|
GABINET LUSTER wydawnictwo: SCHOLAR, 2013, wydanie I cena netto: 60.00 Twoja cena 57,00 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Gabinet luster
O kształtowaniu samowiedzy Polaków w dyskursie publicznym
Zestaw powszechnie znanych prawd o polskim społeczeństwie zawiera cechy nader
niepokojące: skłonność do narzekania, pesymizm, niski poziom kapitału społecznego,
zawiść i wiele innych.
Składają się one na syndrom zbiorowości aspołecznej, niezdolnej do
współdziałania.
Ten negatywny autowizerunek ma całkiem realne konsekwencje.
Jeśli wiemy, że Polacy nie są zdolni do współpracy, to wybieramy strategie
indywidualistyczne. Trudno jednak rozstrzygnąć, czy wybór strategii indywidualistycznej
wynika z niezdolności do współpracy – cokolwiek by to miało oznaczać, czy z
przekonania, że ponieważ wszyscy wiemy, że nie jesteśmy zdolni do współpracy,
współpraca nie może się udać. Negatywne autostereotypy, które dominują w
przestrzeni publicznego dyskursu, wymagają więc namysłu i wnikliwej analizy.
Niewykluczone bowiem, że są one nie tyle opisem rzeczywistości, co mechanizmem jej
tworzenia, przekształcając przestrzeń publiczną w permanentny dylemat więźnia.
Anna Giza
Wprowadzenie. O nowych szatach cesarza, wiedzy wspólnej i badaniu samowiedzy
społecznej
1. Życie w podzielanej rzeczywistości
2. Wiedza wspólna
3. Tworzenie samowiedzy społecznej
4. Założenia badawcze
Część I. Lustra
Słupki
Mateusz Halawa
Rozdział 1. Tylu Polaków naraz widzieć. O statystycznym wytwarzaniu
społeczeństwa
Anna Giza
Rozdział 2. "Czarna materia", czyli społeczeństwo polskie według
sondaży
1. O co nas pytano?
2. Segmentacja, czyli wyłanianie społeczeństwa
3. Sondaż w służbie symbolicznych pośredników
Aneks
Słowa
Anna Giza
Rozdział 3. Dwie Polski o dwóch Polskach, czyli samoreprodukujący się dyskurs
1. Dobór tytułów i metoda analizy
2. Kto o kim mówi?
3. Figura "polskości", czyli pacjent z traumą
4. Podsumowanie
Agata Dembek
Rozdział 4. O (nie)moralnej kondycji polskiego obywatelstwa i polskich elit
1. Jacy obywatele?
2. Jakie elity?
Gesty
Jacek Wasilewski
Rozdział 5. Od Buzka do Tuska. Jak premierzy opowiadali Polskę w swoich expos??
1. Polska z perspektywy zarządzania strategicznego
2. Relacje z Polską
3. A to Polska właśnie
Jacek Wasilewski, Katarzyna Drogowska
Rozdział 6. Czy warto rozmawiać? Analiza blogów polityków
1. Perspektywa politologiczna
2. Perspektywa semiotyczna
3. Podsumowanie
Obrazy
Marcin Darmas
Rozdział 7. O szaleństwie, w którym jest metoda: etos rycerski a
samoświadomość w polskiej kinematografii
1. Narodziny rycerstwa - dobrowolne krępowanie żołnierza greckiego epoki klasycznej
2. Cnoty żołnierskie: aristeia
3. Wychowanie w Sparcie - sławienie wojownika-obywatela w elegiach Tyrtajosa
4. Etos rycerski a sprawa polska
5. Pojedynki honorowe II Rzeczypospolitej
6. Etos rycerski w polskiej kinematografii
7. Obywatelka z marmuru i nowohucki murarz
8. Robotnik - inteligent - rycerz
9. Konkluzja
Agata Nowotny, Agnieszka Strzemińska, Piotr Bekas
Rozdział 8. Polska jaka jest, każdy widzi. O przedstawieniach Polski, Polaków i
polskości w polskiej prasie
1. Obrazy jako nośnik znaczeń
2. Skadrowana struktura społeczna, czyli o Polakach
w fotoreportażach
3. Nieudana ucieczka od nieadekwatnych obrazów, czyli o obrazach zdeterminowanych
strukturą wydawniczą
4. Wieś "sielska anielska", czyli o estetyzacji polskiej wsi
5. Polska nieobecna
6. Utracony kanon współczesności, czyli o brakujących kodach reprezentujących polskie
społeczeństwo
Anna Giza
Rozdział 9. Społeczeństwo przed telewizorem, czyli co widać w ramówce
1. Telewizyjne ramówki jako ukryta struktura świata
2. Kogo widać w ramówkach?
3. Kręgi społeczne i instytucje
3. Świat ramówek i życie społeczne Polaków
Mirosława Marody
Rozdział 10. Ku pokrzepieniu serc
1. Polskie seriale obyczajowe
2. Świat według polskich seriali obyczajowych
3. Serial jako misja
Część II. Ci, którzy patrzą
Mikołaj Lewicki
Rozdział 11. Popękane lustro. Wydawcy, publicyści i redaktorzy o samowiedzy
Polaków
1. Media masowe jako przedmiot refleksji socjologicznej
2. Rzeczywistość mediów
3. Media o rzeczywistości
4. Rola mediów w wytwarzaniu samowiedzy Polaków
5. Obszary niewiedzy
6. Wnioski
Aneks. Informacje o badaniu dziennikarzy, redaktorów i wydawców
Aleksandra Gołdys
Rozdział 12. Po drugiej stronie lustra, czyli doświadczanie społeczeństwa
1. Samowiedza: metodologia badania
2. Doświadczenia społeczne, czyli poza lustrem
3. Podsumowanie
Aneks. Scenariusze wywiadów
Anna Giza
Rozdział 13. Społeczeństwo patrzy na siebie: społeczna percepcja sondaży
1. Społeczna percepcja słupków
2. Słupek jako fakt społeczny
Anna Giza
Zakończenie. Rozplatając na nowo to, co społeczne - czyli o potrzebie
autorefleksji
1. Społeczeństwo jako zadanie
2. Społeczeństwo mówi?
3. Rozplatając to, co społeczne
Bibliografia
Indeks osób
Autorzy
480 stron, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|