|
ANACHRONIZM I AKTUALNOŚĆ IDEA RESOCJALIZACJI W SPORZE O NOWOCZESNOŚĆ
SZTUKA M. wydawnictwo: WYD UJ, 2012, wydanie I cena netto: 41.60 Twoja cena 39,52 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Anachronizm i aktualność
Idea resocjalizacji w sporze o nowoczesność
Polska nauka o edukacji potrzebuje impulsów i otwarć - na nowe kategorie teoretyczne,
koncepcje i pola problemowe. Niestety, autorzy wielu rozpraw i publikacji nie wpisują
się w to założenie. Unikają wypłynięcia na szerokie wody i rezygnują z możliwości
przeżycia intelektualnych przygód, zamykają się w opłotkach bądź wyważają otwarte
drzwi (powielając te same, dawno już rozwiązane problemy), wreszcie - są ateoretyczni.
Niezbyt często zdarzają się teksty, które dają czytelnikowi możliwość
zrekonstruowania własnego sposobu myślenia czy dialogu. Na szczęście książka
Mariusza Sztuki daleko wykracza poza powyższy opis.
Autor potrafi w swoich - prowadzonych niemalże na wzór Foucaultowskiej metody
genealogii - narracjach ukazać wyłanianie się kolejnych dyskursów (i kolejnych wersji
rzeczywistości) resocjalizacyjno-pedagogicznych oraz przedstawić je w bardzo
przekonujący sposób. Resocjalizacja stanowi w jego ujęciu swoistą krystalizację
zarówno dynamiki napięcia między różnymi podejściami teoretycznymi, jak i
konkretnymi, realnymi zjawiskami.
Trzeba dodać, że Autor nie konfrontuje wyłaniających się z badań obrazów myśli
i rzeczywistości z jakimkolwiek obrazem »idealnej« czy »postulowanej« wersji
resocjalizacji. Jego narracje są pozbawione wszelkiego moralizatorstwa i dydaktyzmu, tak
kuszących w przypadku analiz problemów związanych z resocjalizacją (nie zakłada on
też istnienia »ostatecznej prawdy«, do której naukowiec powinien dojść za wszelką
cenę). Stają się w tym kontekście otwartym tekstem, który zaprasza czytelnika do
nadawania własnych znaczeń.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Zbyszka Melosika
Praca wypełnia istniejącą w polskim piśmiennictwie z zakresu pedagogiki
resocjalizacyjnej lukę, która wynika z niewystarczającej analizy naukowej aspektu
teleologicznego resocjalizacji. Przy czym, co warto podkreślić, ów aspekt rozpatrywany
jest z pozycji pedagoga. Książka Mariusza Sztuki jest w tym kontekście niewątpliwie
propozycją nowatorską i zainteresuje zarówno praktyków resocjalizacji, jak i
teoretyków zgłębiających to zjawisko.
Z recenzji dr. hab. Marka Heine
Wprowadzenie 11
Wieloraka nowoczesność 11
Nowoczesność jako aktualność 15
Nowoczesność jako epoka 16
Nowoczesność jako katalog cech 19
Nowoczesność jako krytyka 23
Rozdział 1. Dwa początki idei resocjalizacji 29
1.1. Krajobraz przednowoczesny 29
1.2. Wczesny początek idei resocjalizacji 32
1.2.1. Prefiguracje 33
1.2.2. Przejrzystość zła / kres niepewności 36
1.2.3. Przesłonięcie transcendencji, monopol przemocy i nowa wrażliwość 38
1.2.4. Dzieło humanitarystów i utylitarystów 43
1.2.5. Maszyneria władzy 47
1.3. Drugi początek idei resocjalizacji 53
1.3.1. Nowoczesne pytanie 53
1.3.2. Model resocjalizacyjny w warunkach państwa socjalnego 60
Rozdział 2. U źródeł pedagogicznej orientacji polskiej resocjalizacji
67
2.1. Nauki o wychowaniu – przestrzeń nowoczesnych odpowiedzi 67
2.1.1. W służbie najsłabszym 70
2.1.2. Etos inteligencki – odrębna geneza polskiej resocjalizacji 75
2.2. Trudne kontynuacje. Idea resocjalizacji w polskiej rzeczywistości powojennej 87
Rozdział 3. Idea resocjalizacji w epoce „zmierzchu idei”. Kryzys modelu
korekcyjnego w społeczeństwach Zachodu – konteksty i konsekwencje 101
3.1. Punkty zwrotne 110
3.2. Społeczno-kulturowe podłoże kryzysu 124
3.3. Neoliberalna sceneria przeobrażeń 138
Rozdział 4. Reakcje na kryzys – perspektywa wielu nowoczesności 149
4.1. Retrybutywizm – restauracja wątków wczesnego początku idei resocjalizacji 152
4.2. Konstruktywizm (immanentne kontroświecenie 157
4.3. Pragmatyzm (powrót barbarzyńców?) 163
4.4. Jeszcze inny powrót do przeszłości (mit społeczności – właściciela
konfliktu) 172
4.5. Poza kryzysem – wytrwały marsz modernizmu 180
Rozdział 5. Polska myśl resocjalizacyjna wobec przesileń modernistycznej
formacji intelektualnej 185
5.1. Kierunki rozwoju teorii i praktyki – polskie odpowiedzi 185
5.2. W konfrontacji z kryzysem (którego nie było) 208
Rozdział 6. Humanitarni menedżerowie. Renesans resocjalizacji? 223
6.1. What works. Nurt pragmatyczny i jego krytyka 223
6.1.1. Model R-N-R. Zasady skutecznego oddziaływania resocjalizacyjnego 232
6.1.2. Komentarze i krytyka 243
6.2. Pedagog resocjalizacyjny – tradycyjny etos czy nowa formuła społecznego
zaangażowania? 251
Zakończenie 259
Literatura cytowana 263
Anachronism and topicality. Th e rehabilitative ideal in tussle over modernity
(Summary) 293
306 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|