Niniejsza książka ma nas przybliżyć do odpowiedzi na pytania, czy i w
jakim zakresie oficjalne lokalne strony internetowe przyczyniają się do zmiany wzorów
komunikacji w gminie w kierunku wyznaczonym przez model demokracji deterioratywnej.
Po pierwsze, należy poddać ocenie, czy witryny samorządowe w stosunku do
innych mediów zwiększają dostępność informacji, która może stać się podstawą
opinii na temat działań samorządu wobec wspólnoty lokalnej. Po drugie, istotna jest
analiza stron internetowych w porównaniu z tradycyjnymi kanałami komunikacji, jako
miejsca dialogu między mieszkańcami a przedstawicielami władz. Należy w sposób
szczególny zwrócić uwagę na to, czy wymiana informacji ma partnerski charakter. Po
trzecie wreszcie, interesującym aspektem wykorzystania nowych technologii informacyjnych
i komunikacyjnych jest możliwość włączenia mieszkańców w proces konsultacji.
Zasadnicze znaczenie dla powodzenia tego rodzaju inicjatywy w dłuższym okresie ma to,
aby zawsze efekt zasięgania opinii publicznej był w sposób czytelny i jednoznaczny
podawany do wiadomości w powiązaniu z decyzją podjętą w danej sprawie.
Wstęp
Rozdział pierwszy. Społeczność lokalna jako komunikacyjna wspólnota
polityczna
1. Demokracja deliberatywna - od problemu do metody
1.1. Deficyt demokracji jako wynik zaburzeń komunikacji publicznej
1.2. Demokracja deliberatywna wobec kryzysu komunikowania
1.3. Sfera publiczna a bezpośrednia i zapośredniczona wymiana informacji
1.4. Próby instytucjonalizacji debaty2. Wspólnota jako obszar polityki
2.1. Wspólnota w perspektywie teoretycznej
2.2. Samorządność jako forma działania komunikacyjnego: od konfliktu do współpracy
Rozdział drugi. Media a uczestnictwo w lokalnej sferze publicznej
1. Interaktywność jako wartość i miara skuteczności komunikacji
2. Media i lokalna sfera publiczna
2.1. Prasa jako medium społecznej integracji i debaty
2.2. Lokalne radio i telewizja - jednogłos władzy i wielogłos obywateli
2.3. Internet - od transmisji do dialogu?
Rozdział trzeci. Komunikacja intenetowa w polityce lokalnej: od idei do
praktyki
1. Projektowanie, skala i zakres wykorzystania nowych narzędzi komunikacji
2. Doświadczenia elektronicznej samorządności
2.1. Casus Finlandii
2.2. Casus Wielkiej Brytanii
2.3. Od eksperymentu do instytucjonalizacji
Rozdział czwarty. Wzorce komunikowania między samorządem a mieszkańcami w
czterech polskich miastach
1. Charakterystyka społeczności lokalnych
2. Media tradycyjne a lokalna sfera publiczna
2.1. Lokalny rynek mediów
2.1.1. Żyrardów
2.1.2. Mszczonów
2.1.3. Oleśnica
2.1.4. Bierutów
2.2. Zakorzenienie mediów w społeczności lokalnej
2.3. Media obywatela czy media władzy?
3. Obszar i formy komunikacji mieszkańców i przedstawicieli samorządu w sieci
3.1. Miasta w Internecie
3.1.1. Żyrardów
3.1.2. Mszczonów
3.1.3. Oleśnica
3.1.4. Bierutów
3.2. Skala korzystania z lokalnych serwisów internetowych
3.3. Funkcjonalność oficjalnych stron internetowych miast
4. Od mediów tradycyjnych do Internetu: komunikacyjne aspekty uczestnictwa w polityce
lokalnej
Zakończenie. Internet a relacje władzy w społeczności lokalnej
Bibliografia
Aneks
Załącznik 1. Kwestionariusz badania ankietowego
Załącznik 2. Kwestionariusze wywiadów
Załącznik 3. Media a uczestnictwo w życiu publicznym: wyniki badania sondażowego
Załącznik 4. Archiwalne ilustracje witryn internetowych urzędu miasta w badanych
miejscowościach
Spis tabel, wykresów i schematów Tabele
Tabela 1. Liczba uczestników wywiadu według roli społecznej
Tabela 2. Przykładowe formy instytucji deliberatywnych
Tabela 3. Liczba mieszkańców w badanych miejscowościach
Tabela 4. Podział populacji ze względu na okres aktywności zawodowej
Tabela 5. Wybrane wskaźniki ekonomiczne wyznaczające poziom życia (2004 r.)
Tabela 6. Zadowolenie z samorządu
Tabela 7. Zaufanie do samorządu
Tabela 8. Wskaźniki aktywności spoleczno-politycznej mieszkańców
Tabela 9. Zainteresowanie sytuacją w mieście
Tabela 10. Zainteresowanie sytuacją w kraju
Tabela 11. Liczba tytułów prasowych w pierwszym kwartale 2004 r.
Tabela 12. Czytelnictwo poszczególnych tytułów gazet lokalnych w Żyrardowie
Tabela 13. Czytelnictwo poszczególnych tytułów gazet lokalnych w Mszczonowie
Tabela 14. Czytelnictwo poszczególnych tytułów gazet lokalnych w Oleśnicy
Tabela 15. Czytelnictwo poszczególnych tytułów gazet lokalnych w Bierutowie
Tabela 16. Czytelnictwo prasy lokalnej
Tabela 1 7. Rozmowy na temat zawartości gazet lokalnych
Tabela 18. Częstotliwość rozmów na temat zawartości gazet lokalnych
Tabela 19. Zaufanie do prasy lokalnej
Tabela 20. Zadowolenie z prasy lokalnej
Tabela 21. Zadowolenie z radia lokalnego
Tabela 22. Zadowolenie z TV powiatowej
Tabela 23. Podstawowe informacje o samorządowych stronach internetowych
Tabela 24 Miejsce korzystania z Internetu
Tabela 25. Dostęp do Internetu oraz korzystanie ze stron internetowych urzędu miasta
Tabela 26. Częstotliwość korzystania ze stron internetowych urzędu miasta
Tabela 27. Korzystanie z prywatnych miejskich stron internetowych
Tabela 28. Częstotliwość korzystania z prywatnych miejskich stron internetowych
Tabela 29. Funkcjonalność stron internetowych urzędu miasta
Tabela 30. Rozmowy na temat zawartości stron internetowych miasta
Tabela 31. Sposoby komunikowania się z urzędem miasta w sprawach prywatnych i
publicznych na przestrzeni roku
Tabela 32. Cel odwiedzin na stronie internetowej urzędu miasta
Tabela 33. Cel odwiedzin na prywatnej miejskiej stronie internetowej
Tabela 34. Zasadnicze źródło informacji o miejscowości
Tabela 35. Rozmowy na temat polityki lokalnej
Tabela 36. Partnerzy rozmów na temat polityki lokalnej
Tabela 37. Poczucie poinformowania o wydarzeniach lokalnych
Tabela 38. Poczucie poinformowania o polityce lokalnej
Tabela 39. Korzystanie z mediów a poczucie poinformowania o polityce lokalnej
Tabela 40. Poczucie poinformowania o polityce lokalnej a zainteresowanie nią
Tabela 41. Poczucie wpływu na politykę lokalną
Tabela 42. Poczucie wpływu na politykę krajową
Tabela 43. Korzystanie z mediów lokalnych a poczucie wpływu na politykę lokalną
Wykresy
Wykres 1. Korzystanie z Internetu w 21 krajach europejskich
Wykres 2. Korzystanie z rządowych i samorządowych stron WWW w 21 krajach europejskich
Wykres 3. Czytelnictwo prasy lokalnej ze względu na wiek
Wykres 4. Czytelnictwo prasy lokalnej ze względu na wykształcenie
Wykres 5. Czytelnictwo prasy lokalnej ze względu na zatrudnienie
Wykres 6. Korzystanie ze stron internetowych urzędu miasta ze względu na wiek
Wykres 7. Korzystanie ze stron internetowych urzędu miasta ze względu na wykształcenie
Wykres 8. Korzystanie ze stron internetowych urzędu miasta ze względu na zatrudnienie
Wykres 9. Korzystanie ze stron internetowych urzędu miasta a uczestnictwo w organizacjach
społecznych
Wykres 10. Korzystanie ze stron internetowych urzędu miasta a czytelnictwo prasy lokalnej
Wykres 11. Częstotliwość korzystania ze stron internetowych miasta
Schematy
Schemat 1. Wzory przepływu informacji
Schemat 2. Cztery modele interaktywności użytkownik - użytkownik
Schemat 3. Modele demokracji
288 stron, oprawa miękka