wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 35.20 33,44   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

DRAMA KONTEKSTY TEORETYCZNE


PANKOWSKA K.

wydawnictwo: WYD UW, 2013, wydanie I

cena netto: 35.20 Twoja cena  33,44 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Drama

Konteksty teoretyczne


Książka dotyczy dramy jako metody edukacyjnej polegającej na odgrywaniu ważnych z pedagogicznego punktu widzenia sytuacji, których uczestnicy zachowują się, jakby przebywali w innych okolicznościach i uczestniczyli w innych interakcjach międzyludzkich.

Drama rozgrywa się zatem na styku świata realnego i umownego, fikcyjnego, ale jej znaczenie przenosi się na prawdziwe doświadczenie odgrywającego, w czym właśnie leży jej wartość edukacyjna.

W niniejszym opracowaniu drama jest rozpatrywana w szerszych kontekstach interdyscyplinarnych.

Sięgnięcie po współczesną wielodziedzinową myśl teoretyczną jest o tyle istotne, że nie tylko nadaje inny status dramie jako metodzie edukacyjnej, ale przede wszystkim ujawnia jej nieznane czy nieuświadamiane do tej pory możliwości. O wiele szerzej definiuje też dramę: jako formę naturalnej aktywności człowieka, stanowiącą podstawę jego spontanicznych zachowań w autentycznych sytuacjach życiowych, oraz jako sposób naturalnego przyswajania wiedzy. Na tej właśnie podstawie została zbudowana drama edukacyjna wykorzystywana w sposób zamierzony, świadomy w różnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych. Autorka zwraca zatem uwagę, że znane techniki wykorzystywane w trakcie sesji dramowych powstały dzięki zauważeniu i przeniesieniu mechanizmów pierwotnych procesów edukacyjnych.


Krystyna Pankowska jest profesorem Uniwersytetu Warszawskiego na Wydziale Pedagogicznym w Zakładzie Teorii Wychowania Estetycznego. Jej zainteresowania badawcze dotyczą edukacyjnych kontekstów sztuki, w tym przede wszystkim teatru i dramy, problemów estetyki oraz relacji kultury współczesnej i wychowania. Jest autorką publikacji Współczesny teatr poszukujący (1986), Edukacja przez dramę (1997), Pedagogika dramy (2000) oraz redaktorką naukową pracy zbiorowej Sztuka i wychowanie. Współczesne problemy edukacji estetycznej (2010).


O D A U T O R K I
W S T Ę P

R O Z D Z I A Ł I. Drama – jest w niej ukryty skarb
Drama – od definicji do pełnego znaczenia
Drama a cztery filary edukacji
Drama w raporcie strategicznym DICE
Drama w perspektywie nowych zadań edukacyjnych

R O Z D Z I A Ł II. W poszukiwaniu źródeł dramy
Geneza dramy w świetle antropologii filozoficznej
Teatr jako przedstawienie w działaniu
Źródła dramy w świetle antropologii kulturowej
Dramowe pierwiastki w kultach religijnych

R O Z D Z I A Ł III. Imperatyw roli – w życiu i w dramie
Wszechobecność i potencjalność roli w życiu człowieka
Rola społeczna jako system i wzorzec stosunków normatywnych
Rola jako narzędzie wywierania wrażeń
Edukacyjna i rozwojowa aktualność ról społecznych
Rola społeczna w dramie edukacyjnej .

R O Z D Z I A Ł IV. Drama jako model sytuacji i zachowań społecznych
Drama a interakcje społeczne
Partnerzy interakcji w dramie
Interakcjonizm symboliczny .
Komunikacja i konstruowanie znaczeń
Między strukturą a działaniem

R O Z D Z I A Ł V. Drama i gry, które się toczą
Gry i ich reguły
Znaczenie gier w życiu człowieka
Gry o utajonej motywacji
Drama a gry językowe
Szkoła i gry uczniowskie
Gry a inteligencja społeczna

R O Z D Z I A Ł VI. Kim jestem – homo dramus w procesie autokreacji
Drama i tożsamość
„Ja’’ w zwierciadle innych
Kim jestem – perspektywa różnych dyscyplin naukowych
Dzisiejsze problemy z tożsamością a drama

R O Z D Z I A Ł VII. Narracyjny charakter dramy
Drama jako opowieść o życiu
Od literatury do procesu życia
Narracja w dramowym rozwoju człowieka
Narracja w edukacji – narracja w dramie
Narracja literacka – narracja w dramie
Cechy narracji w dramie

R O Z D Z I A Ł VIII. Zachowania językowe i rozumienie w dramie
Drama a właściwości zachowań językowych
Drama a rozwój i funkcje języka
Język jako narzędzie komunikacji w dramie
Inne formy ekspresji
Drama – od dialogu do rozumienia
Drama – rozumienie przez doświadczenie

R O Z D Z I A Ł IX. Tworzenie światów równoległych
Drama w zabawie i w fikcji
Zabawa jako działanie w rozwoju dziecka i edukacji
Zabawa tematyczna i drama
Zabawa a drama projekcyjna i właściwa
Problem wyobraźni i fikcji w dramie i zabawie
Fikcja literacka a fikcja w dramie

R O Z D Z I A Ł X. Drama a scenariusze ludzkiego życia
Scenariusze ludzkich biografii
Sposoby odgrywania scenariuszy
Biografia jako skrypt realizowany
Pedagogiczny wymiar biografii a drama
Drama i metoda badań biograficznych
Drama – biografia i psychoterapia

R O Z D Z I A Ł XI. Drama – od nurtu Nowego Wychowania do pedagogiki emancypacyjnej i krytycznej
Drama – przełom progresywistyczny
Drama w Polsce – kontekst teorii wychowania estetycznego
Drama w kręgu pedagogiki emancypacyjnej i krytycznej .
Drama społeczna w Anglii
Drama wobec pedagogiki postmodernizmu
Drama stosowana – nowy etap dramy w Polsce

Z A K O Ń C Z E N I E Czy drama ma przyszłość? .

B I B L I O G R A F I A


256 stron, Format: 12.5x19.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022