Access 2013 PL
Kurs
Poznaj strukturę i sposób działania bazy danych w programie MS Access
Naucz się tworzyć, modyfikować i łączyć tabele oraz wypełniać je danymi
Dowiedz się, jak korzystać z kwerend, formularzy, raportów oraz makr
Przechowywanie danych i zarządzanie nimi to jedno z podstawowych zadań, do których
wykorzystywane są komputery. Nic dziwnego — z wielkimi zbiorami informacji radzą sobie
o wiele lepiej niż najsprawniejszy ludzki umysł, umożliwiając bardzo szybkie
przeszukiwanie, sortowanie i filtrowanie danych. Wymagają one jednak odpowiedniego
zarządzania i właśnie temu celowi służą systemy zarządzania bazami danych, takie
jak Microsoft Access. Dzięki prostemu interfejsowi użytkownika, sporym możliwościom i
integracji z pozostałymi aplikacjami wchodzącymi w skład pakietu Microsoft Office
program ten stał się jednym z popularniejszych tego typu rozwiązań na świecie, a
kolejne wersje MS Access wnoszą wiele nowych narzędzi i możliwości, ugruntowując jego
pozycję wśród odbiorców.
Access 2013 PL. Kurs to podręcznik, który ułatwi Ci rozpoczęcie pracy z programem.
Dzięki tej książce i zamieszczonym w niej ćwiczeniom nauczysz się zbierać,
porządkować, analizować i udostępniać dane w internecie za pomocą systemu bazy
danych firmy Microsoft i oferowanych przez niego narzędzi. Poznasz metodologię
projektowania i implementacji bazy, ucząc się tworzenia tabel, łączenia ich i
wypełniania danymi, a także sposoby wydobywania i modyfikowania informacji z bazy za
pomocą kwerend, formularzy i raportów. Ponadto dowiesz się, jak zautomatyzować często
wykonywane operacje przy użyciu makr, i odkryjesz tajniki pracy administratora bazy
danych. Nauczysz się również, jak udostępniać bazę w sieci, korzystając z
możliwości najnowszej wersji programu Access. Nie czekaj dłużej, pora zacząć pracę!
Podstawowe informacje o bazach danych i programie Access
Projektowanie i tworzenie tabel bazy danych
Modyfikowanie struktury obiektów bazy danych
Definiowanie relacji pomiędzy tabelami bazy
Automatyzacja pracy z danymi za pomocą kwerend
Ułatwianie dostępu do danych przy użyciu formularzy
Prezentacja danych z zastosowaniem raportów
Automatyzacja powtarzanych operacji za pomocą makr
Zarządzanie bazą danych programu Access
Udostępnianie baz za pośrednictwem sieci
Wstęp (9)
- Jak powstaje baza danych? (10)
- Dla kogo jest ta książka? (11)
- Układ książki (12)
- Przykłady (13)
Rozdział 1. Serwer baz danych, czyli do czego służy Microsoft Access (15)
- Po co nam bazy danych? (15)
- Instalacja programu Microsoft Access (17)
- Zmiany zainstalowanego pakietu Office 2013 (20)
- Aktualizacja starszej wersji pakietu Office (20)
- Aktywacja i pierwsze uruchomienie programu (21)
- Poznajemy środowisko systemu zarządzania bazami danych Access (24)
- Tworzenie pustej bazy danych (25)
- Zamykanie bazy danych (26)
- Kopiowanie pliku bazy danych (27)
- Zmiana domyślnej wersji bazy danych (28)
- Kompilacja bazy danych (29)
- Podsumowanie (31)
Rozdział 2. Przykładowa baza danych, czyli jak wykorzystać możliwości programu
Access (33)
- Jak pracować z bazami danych programu Microsoft Access? (33)
- Otwieranie istniejącej bazy danych (34)
- Wyszukiwanie plików bazy danych (35)
- Otwieranie baz danych wcześniejszych wersji programu Access (37)
- Udostępnianie pliku bazy danych (39)
- Tworzenie bazy danych na podstawie szablonu Northwind (40)
- Poznajemy przykładową bazę danych Northwind (41)
- Przydatne skróty klawiszowe (48)
- Dodawanie zaufanych lokalizacji plików bazodanowych (49)
- Konwertowanie bazy danych do starszego formatu (50)
- Podział bazy danych (50)
- Konfiguracja podzielonych baz danych (52)
- Podsumowanie (53)
Rozdział 3. Projektowanie i tworzenie tabel, czyli jak przechowywać informacje w
bazie danych (55)
- Jak zbudowane są tabele? (55)
- Szybki start - określamy dane elementarne (57)
- Pola obliczeniowe (61)
- Tworzymy tabelę poprzez wprowadzanie przykładowych danych (63)
- Tworzymy tabelę poprzez import zewnętrznych danych (65)
- Konfigurujemy właściwości kolumn w widoku arkusza danych (68)
- Tworzenie tabel w widoku projektu (70)
- Definiujemy klucz podstawowy (75)
- Typy danych programu Microsoft Access (78)
- Reguły sprawdzania poprawności (warunki, które muszą spełniać dane zapisane w
tabeli) (83)
- Podsumowanie (88)
Rozdział 4. Modyfikowanie tabel i przenoszenie danych, czyli jak zmienić strukturę
tabel oraz importować lub eksportować dane (89)
- Jak zarządzać obiektami bazy danych? (89)
- Zmiana nazwy tabeli (90)
- Kopiowanie tabeli (93)
- Usuwanie tabeli (94)
- Ukrywanie tabeli (95)
- Dodawanie kolumn do tabeli (97)
- Dodawanie reguły poprawności odwołującej się do kilku kolumn (98)
- Zmiana definicji istniejącej kolumny (99)
- Usuwanie wybranych kolumn (101)
- Automatyczne wprowadzanie zmian w powiązanych obiektach (102)
- Narzędzia programu Access zapobiegające zapisywaniu w tabelach błędnych danych (103)
- Eksportowanie danych z tabeli (105)
- Importowanie danych z innych programów (106)
- Podsumowanie (109)
Rozdział 5. Łączenie tabel, czyli do czego służą relacje (111)
- Jak podzielić przechowywane w bazie informacje między odpowiednie tabele? (111)
- Łączenie tabel za pomocą relacji typu jeden do jednego (114)
- Łączenie tabel za pomocą relacji typu jeden do wielu (120)
- Łączenie tabel relacją typu wiele do wielu za pomocą pola wielowartościowego (123)
- Łączenie tabel za pomocą relacji typu wiele do wielu (125)
- Diagram E/R przykładowej bazy danych Northwind (128)
- Tworzymy projekt przykładowej bazy danych (130)
- Tabele słownikowe (132)
- Tabele podrzędne (133)
- Tabela nadrzędna (134)
- Tabela łącznikowa (136)
- Korzystanie z tabeli łącznikowej (138)
- Określamy więzy integralności danych zapisanych w połączonych tabelach (140)
- Wprowadzanie przykładowych danych (142)
- Usuwanie relacji (144)
- Modyfikowanie połączonych tabel (147)
- Podsumowanie (148)
Rozdział 6. Kwerendy, czyli jak zautomatyzować pracę z danymi (149)
- Do czego służą kwerendy? (149)
- Pobieranie wszystkich danych z tabeli (151)
- Wybieranie kolumn z tabeli (153)
- Tworzenie wyrażeń (154)
- Porządkowanie pobranych danych (157)
- Sortowanie danych (159)
- Ograniczanie liczby zwracanych wierszy (160)
- Wyszukiwanie duplikatów (161)
- Wybieranie danych na podstawie prostego warunku logicznego (163)
- Operatory porównania (165)
- Wybieranie danych na podstawie złożonego warunku logicznego (166)
- Zwracanie danych z dwóch połączonych tabel za pomocą kreatora (167)
- Zwracanie danych z wielu połączonych tabel (168)
- Zwracanie danych z tabel połączonych za pośrednictwem pól wielowartościowych (170)
- Uwzględnianie niepasujących wierszy z połączonych tabel (171)
- Dodawanie podsumowań (173)
- Zliczanie danych (174)
- Grupowanie danych (175)
- Kwerendy krzyżowe (176)
- Usuwanie wybranych danych (179)
- Dodawanie danych (180)
- Modyfikowanie wybranych danych (182)
- Podsumowanie (183)
Rozdział 7. Formularze, czyli jak ułatwić użytkownikom dostęp do danych (185)
- W jakim celu tworzymy formularze? (185)
- Szybki start z gotowymi częściami aplikacji (186)
- Automatycznie tworzymy formularze związane z wybraną tabelą (189)
- Budowa formularzy powiązanych z tabelami (192)
- Wyszukujemy, filtrujemy i usuwamy dane (193)
- Kreator formularzy - tworzymy formularz powiązany z wybraną tabelą (196)
- Kreator formularzy - tworzymy formularz związany z połączonymi tabelami (197)
- Poznajemy motywy i formularze nawigacyjne (199)
- Zmiana właściwości formularza (200)
- Formularz do przeglądania danych (204)
- Tworzymy formularz z podformularzem (205)
- Korzystanie z formularza z podformularzem (208)
- Panel przełączania jako przykład formularza niezwiązanego z żadną tabelą
użytkownika (209)
- Poznajemy zależności pomiędzy obiektami bazy danych (213)
- Podsumowanie (214)
Rozdział 8. Raporty, czyli jak zaprezentować dane (215)
- Do czego służą raporty? (215)
- Instalacja drukarki w systemie Windows 7 (216)
- Tworzymy autoraport (218)
- Kreator raportów - tworzymy raport powiązany z wybraną tabelą (219)
- Kreator raportów - tworzymy raport powiązany z wieloma tabelami (221)
- Kreator raportów - tworzymy raport powiązany z kwerendą (222)
- Dodajemy podsumowania do stopki raportu (224)
- Raport grupujący dane (228)
- Dodajemy dodatkowe poziomy grupowania danych (230)
- Wizualizacje i formatowanie warunkowe (232)
- Tworzenie filtrów ograniczających prezentowane dane (233)
- Podsumowanie (236)
Rozdział 9. Makra, czyli jak zautomatyzować regularnie wykonywane operacje (237)
- Jak zautomatyzować pracę użytkownika za pomocą makr? (237)
- Tworzymy najprostsze makropolecenie (238)
- Makro składające się z dwóch akcji (240)
- Makro składające się z wielu akcji (241)
- Modyfikowanie makra (243)
- Makra danych (244)
- Uruchamiamy makro z poziomu formularza (247)
- Wykonywanie makra krok po kroku (250)
- Makro eksportujące dane z wybranej tabeli (251)
- Przykładowe makro wysyłające wiadomości e-mail (252)
- Podsumowanie (254)
Rozdział 10. Zarządzanie bazą, czyli na czym polega praca administratora baz danych
(255)
- Jak zapewnić wydajną pracę użytkownikom programu Access? (255)
- Tworzymy dokumentację bazy (256)
- Konfigurujemy system zarządzania bazami danych Access (259)
- Właściwości pliku bazy danych (266)
- Kompaktowanie bazy danych (267)
- Tworzymy kopię bazy danych (268)
- Odtwarzamy bazę po awarii (269)
- Optymalizacja wydajności bazy (269)
- Zabezpieczamy dane przechowywane w bazie (271)
- Podsumowanie (273)
Rozdział 11. Aplikacje sieci Web i Office 365, czyli jak udostępnić bazy danych
(275)
- Usługa Office 365 (275)
- Zakładamy subskrypcję Office 365 (276)
- Aplikacje SharePoint (278)
- Tworzymy pustą aplikację sieci Web (279)
- Tworzymy tabelę na podstawie szablonu (281)
- Tworzymy tabelę poprzez import danych (283)
- Tworzymy własną tabelę (284)
- Tworzymy relacje (284)
- Tworzymy kwerendy (286)
- Modyfikujemy widoki (287)
- Dodajemy kontrolki do widoków bazy danych sieci Web (289)
- Konfigurujemy bazę danych sieci Web (291)
- Podsumowanie (292)
Dodatek A Odpowiedzi do zadań (293)
304 strony, Format: 17.0x23.5cm, oprawa miękka