|
KONCEPCJA SZTUKI PRYMITYWNEJ ODKRYWANIE OSWAJANIE I UDOMOWIENIE INNEGO
SCHREIBER H. - W ŚWIECIE ZACHODU wydawnictwo: WYD UW, 2012, wydanie I cena netto: 39.50 Twoja cena 37,53 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Koncepcja "sztuki prymitywnej"
Odkrywanie, oswajanie i udomowienie Innego w świecie Zachodu
W prezentowanej książce autorka analizuje historię pojęcia i koncepcji
"sztuki prymitywnej" na tle zmieniających się w ciągu ponad pięciu wieków
okoliczności politycznych, społecznych i kulturowych.
Punktem wyjścia są procesy kolonizacji i ich konsekwencje dla sposobów postrzegania
przez Europę Nowego Świata, jego mieszkańców, kultury i sztuki. W końcu, jak pisal
Hans Belting, historia kolonizacji była też "wojną obrazów".
Na gruncie teorii kolekcjonerstwa, przeplatanej zagadnieniami z teorii sztuki,
muzealnictwa, estetyki, antropologii, politologii i historii, Hanna Schreiber rozpatruje
sposoby zbierania i metody wystawiania artefaktów pozaeuropejskich, od pierwszych
prywatnych gabinetów osobliwości w XVI wieku do wybranych współczesnych kolekcji i
wystaw muzealnych.
Dzięki analizie najważniejszych pism teoretycznych i wydarzeń artystycznych
wskazuje punkty zwrotne dla kształtowania się wizerunku "sztuki prymitywnej" w
zdominowanym przez europocentryczną perspektywę zachodnim uniwersum sztuki i muzeów.
Hanna Schreiber - doktor nauk humanistycznych (2012). Ukończyła na
Uniwersytecie Warszawskim studia na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych (2006)
oraz na Wydziale Historycznym (2010) w ramach Kolegium Międzywydziałowych Indywidulanych
Studiów Humanistycznych. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji UW (2005). Wykłada
w Instytucie Stosunków Międzynarodowych UW. Interesuje się ścieżkami biegnącymi
między dyscyplinami, którymi się zajmuje, i przez nie, za kompas naukowy mając zawsze
kwestie kulturowe. Wierzy w interdyscyplinarność.
Podziękowania
Wstęp
Rozdział 1. Pojęcie „sztuki prymitywnej”
Wprowadzenie
1.1. Etymologia pojęcia – wśród słowników i encyklopedii
1.2. Wokół „ludów prymitywnych”, kultury i cywilizacji
1.3. Jak „sztuka prymitywna” stała się sztuką?
1.3. Czy istnieje alternatywa dla pojęcia „sztuki prymitywnej”?
Rozdział 2. Charakter „sztuki prymitywnej”
Wprowadzenie
2.1. Cechy oczekiwane „sztuki prymitywnej”
2.2. Anonimowość twórcy „sztuki prymitywnej”
2.3. Bezczasowość „sztuki prymitywnej”
2.4. Autentyczność „sztuki prymitywnej”
Rozdział 3. Odkrywanie Innego: pozaeuropejskie artefakty w europejskich
gabinetach osobliwości
Wprowadzenie
3.1. Wokół kolekcji, ciekawości i osobliwości
3.2. Kunstkammer czy Wunderkammer? Idea gabinetów osobliwości
3.3. Exotica jako elementy kolekcji i źródło wiedzy o Nowym Świecie
3.4. Spotkanie dwóch światów: pozaeuropejskie artefakty w kolekcjach Starego Kontynentu
.
Rozdział 4. Oswajanie Innego: narodziny „sztuki prymitywnej”
Wprowadzenie
4.1. Wokół Wschodu, Orientu i „sztuki prymitywnej”
4.2. Kolekcjonowanie świata: „ludy prymitywne” w oczach Zachodu
4.3. „Sztuka prymitywna” między etnologią a estetyką
4.4. Przypadek Gauguina i Picassa
Rozdział 5. Udomowienie Innego: „sztuka prymitywna” w świecie
postkolonialnym
Wprowadzenie
5.1. Postkolonializm i „sztuka prymitywna”
5.2. Kolekcjonując siebie: o procesie kolekcjonowania „sztuki prymitywnej”
5.3. „Sztuka prymitywna” między muzeum etnograficznym a muzeum sztuki
5.4. O powinowactwie „sztuki prymitywnej” i sztuki nowoczesnej
w Museum of Modern Art w 1984 roku
Podsumowanie. „Sztuka prymitywna” jako sposób (samo)oglądania Innego
Skąd przychodzimy?
Kim jesteś(my)?
Dokąd idziemy?
.
Bibliografia
Indeks osób . .
Summary
Zusammenfassung
Ilustracje
326 stron, Format: 14.8x21.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|