wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 60.00 57,00   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

GABINET LUSTER


wydawnictwo: SCHOLAR, 2013, wydanie I

cena netto: 60.00 Twoja cena  57,00 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Gabinet luster

O kształtowaniu samowiedzy Polaków w dyskursie publicznym


Zestaw powszechnie znanych prawd o polskim społeczeństwie zawiera cechy nader niepokojące: skłonność do narzekania, pesymizm, niski poziom kapitału społecznego, zawiść i wiele innych.

Składają się one na syndrom zbiorowości aspołecznej, niezdolnej do współdziałania.

Ten negatywny autowizerunek ma całkiem realne konsekwencje.

Jeśli wiemy, że Polacy nie są zdolni do współpracy, to wybieramy strategie indywidualistyczne. Trudno jednak rozstrzygnąć, czy wybór strategii indywidualistycznej wynika z niezdolności do współpracy – cokolwiek by to miało oznaczać, czy z przekonania, że ponieważ wszyscy wiemy, że nie jesteśmy zdolni do współpracy, współpraca nie może się udać. Negatywne autostereotypy, które dominują w przestrzeni publicznego dyskursu, wymagają więc namysłu i wnikliwej analizy. Niewykluczone bowiem, że są one nie tyle opisem rzeczywistości, co mechanizmem jej tworzenia, przekształcając przestrzeń publiczną w permanentny dylemat więźnia.


Anna Giza
Wprowadzenie. O nowych szatach cesarza, wiedzy wspólnej i badaniu samowiedzy społecznej
1. Życie w podzielanej rzeczywistości
2. Wiedza wspólna
3. Tworzenie samowiedzy społecznej
4. Założenia badawcze

Część I. Lustra

Słupki

Mateusz Halawa
Rozdział 1. Tylu Polaków naraz widzieć. O statystycznym wytwarzaniu społeczeństwa

Anna Giza
Rozdział 2. "Czarna materia", czyli społeczeństwo polskie według sondaży
1. O co nas pytano?
2. Segmentacja, czyli wyłanianie społeczeństwa
3. Sondaż w służbie symbolicznych pośredników
Aneks

Słowa

Anna Giza
Rozdział 3. Dwie Polski o dwóch Polskach, czyli samoreprodukujący się dyskurs
1. Dobór tytułów i metoda analizy
2. Kto o kim mówi?
3. Figura "polskości", czyli pacjent z traumą
4. Podsumowanie

Agata Dembek
Rozdział 4. O (nie)moralnej kondycji polskiego obywatelstwa i polskich elit
1. Jacy obywatele?
2. Jakie elity?

Gesty

Jacek Wasilewski
Rozdział 5. Od Buzka do Tuska. Jak premierzy opowiadali Polskę w swoich expos??
1. Polska z perspektywy zarządzania strategicznego
2. Relacje z Polską
3. A to Polska właśnie

Jacek Wasilewski, Katarzyna Drogowska
Rozdział 6. Czy warto rozmawiać? Analiza blogów polityków
1. Perspektywa politologiczna
2. Perspektywa semiotyczna
3. Podsumowanie

Obrazy

Marcin Darmas
Rozdział 7. O szaleństwie, w którym jest metoda: etos rycerski a samoświadomość w polskiej kinematografii
1. Narodziny rycerstwa - dobrowolne krępowanie żołnierza greckiego epoki klasycznej
2. Cnoty żołnierskie: aristeia
3. Wychowanie w Sparcie - sławienie wojownika-obywatela w elegiach Tyrtajosa
4. Etos rycerski a sprawa polska
5. Pojedynki honorowe II Rzeczypospolitej
6. Etos rycerski w polskiej kinematografii
7. Obywatelka z marmuru i nowohucki murarz
8. Robotnik - inteligent - rycerz
9. Konkluzja

Agata Nowotny, Agnieszka Strzemińska, Piotr Bekas
Rozdział 8. Polska jaka jest, każdy widzi. O przedstawieniach Polski, Polaków i polskości w polskiej prasie
1. Obrazy jako nośnik znaczeń
2. Skadrowana struktura społeczna, czyli o Polakach
w fotoreportażach
3. Nieudana ucieczka od nieadekwatnych obrazów, czyli o obrazach zdeterminowanych strukturą wydawniczą
4. Wieś "sielska anielska", czyli o estetyzacji polskiej wsi
5. Polska nieobecna
6. Utracony kanon współczesności, czyli o brakujących kodach reprezentujących polskie społeczeństwo

Anna Giza
Rozdział 9. Społeczeństwo przed telewizorem, czyli co widać w ramówce
1. Telewizyjne ramówki jako ukryta struktura świata
2. Kogo widać w ramówkach?
3. Kręgi społeczne i instytucje
3. Świat ramówek i życie społeczne Polaków

Mirosława Marody
Rozdział 10. Ku pokrzepieniu serc
1. Polskie seriale obyczajowe
2. Świat według polskich seriali obyczajowych
3. Serial jako misja

Część II. Ci, którzy patrzą

Mikołaj Lewicki
Rozdział 11. Popękane lustro. Wydawcy, publicyści i redaktorzy o samowiedzy Polaków
1. Media masowe jako przedmiot refleksji socjologicznej
2. Rzeczywistość mediów
3. Media o rzeczywistości
4. Rola mediów w wytwarzaniu samowiedzy Polaków
5. Obszary niewiedzy
6. Wnioski
Aneks. Informacje o badaniu dziennikarzy, redaktorów i wydawców

Aleksandra Gołdys
Rozdział 12. Po drugiej stronie lustra, czyli doświadczanie społeczeństwa
1. Samowiedza: metodologia badania
2. Doświadczenia społeczne, czyli poza lustrem
3. Podsumowanie
Aneks. Scenariusze wywiadów

Anna Giza
Rozdział 13. Społeczeństwo patrzy na siebie: społeczna percepcja sondaży
1. Społeczna percepcja słupków
2. Słupek jako fakt społeczny

Anna Giza
Zakończenie. Rozplatając na nowo to, co społeczne - czyli o potrzebie autorefleksji
1. Społeczeństwo jako zadanie
2. Społeczeństwo mówi?
3. Rozplatając to, co społeczne

Bibliografia

Indeks osób

Autorzy


480 stron, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022