Druga strona lustra
Z historii wyobrazen i idei na Ukrainie XVI-XVII wieku
Książka Druga strona lustra. Z historii wyobrażeń i idei na Ukrainie XVI-XVII
wieku ukazuje inny świat, nie ten uchwytny w pierwszym rzędzie historycznych analiz,
a potem opisany jako historia polityczna, gospodarcza czy historia kultury.
Natalia Jakowenko dotarła do zjawisk, zachowań, sądów ledwo zaznaczonych w
źródłach historycznych. Czytając między wierszami, zbliżyła nas do ludzi żyjących
co prawda kilka stuleci temu, ale bliższych nam i bardziej zrozumiałych w ich pojmowaniu
tamtejszej rzeczywistości.
Natalia Jakowenko (ur. 1942) ukończyła filologię klasyczną na Uniwersytecie we
Lwowie. Pracowała najpierw jako archiwistka, potem pracownik naukowy Instytutu
Ukraińskiej Archiwistyki i Źródłoznawstwa Narodowej Akademii Nauk Ukrainy (NANU) w
Kijowie. Habilitowała się w 1994 roku na podstawie pracy Ukrajinśka szlachta z
kincia XIV do seredyny XVII stolittia. Wołyń i Centralna Ukrajina. Obecnie jest
profesorem Akademii Kijowsko-Mohylańskiej, kierownikiem Katedry Historii Wydziału
Humanistycznego. Zainteresowania naukowe Natalii Jakowenko dotyczą dziejów Ukrainy epoki
nowożytnej. Zajmuje się historią społeczną, historią kultury, w tym też kultury
politycznej. W Polsce opublikowała Historię Ukrainy od czasów najdawniejszych do
końca XVIII wieku, która otrzymała nagrodę "Przeglądu Wschodniego".
Druga strona lustra opisana przez Natalię Jakowenko..
Do polskiego czytelnika
Przedmowa
Terytorium wyobrażeń i stereotypów
Konwersje religijne: próba spojrzenia od środka
Świadomość prawna szlachty w zwierciadle obie-gu literatury prawniczej na Wołyniu i
Naddnieprzu
O dwóch stereotypach w mentalności szlachty ukraińskiej: „człowiek dobry” a
„człowiek zły
Szlachcic „łaciński” czy „latynizujący”? Notatki na marginesach poematu
Epicedion (1585 )
Wojny realne i wojny wyobrażone
Jaką wojnę opisuje Szymon Pekalides w poema-cie De Bello Ostrogiano (1600 )
Różne oblicza wojny: Chmielnicczyzna oczyma współczesnych
Od wartości wyobrażonych do idei
Topos „narodów zjednoczonych” w panegirykach dla książąt Ostrogskich i
Zasławskich (u źródeł ukraińskiej tożsamości )
Łacina na służbie historii kijowsko-ruskiej (Camoenae Borysthenides, 1620).
Symbol „grodu pod opieką Bożą” w zabytkach kręgu kijowskiego (od lat dwudziestych
do lat czterdziestych XVII w )
Długie życie idei i stereotypów
„Ukraina między Wschodem i Zachodem”: pro-jekcja pewnej idei
Polska i Polacy w szkolnych podręcznikach do historii, albo echo przeszłości dawnej i
niedawnej
Spis skrótów
Indeks osób
460 stron, Format: 13.5x20.5cm, oprawa miękka