wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 43.90 41,71   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

EDUKACYJNE UWARUNKOWANIA ROZWOJU REGIONALNEGO


HAJDUK Ł.

wydawnictwo: WYD UJ, 2013, wydanie I

cena netto: 43.90 Twoja cena  41,71 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Edukacyjne uwarunkowania rozwoju regionalnego

W świetle badań wsi Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego


Rozwój regionalny postrzegany jest powszechnie jako koniunkcja wzrostu gospodarczego i rozwoju społecznego. Chodzi przy tym o taki rodzaj koniunkcji, który zapewnia harmonijne zmiany w obu wyróżnionych obszarach, a w rezultacie zrównoważony rozwój rozpatrywany w skali regionalnej. [...]

Patrząc z tej perspektywy, podjęcie przez Łukasza Hajduka tematu dotyczącego edukacyjnych uwarunkowań rozwoju regionalnego trzeba uznać za w pełni uzasadnione. Położenie nacisku na edukację ma swoje odzwierciedlenie w założeniach rodzimej polityki społecznej, a także w szeroko rozumianej polityce Unii Europejskiej [...].

Należy podkreślić znaczenie książki Łukasza Hajduka w procesie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. Autor ukazuje bowiem stan świadomości społeczności lokalnych (na konkretnym przykładzie wsi Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego), diagnozuje podstawowe uwarunkowania rozwoju regionalnego oraz zwraca uwagę na znaczenie edukacji w jej różnorodnych formach. Umiejętnie łączy wątki teoretyczne z wynikami badań empirycznych i analizą dokumentów, w wyniku czego mamy do czynienia z integrującym teorię i praktykę obrazem polskiej wsi, z kompetentną diagnozą stanu wzbogaconą elementami prognozy. Nie mam wątpliwości, że jest to publikacja znacząca, wzbogacająca dotychczasową wiedzę o zjawiskach i procesach edukacyjnych na wsi.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Stefana M. Kwiatkowskiego


Łukasz Hajduk, absolwent pedagogiki na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego, jest doktorem nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Pracuje jako asystent w Zakładzie Pedagogiki Społecznej i Andragogiki Instytutu Pedagogiki UJ. Jego zainteresowania naukowe są skupione w obrębie pedagogiki społecznej. Szczególne miejsce zajmują w nich animacja kultury i animacja społeczna, budowanie społeczeństwa obywatelskiego, działalność trzeciego sektora, a także pedagogika zabawy, edukacja w rozwoju społecznym oraz edukacja obywatelska i regionalna. Uzupełnienie działalności naukowej stanowi nieustanne zaangażowanie w praktykę zarówno w wymiarze lokalnym, jak i ponadlokalnym. Pozwala to na konfrontowanie teorii z praktyką, co jest niezwykle cennym doświadczeniem, mającym swój wpływ również na niniejszą publikację.


Wstęp  7

Rozdział I. Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego 9
1. Próba definiowania rozwoju regionalnego i jego celów  9
2. Współczesny rozwój regionalny, wskaźniki i uwarunkowania  14
3. Polityka regionalna w Polsce  19
4. Edukacja regionalna i regionalizm  22
5. Rozwój społeczeństwa obywatelskiego w Polsce  24
6. Animacja środowisk lokalnych  27

Rozdział II. Edukacja na wsi. Tradycje i współczesność 31
1. Definicja pojęcia  31
2. Oświata na wsi do końca XIX wieku  32
3. Przemiany edukacyjne w XX wieku  34
4. Edukacja na wsi po 1989 roku  38
5. Współczesne procesy edukacyjne na wsi  40
6. Wpływ edukacji na rozwój regionalny (w świetle literatury)  43

Rozdział III. Przedmiot pracy i metodologia badań własnych 47
1. Problematyka pracy i jej uzasadnienie  47
2. Zmienne i wskaźniki  52
3. Metoda i techniki badań  53
4. Organizacja i przebieg badań  55
5. Trudności i przeszkody badawcze  57
6. Zebrane materiały i sposób ich opracowania  58

Rozdział IV. Charakterystyka wsi należących do Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego  59
1. Przeszłość i współczesne funkcjonowanie Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego   59
2. Historia badanego regionu  61
3. Geograficzna i turystyczna charakterystyka regionu  64
4. Charakterystyka poszczególnych gmin  65

Rozdział V. Rozwój regionalny na terenie Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego   69
1. Kierunki rozwoju regionalnego badanych gmin  69
2. Rozwój infrastruktury Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego  70
3. Rozwój gospodarczy  80
4. Rozwój społeczny  84
5. Stymulatory rozwoju  93
6. Czynniki hamujące procesy rozwoju  99

Rozdział VI. Działania edukacyjne na obszarze wsi Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego  103
1. Organizatorzy działań edukacyjnych  103
2. Formy i organizacja działań edukacyjno-kulturalnych  114
3. Treści działań edukacyjno-kulturalnych  120
4. Uczestnicy działań edukacyjno-kulturalnych  125
5. Rezultaty uczestnictwa w inicjatywach edukacyjno-kulturalnych  128

Rozdział VII. Miejsce edukacji w strategiach rozwoju tworzonych na poszczególnych poziomach administracji  133
1. Strategie rozwoju i ich znaczenie w rozwoju regionalnym  133
2. Edukacja w Strategii Rozwoju Kraju 2007–2015  134
3. Edukacja w wojewódzkich strategiach rozwoju na przykładzie Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2007–2013  138
4. Charakterystyka lokalnych „strategii rozwoju” na przykładzie planów rozwoju gmin wchodzących w skład Związku Gmin Jeziora Rożnowskiego  144
5. Realizacja planów edukacyjnych na terenie badanych gmin  150

Rozdział VIII. Charakterystyka wybranych działań promujących edukację wspierającą rozwój regionalny środowisk wiejskich  155
1. Programy pomocowe na rzecz rozwoju środowisk wiejskich  155
2. Zagraniczne inicjatywy edukacyjne na rzecz rozwoju regionalnego  161
3. Dobre praktyki w zakresie edukacyjnego wspierania rozwoju regionalnego środowisk wiejskich w Polsce  164
4. Możliwości sieci internetowej jako dobra praktyka w rozwoju środowisk wiejskich   168

Rozdział IX. Optymalizacja działań edukacyjnych w kontekście wspierania rozwoju regionalnego środowisk wiejskich  173
1. Kierunki optymalizacji  173
2. Liderzy i animatorzy społeczności lokalnych  173
3. Edukacja a samorządy lokalne  175
4. Obszary edukacji służące wzmacnianiu rozwoju regionalnego  176

Podsumowanie   179
Spis tabel i wykresów  183
Bibliografia   185


196 stron, Format: 17.0x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022