|
INFORMACJA ZDROWOTNA OCZEKIWANIA I KOMPETENCJE POLSKICH UŻYTKOWNIKÓW
KISILOWSKA M. JASIEWICZ J. wydawnictwo: WYD UW, 2013, wydanie I cena netto: 36.30 Twoja cena 34,49 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Informacja zdrowotna
Oczekiwania i kompetencje polskich użytkowników
Raport z badań eksploracyjnych
Unikatowy w skali kraju raport z badań eksploracyjnych przeprowadzonych w 2012 roku
wśród pacjentów przychodni warszawskich z wykorzystaniem autorskich narzędzi
badawczych.
Przedstawiony materiał pozwala naszkicować ścieżki zachowań informacyjnych,
kontekst podejmowania decyzji i bodźce motywujące do poszukiwania informacji
dotyczących zdrowia.
Ujawnia ogromne zapotrzebowanie na kształcenie informacyjnych kompetencji zdrowotnych
i... charakterystyczne dla homo sapiens próby unikania większego wysiłku, także w
przestrzeni informacyjnej.
Małgorzata Kisilowska, doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie
bibliologii, pracownik Instytutu Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych
Uniwersytetu Warszawskiego. Autorka ponad 100 publikacji naukowych, w tym 5 monografii
(m.in. Modelowanie rozległych systemów informacyjnych. Zdrowie i kultura, 2009), oraz
redaktor 6 prac zbiorowych. Członek Rady ds. e-Zdrowia w Pielęgniarstwie przy Centrum
Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia.
Justyna Jasiewicz, doktor nauk humanistycznych w zakresie bibliologii i
informatologii, autorka publikacji Kompetencje informacyjne młodzieży (2012) oraz
kilkunastu artykułów naukowych i popularnonaukowych publikowanych w pracach zbiorowych,
"Przeglądzie Bibliotecznym", "Information-Wissenschaft und Praxis",
"Gazecie Wyborczej". Zajmuje się zagadnieniem kompetencji informacyjnych
młodzieży, społecznymi konsekwencjami korzystania z internetu oraz przemianami mediów
masowych w perspektywie rozwoju ICT. Ekspert w projektach "Cyfrowa
przyszłość" Fundacji Nowoczesna Polska oraz "Cyfrowa gospodarka. Trendy
rozwojowe i zmiany gospodarcze w regionie", realizowanego w ramach Programu
Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Wstęp
Rozdział 1. Zdrowotne kompetencje informacyjne – definicja, badania, kierunki
rozwoju
1.1. Kompetencje językowe i komunikacyjne
1.2. Wybrane definicje information literacy
1.2.1. Information literacy jako nowa sztuka wyzwolona
1.3. Kompetencje informatyczne
1.4. Zdrowotne kompetencje informacyjne
Rozdział 2. Tematyka badań zdrowotnych kompetencji informacyjnych
pacjentów/konsumentów
2.1. Grupy badawcze
2.2. Metody i techniki badawcze
2.3. Wnioski z badań – potrzeby, kompetencje i zachowania informacyjne w dziedzinie
zdrowia
2.4. Zdrowotne kompetencje informacyjne pracowników medycznych
2.5. Podsumowanie
Rozdział 3. Informacja zdrowotna dla (potencjalnego) pacjenta – dostępność i
wykorzystanie źródeł
3.1. Dostępność źródeł informacji
3.1.1. Ponadnarodowe źródła informacji zdrowotnej
3.1.2. Krajowe publiczne serwisy informacji zdrowotnej
3.1.3. Niepubliczne internetowe źródła informacji o zdrowiu
3.1.4. Internetowa informacja zdrowotna dla dzieci i młodzieży.
3.2. Podsumowanie
Rozdział 4. Informacja zdrowotna – interpretacja i omówienie wyników badań
eksploracyjnych
4.1. Metodologia badań
4.1.1. Przedmiot badania
4.1.2. Próba badawcza i zasięg terytorialny badań
4.1.3. Cele i pytania badawcze
4.1.4. Wybór metod i technik badawczych
4.1.4.1. Kwestionariusz ankiety
4.1.4.2. Wywiady indywidualne
4.1.5. Opracowanie wyników badań
4.1.6. Przebieg badań
4.1.7. Charakterystyka badanej populacji
4.2. Omówienie wyników badań ilościowych
4.2.1. Wyszukiwanie informacji w sieci
4.2.2. Trudności z wyszukiwaniem informacji
4.2.3. Źródła informacji zdrowotnej
4.2.4. Źródła informacji zdrowotnej – elektroniczne
4.2.5. Zapytania wpisywane w wyszukiwarkę
4.2.6. Stosowanie operatorów logicznych
4.2.7. Korzystanie z opcji wyszukiwania zaawansowanego
4.2.8. Jakie informacje zdrowotne są najczęściej poszukiwane.
4.2.9. Odbiorcy informacji zdrowotnej
4.2.10. Skuteczność wyszukiwania informacji zdrowotnych
4.2.11. Trudności podczas wyszukiwania informacji zdrowotnej w sieci
4.2.12. Działania podejmowane po znalezieniu informacji zdrowotnej
4.2.13. Potrzeby w zakresie wyszukiwania informacji zdrowotnej
4.2.14. Informacje wyszukiwane ostatnio
4.3. Omówienie wyników badań jakościowych .
4.3.1. Rozumienie terminu „informacja zdrowotna”
4.3.2. Źródła informacji zdrowotnej
4.3.3. Okoliczności poszukiwania informacji zdrowotnej
4.3.4. Rozmowy na tematy zdrowotne
4.3.5. Bariery .
4.3.6. Rozmawianie a wyszukiwanie informacji zdrowotnej
Zakończenie
Bibliografia
Wykaz rycin i wykresów
Załącznik
168 stron, Format: 14.5x20.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|