D Z I A Ł VI. Kim jestem – homo dramus w procesie autokreacji
Drama i tożsamość
„Ja’’ w zwierciadle innych
Kim jestem – perspektywa różnych dyscyplin naukowych
Dzisiejsze problemy z tożsamością a drama
R O Z D Z I A Ł VII. Narracyjny charakter dramy
Drama jako opowieść o życiu
Od literatury do procesu życia
Narracja w dramowym rozwoju człowieka
Narracja w edukacji – narracja w dramie
Narracja literacka – narracja w dramie
Cechy narracji w dramie
R O Z D Z I A Ł VIII. Zachowania językowe i rozumienie w dramie
Drama a właściwości zachowań językowych
Drama a rozwój i funkcje języka
Język jako narzędzie komunikacji w dramie
Inne formy ekspresji
Drama – od dialogu do rozumienia
Drama – rozumienie przez doświadczenie
R O Z D Z I A Ł IX. Tworzenie światów równoległych
Drama w zabawie i w fikcji
Zabawa jako działanie w rozwoju dziecka i edukacji
Zabawa tematyczna i drama
Zabawa a drama projekcyjna i właściwa
Problem wyobraźni i fikcji w dramie i zabawie
Fikcja literacka a fikcja w dramie
R O Z D Z I A Ł X. Drama a scenariusze ludzkiego życia
Scenariusze ludzkich biografii
Sposoby odgrywania scenariuszy
Biografia jako skrypt realizowany
Pedagogiczny wymiar biografii a drama
Drama i metoda badań biograficznych
Drama – biografia i psychoterapia
R O Z D Z I A Ł XI. Drama – od nurtu Nowego Wychowania do pedagogiki
emancypacyjnej i krytycznej
Drama – przełom progresywistyczny
Drama w Polsce – kontekst teorii wychowania estetycznego
Drama w kręgu pedagogiki emancypacyjnej i krytycznej .
Drama społeczna w Anglii
Drama wobec pedagogiki postmodernizmu
Drama stosowana – nowy etap dramy w Polsce
Z A K O Ń C Z E N I E Czy drama ma przyszłość? .
B I B L I O G R A F I A
256 stron, Format: 12.5x19.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|