Czterotomowe dzieło o zastosowaniach gospodarczych informatyki, ale nie
tylko w obszarze zarządzania, lecz szerzej – jako narzędzie wsparcia aktywności
gospodarczej. Stanowi kompendium podstawowej wiedzy zarówno dla menedżerów
rozważających różny zakres stosowania informatyki, jak i dla studentów, którzy na
rozmaitych uczelniach, zdobywając zawód i specjalizację, powinni być przygotowywani do
świadomego posługiwania się systemami informatycznymi oraz formułowania wobec nich
swoich wymagań.
Tom 2.
W części pierwszej pokazano, jak powinien powstawać system informatyczny, aby
stał się użytecznym narzędziem, oraz jak skomplikowany to proces, wymagający zarówno
wiedzy o oczekiwaniach, planowaniu i zarządzaniu wykonaniem, jak i starannego wdrożenia,
a na koniec oceny stopnia osiągnięcia zamierzonych korzyści.
W części drugiej przedstawiono panoramę typowych zastosowań informatyki w
przedsiębiorstwie.
Spis treści:
Redaktorzy naukowi/Recenzent 9
Część pierwsza
Cykl życia systemu informatycznego 11
1. Zarządzanie projektami informatycznymi (Emil Bukłaha) 15
1.1. Co to jest projekt? Rodzaje projektów 18
1.2. Wprowadzenie do zarządzania projektami 21
1.3. Cykl życia projektu 23
1.4. Organizacja zespołu projektowego 30
1.5. Określenie struktury projektu 37
1.6. Budżetowanie i controlling projektu 51
1.7. Informatyczne wsparcie zarządzania projektami 59
1.8. Przegląd metodyk zarządzania projektami informatycznymi 62
2. Analiza potrzeb i wymagań (Katarzyna Skroban) 67
2.1. Definicja procesu analizy potrzeb i wymagań 70
2.2. Ustalenie wymagań 70
2.3. Analizowanie wymagań 73
2.4. Negocjowanie wymagań 74
2.5. Specyfikowanie wymagań 75
2.6. Testowanie specyfi kacji wymagań 77
2.7. Modelowanie systemu 78
2.8. Zatwierdzenie wymagań 91
2.9. Rodzaje wymagań 92
2.10. Rola analityka 94
2.11. Metody analizy 94
2.12. Błędy popełniane na etapie analizy wymagań 95
2.13. Narzędzia wspomagające analizowanie 96
2.14. Co dalej w analizie potrzeb i wymagań 96
3. Przygotowanie projektu (Zdzisław Szyjewski) 99
3.1. Wprowadzenie do zarządzania projektem informatycznym 102
3.2. Zarządzanie zakresem projektu 110
3.3. Elementy planu projektu 113
3.4. Definicja zakresu i grafi czna prezentacja struktury prac w projekcie 115
3.5. Plan punktów węzłowych 120
3.6. Zarządzanie czasem – technika Gantta 122
4. Komputerowe wspomaganie analizy i projektowania systemów informacyjnych
zarządzania (Edward Michalewski) 127
4.1. System informacyjny zarządzania jako obiekt badań 130
4.2. System informacyjny zarządzania a struktura organizacyjna 131
4.3. Jakie podejście można zastosować 134
4.4. W poszukiwaniu przydatnych narzędzi 136
5. Implementacja systemu informatycznego (Katarzyna Skroban, Andrzej
Kamiński) 181
5.1. Defi nicja implementacji . 184
5.2. Implementacja jako proces produkcji oprogramowania 186
5.3. Implementacja jako dostarczanie systemu organizacji 199
6. Testowanie oprogramowania (Katarzyna Skroban) 205
6.1. Defi nicja testowania 208
6.2. Testowanie jako metoda 208
6.3. Klasyfikacja metod testowania 209
6.4. Testy akceptacyjne 217
6.5. Etapy testowania 222
6.6. Automatyzacja testów 224
6.7. Testowanie jako faza cyklu życia systemu informatycznego 226
7. Wdrażanie systemu informatycznego (Piotr Gołoś) 233
7.1. Definicja wdrażania systemu informatycznego 236
7.2. Warunki efektywnego wdrożenia systemu informatycznego 236
7.3. Metodyki wdrażania systemów informatycznych 239
7.4. Metody oceny efektywności wdrożenia systemu informatycznego 240
8. Szkolenia we wdrażaniu systemu informatycznego (Bartosz Nowicki) 247
8.1. Szkolenia w aspekcie przedsięwzięcia 250
8.2. Szkolenia w aspekcie merytorycznym 255
8.3. Szkolenia elektroniczne 265
9. Eksploatacja systemu i utrzymanie go w ruchu (Katarzyna Skroban,
Bolesław Szomański) 269
9.1. Eksploatacja systemu 271
9.2. Procesy obsługiwania systemu 274
9.3. Doskonalenie i rozwój systemu 276
9.4. Modyfi kacja oprogramowania 278
9.5. Ludzie eksploatujący system informatyczny 278
9.6. Systemy zarządzania usługami IT według normy ISO/IEC 20000 280
10. Ewaluacja i rozwój systemu informatycznego (Olga Nadskakuła) 287
10.1. Wprowadzenie do zagadnień związanych z ewaluacją 289
10.2. Miejsce ewaluacji w cyklu życia systemu informatycznego 300
Część druga
Informatyka w przedsiębiorstwie 313
11. Modelowanie architektury systemów korporacyjnych (Piotr Kociński)
317
11.1. Korporacja, przedsiębiorstwo 320
11.2. Cechy architektury korporacyjnej . 321
11.3. Budowa architektury korporacyjnej 322
11.4. Model biznesowy 323
11.5. Architektura rozwiązania informatycznego – podejście tradycyjne 327
11.6. Architektura rozwiązania informatycznego – podejście procesowe 331
11.7. Projektowanie architektury rozwiązania informatycznego 333
12. Zarządzanie tożsamością użytkownika w środowiskach wieloaplikacyjnych
(Elżbieta Miłosz, Marta Juszczyk) 339
12.1. Informacja w środowisku wieloaplikacyjnym przedsiębiorstwa 342
12.2. Tożsamość cyfrowa . 345
12.3. Systemy zarządzania tożsamością i dostępem 349
12.4. Implementacja rozwiązań 354
12.5. Kierunki rozwoju 358
13. Systemy informatyczne w zarządzaniu produkcją (Zbigniew Banaszak) .
363
13.1. Wprowadzenie do zagadnień zarządzania produkcją 367
13.2. Przepływ produkcji 368
13.3. Strategie zarządzania przepływem produkcji 378
13.4. Komputerowo zintegrowane zarządzanie 386
14. Systemy obsługi zamówień (e-procurement) (Oskar Szumski) 401
14.1. Wprowadzenie do zagadnień systemów e-procurement 403
14.2. Zamówienia w świetle gospodarki opartej na wiedzy . 404
14.3. Narzędzia realizacji zamówień z wykorzystaniem drogi elektronicznej 405
14.4. Bariery we wdrażaniu i rozwoju systemów e-procurement 407
15. Systemy informatyczne w obsłudze sprzedaży (Marek Miłosz, Piotr
Muryjas, Małgorzata Plechawska) 413
15.1. Wady i zalety systemów POS 416
15.2. Wymagania stawiane systemom obsługi POS 418
15.3. Funkcjonalności systemów obsługi POS 423
15.4. Współpraca z innymi aplikacjami . 427
16. Systemy informatyczne w zarządzaniu logistyką (Janusz Grabara,
Iwona Grabara) 431
16.1. Procesy przepływu dóbr materialnych i informacji jako przedmiot badań logistyki
434
16.2. Związki systemowe logistyki 438
16.3. Rola integracji informacji w logistycznych systemach informacyjnych 442
16.4. Funkcje logistycznego systemu informatycznego 447
16.5. Informatyczne wspomaganie systemów logistycznych 449
16.6. Integracja informatycznych systemów logistycznych 459
16.7. Miejsce logistycznego systemu informatycznego w zintegrowanych systemach
informatycznych zarządzania przedsiębiorstwem 464
17. Systemy informatyczne w zarządzaniu łańcuchem dostaw (Krzysztof
Rutkowski) 473
17.1. Koncepcja łańcucha dostaw 476
17.2. Rodzaje systemów obsługujących zarządzanie łańcuchem dostaw 480
17.3. Transakcyjne systemy wspierania zarządzania łańcuchem dostaw 483
17.4. Analityczne systemy wspierania zarządzania . 489
17.5. Rozwiązania informatyczne do zarządzania łańcuchem dostaw 498
17.6. Przykład – wdrożenie ERP/SCM w Grupie Pfl eiderer 504
18. Systemy zarządzania majątkiem trwałym, utrzymaniem ruchu i remontami
(Ryszard Rafalski, Marcin Dutkowski) 513
18.1. System ewidencji środków trwałych w rachunkowości 519
18.2. Zarządzanie utrzymaniem ruchu majątku trwałego 521
18.3. Standardowe systemy informatyczne utrzymania ruchu w przedsiębiorstwach 524
18.4. System informatyczny zarządzania sieciowym majątkiem trwałym 526
19. Systemy kadrowo-płacowe (Jacek Sztyler) 545
19.1. Wprowadzenie do systemów kadrowo-płacowych 547
19.2. Zasady wynagradzania pracowników 547
19.3. Prowadzenie dokumentacji kadrowej 550
19.4. Automatyzacja procesów kadrowo-płacowych 552
19.5. Rozwój systemów kadrowo-płacowych 557
20. Systemy rachunkowości i controllingu (Arkadiusz Januszewski) 561
20.1. Systemy rachunkowości fi nansowej a systemy rachunkowości zarządczej i
controllingu 565
20.2. Podstawowa funkcjonalność systemu rachunkowości fi nansowej 568
20.3. Integracja systemów dziedzinowych z systemem fi nansowo-księgowym 579
20.4. Obsługa rachunkowości i controllingu w systemach klasy ERP 588
20.5. Ogólna architektura systemu controllingu operacyjnego 593
20.6. Funkcjonalność systemów controllingu operacyjnego klasy OLAP 598
20.7. Systemy controllingu strategicznego 613
21. Systemy informatyczne w diagnostyce przemysłowej (Jan Maciej
Kościelny,Michał Syfert) . 625
21.1. Przyczyny i skutki stanów nienormalnych i awaryjnych w procesach przemysłowych 628
21.2. Klasyczne systemy alarmowe 629
21.3. Ogólna charakterystyka systemów diagnostycznych 631
21.4. Stosowane metody detekcji i lokalizacji uszkodzeń 635
21.5. Problemy diagnostyki procesów przemysłowych 646
21.6. Systemy AMandD i DiaSter
21.7. Znaczenie systemów diagnostycznych 657
Odpowiedzi
688 stron
Komplet zawiera 4 tomy, które można nabyć osobno:
INFORMATYKA GOSPODARCZA TOM I.
ZAWIŁA-NIEDŹWIECKI J. GĄSIORKIEWICZ A. ROSTEK K.
INFORMATYKA GOSPODARCZA TOM II.
ZAWIŁA-NIEDŹWIECKI J. GĄSIORKIEWICZ A. ROSTEK K.
INFORMATYKA GOSPODARCZA TOM
III.
ZAWIŁA-NIEDŹWIECKI J. GĄSIORKIEWICZ A. ROSTEK K.
INFORMATYKA GOSPODARCZA TOM IV.
ZAWIŁA-NIEDŹWIECKI J. GĄSIORKIEWICZ A. ROSTEK K.