Netlor
Wiedza cyfrowych tubylców
NETLOR. WIEDZA CYFROWYCH TUBYLCÓW to monograficzny zbiór artykułów, w
których podjęto analizę swoistych neoludowych praktyk i obszarów cyberkultury.
Koncepcja retrybalizacji oraz metafora cyberplemienia stanowią tu punkt wyjścia i
inspirację do badania takich zjawisk, jak tworzenie i transmitowanie memów
internetowych, istnienie na portalach społecznościowych kont osób zmarłych,
prowadzenie blogów kulinarnych, konstruowanie i rozpowszechnianie teorii spiskowych i
popularnych narracji historiozoficznych czy kształtowanie się i funkcjonowanie
społeczności fanowskich, internetowych systemów eksperckich oraz gildii i klanów w
grach MMORPG.
Wszystkie te zjawiska, stanowiące formy oddolnej, spontanicznej i w znacznym
stopniu anonimowej aktywności internautów, mogą być interpretowane w kategorii szeroko
rozumianego folkloru internetowego (netloru).
Ów cyberfolklor – podobnie jak folklor tradycyjny – odgrywa istotną rolę w
procesach komunikacyjnych i to nie tylko w zakresie kreowania i transmitowania znaczeń,
ale także w sferze ustanawiania i podtrzymywania określonych relacji społecznych. Jest
to więc w istocie swego rodzaju cyfrowa wiedza internetowego ludu, będąca podstawą
jego kulturowych praktyk. Mówiąc ściślej, mamy tu do czynienia z wieloma różnymi
folklorami, stanowiącymi wspólną „własność” poszczególnych grup internautów,
których mnogość i osobliwość, a często również niedostępność sprawiają, że
tego rodzaju badania są nie mniej ekscytujące niż eksploracje dalekich, egzotycznych
plemion.
Piotr Grochowski, Lud internetowy i jego folklor. Wprowadzenie / 7
Część I. Perspektywy, teorie, metodologie
Michaił D. Alekseevsky, Internet w folklorze czy folklor w Internecie?
Współczesna folklorystyka rosyjska i rzeczywistość wirtualna / 19
Piotr Grochowski, Folklorysta w sieci. Prolegomena do badań folkloru
internetowego / 41
Jan Kajfosz, Faktoid i mistyfikacja w nowych mediach, czyli o strategiach
czarowania umysłu / 65
Piotr Grochowski, Mroczna strona folkloru internetowego. O kilku etycznych,
społecznych i technicznych aspektach netloru oraz jego badań /91
Filip Graliński, Folklorystyka 2.0 / 119
Część II. Tematy, zjawiska, gatunki
Katarzyna Marak, Mem internetowy. Informacja i transformacja w sieci /
133
Agnieszka Gołębiowska-Suchorska, Czastuszka w cyberprzestrzeni – kontynuacja
tradycji czy nowy gatunek? / 165
Wojciech Jaracz, Między żalem, uwzniośleniem a teorią spiskową. Internetowe
narracje wokół katastrofy smoleńskiej i śmierci Lecha Kaczyńskiego / 183
Dariusz Brzostek, Eksperci i amatorzy. O internetowych praktykach recenzenckich
jako „systemach eksperckich” / 215
Katarzyna Orszulak-Dudkowska, Blogi kulinarne a tradycja folklorystyczna
/ 237
Agnieszka Straburzyńska-Glaner, Życie po życiu w Internecie. Portal
nasza-klasa.pl jako platforma wirtualnej aktywności osób zmarłych / 259
Miłosz Markocki, Zorganizowane grupy użytkowników gier MMORPG / 283
Aldona Kobus, Joanna Krzyżanowska, Słownik fandomu i fanfiction / 301
360 stron, Format: 15.0x21.0cm, oprawa miękka