Studenci zagraniczni w Polsce
Motywy przyjazdu ocena pobytu plany na przyszłość
Publikacja stanowi podsumowanie badań przeprowadzonych w ramach projektu Migracje
edukacyjne do Polski - konsekwencje społeczno-ekonomiczne, realizowanego w latach
2008-2010 na podstawie grantu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Celem projektu była analiza podejmowania studiów w Polsce przez obcokrajowców, a w
szczególności ukazanie różnorodnych czynników (o charakterze ekonomicznym,
społecznym, politycznym, prawnym i kulturowym) stymulujących napływ cudzoziemskich
studentów, podnoszących - z jednej strony - atrakcyjność edukacyjną Polski, z drugiej
natomiast - ograniczających jej udział w przyjmowaniu osób poszukujących
wykształcenia za granicą.
Do najważniejszych zadań projektu należało przedstawienie dynamiki migracji
edukacyjnych do Polski, perspektyw ich przekształceń strukturalnych i zwiększenia
rozmiarów, a także ukazanie dominujących strategii życiowych osób podejmujących
studia w Polsce oraz charakterystykę tych spośród nich, którzy pozostają po uzyskaniu
dyplomu wyższej uczelni. Uzyskane wyniki badań pozwoliły na sformułowanie wniosków i
rekomendacji.
Wstęp
1. Migracje edukacyjne wperspektywie polityki migracyjnej
1.1. Edukacja za granicą jako obszar działań politycznych
1.2. Czynniki decydujące o wyborze miejsca studiowania za granicą
1.3. Konsekwencje społeczno-ekonomiczne migracji edukacyjnych
1.4. Sposoby pozyskiwania studentów zagranicznych w wybranych państwach
1.5. Sposoby pozyskiwania studentów zagranicznych w Polsce
Wnioski
2. Studenci zagraniczni na świecie i w Polsce wświetle danych statystycznych
2.1. Wprowadzenie
2.2. Studenci zagraniczni na świecie
2.2.1. Skala zjawiska
2.2.2. Kierunki przepływu
2.2.2.1. Kraje docelowe
2.2.2.2. Kraje pochodzenia
2.3. Studenci zagraniczni w Polsce
2.3.1. Rys historyczny
2.3.2. Charakterystyka studentów
2.3.2.1. Kraje pochodzenia
2.3.2.2. Wiek
2.3.2.3. Typ szkoły
2.3.2.4. Kierunek studiów
2.3.2.5. Finansowanie studiów
2.3.3. Charakterystyka absolwentów
2.3.3.1. Kraje pochodzenia i cechy demograficzne
2.3.3.2. Liczba absolwentów a liczba studentów pierwszego roku
2.3.3.3. Typ szkoły i kierunki kształcenia
2.4. Inne formy kształcenia
Wnioski
3. Prawne regulacje dotyczące podejmowania studiów wyższych w Polsce przez
cudzoziemców
3.1. Podejmowanie przez cudzoziemców studiów w polskich uczelniach i ich pobyt w Polsce
3.1.1. Legalizacja pobytu
3.1.1.1. Obywatele państw trzecich
3.1.1.2 Obywatele państw członkowskich UE i EFTA
3.1.2. Warunki podejmowania i przebiegu studiów
3.1.2.1. Zasady ogólne
3.1.2.2. Opłaty za studia
3.1.2.3. Szczególne zasady dotyczące świadczeń stypendialnych
3.2. Prawo do podejmowania zatrudnienia
3.3. Opieka zdrowotna i pomoc społeczna
4. Studia obcokrajowców w Polsce wświetle dotychczasowych badań
4.1. Badania statystyczne
4.2. Zagadnienia adaptacji i integracji społecznej
4.3. Aktywność na rynku pracy
4.4. Studenci zagraniczni polskiego pochodzenia
4.5. Zagraniczni absolwenci polskich uczelni
4.6. Nauczanie języka polskiego
Wnioski
5. Studenci zagraniczni wPolsce na podstawie przeprowadzonych badań
5.1. Założenia badawcze i organizacja badań
5.1.1. Badania ilościowe
5.1.2. Badania jakościowe
5.2. Analiza wyników badań
5.2.1. Przyczyny i okoliczności przyjazdu na studia do Polski
5.2.2. Warunki studiowania i pobytu w Polsce
5.2.2.1. Ocena warunków studiowania
5.2.2.2. Aktywność poza uczelnią
5.2.2.3. Możliwości pozostania w Polsce po zakończeniu studiów
5.2.3. Ocena kontaktów z polskim otoczeniem
5.2.3.1. Kontakty z osobami
5.2.3.2. Kontakty z instytucjami
5.2.4. Podejmowanie zatrudnienia w czasie studiów
5.2.5. Plany na przyszłość
5.2.6. Powody pozostawania w Polsce
5.2.7. Powody wyjazdu z Polski
5.2.8. Argumenty za pozostaniem lub wyjazdem
5.2.9. Oczekiwania dotyczące zarobków po studiach
Wnioski i rekomendacje
Zakończenie
Summary
Bibliografia
Aneks
226 stron, Format: 14.8x21.0cm, oprawa miękka